• Anonym

Vad lägger ni på dop-present?

Var nyligen på dop och blev nyfiken på detta då jag hade spenderat mer än dubbet så mycket som de flesta andra. Har inte varit på många dop alls och visste inte riktigt vad som är "normalt". Jag har hela tiden trott att det skulle vara något speciellt, som barnet sedan har kvar...typ något lite dyrare än en vanlig födelsedagspresent...har ingen aning om det det "ska" vara..

Och gör det någon skillnad om det är er kompis barn eller om det är typ din systers barn? Vad spendrar ni?

• Svar på tråden Vad lägger ni på dop-present?
  • Triple Trouble

Beror på vem det är. Nära vän, släkting 500-1000. Inte nära 200 Max.

• zygoma girl

Jag har faktiskt aldrig varit på något dop som vuxen så jag har inte heller någon aning.

Jag hade antagligen köpt en bok eller liknande så jag hade tillhört de "snåla" förstår jag. Jag trodde det var ungefär som en födelsedagspresent.

• Anonym

Mina barn har inte fått några dyra dopgåvor, tror den dyraste kostade ett par hundra. Själv brukar jag ge dyrare till mina syskonbarn t ex har jag köpt en handmålad barnstol med deras födelseuppgifter till alla. Den stolen kostar ca 800.

• NenneLo

Jag håller med dig TS, till dop vill man ju köpa något speciellt som barnet ska ha kvar hela livet. Kanske ett silver eller guldsmycke. Sen tycker jag inte priset spelar någon roll.

• annniel
    Anonym skrev 2011-07-28 13:40:53 följande:
    Mina barn har inte fått några dyra dopgåvor, tror den dyraste kostade ett par hundra. Själv brukar jag ge dyrare till mina syskonbarn t ex har jag köpt en handmålad barnstol med deras födelseuppgifter till alla. Den stolen kostar ca 800.
    Oj, vad fint det låter...och speciellt.
  • Anonym
    annniel skrev 2011-07-28 13:43:00 följande:
    Oj, vad fint det låter...och speciellt.

Ja, det är ett fint minne tycker jag som barnet dessutom kan ha nytta av i flera år.

Jag blev faktiskt besviken över att mina egna barn inte fick någon gåva att spara. Vi köpte själva dessa stolar till dem också, men jag menar från släkten.  
  • Anonym

Jag går alltid efter min ekonomi när jag köper presenter. Så de dop jag gått på har det blivit present för 100 kr eftersom jag inte kunnat lägga mer.
    Det som spelar roll är vad man ger, inte vad det kostar, man kan hitta jättefina saker för lite pengar också.

• lindaha

Jag köpte en gundhäst i form av Zebra igår på rean på åhlens. Den kostade nu med halva reapriset 120kr men kostade egentligen 5-600kr.

Perfekt doppresten enligt mig ;)

• Zinara

Det beror på vem det är, skulle väl säga upp till ett par hundra för någon som inte är så nära och så mycket ekonomin tillåter i övrigt upp till kanske 1500 i vårat fall. Min bästa kompis lillebror (sladdis) fick en present för 150 om jag minns rätt medans bästa kompisens barn fått för ca 500 vardera.

För oss var den mest värdefulla till vår äldsta (yngsta är inte döpt än) 11100 i fondsparande. Den minst värdefulla en jättesöt nalle. Fick äver en Sagobok med illustrationer av Bauer, månadssten m.m vi är lika glada för alltihop och kommer vara glada för det vi får till nästa också Vi förväntar oss inte att få något alls.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-07-28 13:45:32 följande:
    Jag går alltid efter min ekonomi när jag köper presenter. Så de dop jag gått på har det blivit present för 100 kr eftersom jag inte kunnat lägga mer.
    Det som spelar roll är vad man ger, inte vad det kostar, man kan hitta jättefina saker för lite pengar också.
    Ja det tycker jag med.

På dopet såg jag ett paket som barnet fått av sin släkt, dom var tre st hushåll som tillsammans gav ett tallrikset för 150kr! Tyckte det var väldigt snålt....var ju liksom ingen tanke bakom heller så det var ju inte så att det var noga utvalt precis...sa inget till mamman såklart men nog tyckte jag det var supersnålt. Jag känner släkten och dom är inte fattiga precis..
Svar på tråden Vad lägger ni på dop-present?