• Annaliz

Mjuk grop på skallen?

Upplever att min son har en mjuk grop mitt på skallen och har inte upptäckt den förr. Han nockade huvudet mot min haka och sen dess inbillar jag mig att gropen kom till pga det? Blev skiträdd!! Min sambo säger att han alltid varit så men jag tycker jag borde känt det tidigare... Vet ju att dom är öppna i skallbenet så därav min oro. Nån fler bebis som är lite inbuktad på skallen???

• Svar på tråden Mjuk grop på skallen?
  • Lady without tattoo
    CoolJen skrev 2011-07-28 13:31:50 följande:
    Känner inte alla föräldrar till fontanellerna?
    Tror du frågan hade uppstått då? Alla kan inte veta allt
    Yrke: Leg pratkvarn
  • sallybuse

Den tanken fick jag med när jag läste inlägget.Sånt bör man väl veta tycker man.
  • Annaliz

Jag visste att de har öppna och mjuka partier på huvudet men inte att de var inbuktade.

• snicksnack
    sallybuse skrev 2011-07-28 13:30:31 följande:
    Om man trycker på den så kan man ju skada barnet.Den är väldigt mjuk..vet inte alls hur mycke man kan trycka på den har aldrig provat.
    Förlåt om jag fnissar lite... Men det är inte farligt att ta på fontanellen, trycka mjukt på den eller något annat sånt.

Det finns så mycket föreställningar om vad som är farligt och inte..

Jag undersöker små bebisars fontaneller och skallsömmar varje dag i mitt arbete för att se hur förlossningen framskrider. Det är så alla barnmorskor gör på alla bebisar flera gånger under varje förlossning. 

Självklart ska man inte trycka in fontanellen väldigt hårt, men det tror jag alla fattar likaväl som ingen trycker in ett finger hårt på något annat ställe som kan medföra smärta eller skada. 
  • Lady without tattoo
    snicksnack skrev 2011-07-28 13:37:27 följande:
    Förlåt om jag fnissar lite... Men det är inte farligt att ta på fontanellen, trycka mjukt på den eller något annat sånt.

Det finns så mycket föreställningar om vad som är farligt och inte..

Jag undersöker små bebisars fontaneller och skallsömmar varje dag i mitt arbete för att se hur förlossningen framskrider. Det är så alla barnmorskor gör på alla bebisar flera gånger under varje förlossning. 

Självklart ska man inte trycka in fontanellen väldigt hårt, men det tror jag alla fattar likaväl som ingen trycker in ett finger hårt på något annat ställe som kan medföra smärta eller skada. 
    Onödigt att fnissa tycker jag.Alla undersöker inte fontaneller i sitt arbete som du gör.
    Yrke: Leg pratkvarn
  • Annika i Gbg

Det finns under huden vid fontanellerna tre olika hjärnhinnor med mellanliggande lager innan man kommer in till hjärnan. Man behöver inte vara orolig alls att göra någon skada om man inte är väldigt våldsam. Kan väl vara skönt att veta.

Jag tror på livet - även när det sparkar skiten ur mig!
  • Kimona
    Jag är inte ens förälder och jag blev lite ställd av TS fråga. För mig var det självklart. Konstigt att BM inte berättat det
  • CoolJen
    Kimona skrev 2011-07-28 13:50:56 följande:
    Jag är inte ens förälder och jag blev lite ställd av TS fråga. För mig var det självklart. Konstigt att BM inte berättat det
    fast du har väl iofs hängt här bra länge?
  • Annaliz

Ja ja, huvudsaken är väl att jag nu vet bättre. Hur som helst visste jag att de har ett mjukt, oskyddat parti på huvudet, men inte att det kan vara inbuktat. Jag har läst vidare att det kan bero på uttorkning och efter lite amning känns det helt annars. Inga frågor är väl dumma? Jag försöker bara vara mån om mitt barn och det är väl iallafall huvudsaken. Tack för er som var god och svarade.

• Kimona
    CoolJen skrev 2011-07-28 13:53:47 följande:
    fast du har väl iofs hängt här bra länge?
    Näe, knappt ett år tror jag, men detta förklarade mamma för mig när jag var liten liksom
  • Kimona
    Annaliz skrev 2011-07-28 14:37:57 följande:
    Ja ja, huvudsaken är väl att jag nu vet bättre. Hur som helst visste jag att de har ett mjukt, oskyddat parti på huvudet, men inte att det kan vara inbuktat. Jag har läst vidare att det kan bero på uttorkning och efter lite amning känns det helt annars. Inga frågor är väl dumma? Jag försöker bara vara mån om mitt barn och det är väl iallafall huvudsaken. Tack för er som var god och svarade.
    Självklart är inga frågor dumma :) tycker bara att de borde förklarat allt sådant innan barnet kom :)
  • Lääängtar
    Man har aldrig kunnat känna fontanellen på min son så jag hade lätt kunnat vara ovetande om fontanellen om det inte varit så att jag har en massa syskon som jag mins att hade fontaneller.
  • Dohgon

den är väl helt ihopväxt vid 2 års ålder har jag för mig att sköterskansa till mig.
    Däremot så skrämmer det mig en del att det finns de som inte känner till detta, tycker nog att man borde ha ett slags obligatoriskt samtal med BM eller så så man får reda på dessa saker..

• Butterscotch

På mina barn har det sett ut som om fontanellen sjunkit ner när de varit hungriga, och så åker den upp igen efter amning. Ingen jättestor skillnad, men märkbar.

• CoolJen
    Kimona skrev 2011-07-28 16:08:47 följande:
    Näe, knappt ett år tror jag, men detta förklarade mamma för mig när jag var liten liksom
    ok, då har du nog bara gjort dig synlig på ett år

Ja, jag tycker att de flesta borde veta detta
  • xXMaLoXx
    Butterscotch skrev 2011-07-28 21:02:27 följande:
    På mina barn har det sett ut som om fontanellen sjunkit ner när de varit hungriga, och så åker den upp igen efter amning. Ingen jättestor skillnad, men märkbar.
    Vid uttorkning kan fontanellen sjunka inåt, men då är det väääldigt tydligt. En liten buktning såg vi på sonen emellanåt också. Vid upprätt läge brukar den också synas bättre än om de ligger ner.

Något jag tyckte var läskigt, appropå fontanellen....det var när jag helt plötsligt såg att det pulserade. Jag fick panik innan jag insåg att det var normalt^^. Men det tog ett tag innan jag vågade titta igen *S*
    www.hecate.se Theo 100111 <3
  • CoolJen

usch...(gillar inte sånt inne i kroppen) Har min son i knät och från sidan ser man att håret reser sig i varje pulsslag

• Cloud
    Butterscotch skrev 2011-07-28 21:02:27 följande:

Samam här.
  • Emman

Måste bara säga att det är väl inte meningen att man ska typ" dumförklara" folk... TS ställer en fråga och vill ha svar på den vilket hon fått av många men ni som bara vill vara stöddiga snälla låt bli... Inga frågor är dumma frågor. De är bättre att fråga om man är osäker!!!!!!

Svar på tråden Mjuk grop på skallen?