Inlägg från: Stinky |Visa alla inlägg
  • Stinky

Välgörenhet som dopgåva?

Åh, vilken bra idé! Den skulle jag nappat på på direkten ifall jag skulle varit bjuden på dop! Och nu när jag har en bulle i ugnen som strax är färdigbakad och sedan ska döpas, så kan jag gott tänka mig att använda mig av din idé, TS!
    Läkare utan gränser är en organisation som jag vurmar för, så jag skulle kunna tänka mig att försöka få folk att skänka en liten summa dit istället för att de ska köpa en massa fula prylar som ex. tennramar, "mitt första år"-böcker och annat skittrisst som ändå slängs i slutändan.

Den farligaste av våra fördomar är tron att vi inte har några.
  • Stinky
    Miss Cee skrev 2011-07-28 22:51:25 följande:
    Dåligt.

Välgörenhet ger man själv, till det ändamål man själv har valt. Enda undantaget är när den presumtiva mottagen själv BER om att pengar ska ges till visst ändamål, då är det ok. Men inte annars.

Välgörenhet i dopgåva är en "Present" till organisationen som får gåvan, och en "present" till dig själv som får glädjen att välja ändamål och känna dig snäll. Barnet får inte någon present öht.
    ... och hur många av dina dopgåvor som du fick i present har du kvar idag och har "mysiga" minnen till? Jag kan helt ärligt säga att jag inte har en enda mig veterligen, och det bekymrar inte mig nämnvärt. Drömmer
  • Stinky
    Miss Cee skrev 2011-07-29 20:59:14 följande:
    Alla, som inte var förbrukningsvaror (tex kläder).

Det behöver inte alls vara tennramar och saker att få "mysiga minnen" till. Vet många som gett kläder, en slant på ett bankkonto inför framtiden och andra nyttiga saker vid dopet.

Det är bara välgörenhetspresenter jag vänder mig emot.
    Ok. Själv har jag inga dopgåvor kvar, och känner inte att jag bryr mig heller. Jag skulle heller inte satt mig emot att folk hade stoppat in pengar för välgörenhet istället för att ge dopgåvor.
  • Stinky
    mamma till tre busungar skrev 2011-07-29 22:44:48 följande:
    Verkar vara delade åsikter om detta. Men säg en present på ca 200 till barnet och så en donation på 500-800 - skulle det vara så fel?
    Det låter ypperligt, tycker jag.
  • Stinky
    En till mamma skrev 2011-07-29 23:06:19 följande:
    Jag funderade ett tag innan jag svarade, jag hade nog tvekat att ge bort det då jag är livrädd att det ska bli fel. Nu har vi inte döpt vårt barn, men hade vi gjort det så hade jag blivit super glad över en välgörenhetsgåva. Mycket bättre än en massa skit man ändå bara ställer och sammlar dam.
  • Stinky
    hallencreutz89 skrev 2011-07-29 23:26:37 följande:
    Absolut inte om man inte bett om det. Välgörenhet kan du göra för dina egna pengar, inte för mina presentpengar. Jag ska kunna välja själv om jag skage till välgörenhet, ingen ska göra det åt mig
    "Mina presentpengar"...? Shit, vad vissa låter sjukt självupptagna. Låter lite som fiskmåsarna i "Finding Nemo"; "Mine! Mine! Mine!". Nä, usch för sånt! 
  • Stinky
    hallencreutz89 skrev 2011-07-29 23:36:56 följande:
    Hahaha jag vet att det lät självupptaget. Men jag skulle faktiskt föredra att inte få något alls, att ge välgörenhet tyder bara på att de ändå inte vill lägga pengar på en present åt mig, men låtsas göra det genom att ge mig en present som egentligen 'är för deras eget välmående. Varför inte bara ge mig en lapp där det står "er present är att vi köpte en ny tv åt oss själva, tack så mycket!"
    Men alltså, va?! Tror du det är så folk tänker när de vill skänka pengar till välgörenhet i barnets namn istället för att köpa en massa krims-krams?
    Jag tänker precis tvärtom: skänk hellre pengar till välgörenhet än att ge nåt som bara ändå står och dammar. Ungen kommer att ha det bra i alla fall, och kommer knappast att bry sig om sina silverskedar. 
    Om folk sen inte ger nåt alls, bryr jag mig inte så mkt om. För mig är det viktigare att de närmsta är samlade inför dopet och att barnets dopdag blir fin.
    hallencreutz89 skrev 2011-07-29 23:38:05 följande:
    dessutom är det ju ni som inte kan lägga av era egna pengar på välgörenhet utan istället använder pengarna ni har till presenter för det, det tycker jag är rätt självupptaget
     Jag förstår helt ärligt hur du tänker?
  • Stinky
    hallencreutz89 skrev 2011-07-29 23:38:05 följande:
    dessutom är det ju ni som inte kan lägga av era egna pengar på välgörenhet utan istället använder pengarna ni har till presenter för det, det tycker jag är rätt självupptaget
    Jag förstår helt ärligt inte hur du tänker? skulle det stå.
  • Stinky
    Rani skrev 2011-07-29 23:45:50 följande:
    Hmmm

Men om man ger till exempel en donation till Röda Korset som går till svältkatastrofen på Afrikas horn. Vem kan ha något emot denna gåva? Vem tänker; "Nämen, jag hade hellre fått ett halsband till till lilla Lisa"?
    Uppenbarligen så finns det ju folk som tänker så. Det finns ju exempel i tråden. Tyvärr, vågar jag påstå.
  • Stinky
    hallencreutz89 skrev 2011-07-29 23:51:07 följande:
    Jag bryr mig inte heller så mycket om de inte ge rnåt alls, men att ge välgörenhet tycker jag är hyckleri. Dessutom kan man ju ge annat än silverskedar. Vi fick massor av fina kläder och presentkort och andra saker när barnet döptes och det var jättetrevligt
    Vi fick också kläder, presentkort, krims-krams och annat när sonen döptes. Men jag hade blivit riktigt glad om nån hade gett ett bidrag till någon välgörenhetsorganisation istället.
    hallencreutz89 skrev 2011-07-29 23:52:06 följande:
    förstod det. Jag tycker helt enkelt att om du vill ge till välgörenhet så kan du göra det själv, tvinga inte andra att göra det bara för att du inte orkar köpa en riktig present
     Intressant. Jag tycker det låter märkligt att du betraktar mina pengar som "dina" ifall de ges bort till välgörenhet istället för till dig, när pengarna inte ens är dina. Ungefär som att du skulle bli "snuvad på konfekten", fast du egentligen inte blivit det.
    Det är själva tanken och handlingen som räknas, anser jag. Pengarna går till välgörande ändamål, hur kan det vara så fel?

Själv tycker jag att det låter oerhört bortskämt och egoistiskt att tycka att det är fel att skänka pengar istället för att köpa present.
  • Stinky
    hallencreutz89 skrev 2011-07-30 00:04:18 följande:
    Nej men ge till välgörenhet på din fritid. Jag tycker man ska ge till välgörenhet för man själv vill, inte för att andra vill döva sitt egna samvete och därför ger en en låtsasgåva som egentligen är en gåva till någon annan
    Men om jag vill ge pengar till välgörenhet i barnets namn, då gör jag ju det för att det är en fin gest. Det är en fin gåva både till barnet och till dem jag väljer att skänka pengar till. Det handlar inte om att dövar "sitt egna dåliga samvete". Det där med "låtsasgåva" kan du ju stoppa dit solen aldrig skiner, för en gåva till välgörenhet kommer aldrig någonsin att bli en "låtsasgåva". 
  • Stinky
    Rani skrev 2011-07-30 00:07:41 följande:
    Intressant. Jag trodde faktiskt att alla skulle vilja ge till välgörenhet. Jag hade aldrig anat att det skulle finnas någon som skulle tycka att jag tvingade på dem något genom att ge en gåva till svältande.
    Jag trodde likadant. Jag sitter här i chocktillstånd nu och trodde inte att folk var så materialistiska och bortskämda att de ser gåvor till välgörenhet som "låtsasgåvor". Det är ledsamt att se sådant tänk.

• Stinky
    Lakritstrollet75 skrev 2011-07-30 00:12:13 följande:
    Kan dessutom upplysa att jag ger mkt av min lön t välgörenhet som jag tycker är behjärtansvärd, ifall nu någon här skulle undra hur jag kan vara så ego att vilja ha en pryl till mitt barn som doppresent.
    Att man ens förväntar sig prylar under dopdagen gör mig lite förvånad, faktiskt. Det låter som fjortisarna som konfirmerar sig enbart för att få presenter. Man döper väl för sjutsingen inte sina barn bara för att de ska få en massa prylar?! Då har ju själva dopet tappat sin mening helt, anser jag.
  • Stinky
    Lakritstrollet75 skrev 2011-07-30 00:15:14 följande:
    Okej
    Okej? Du tycker alltså att det är okej att det är så?
  • Stinky
    Rani skrev 2011-07-30 00:15:49 följande:
    Sedan om man tänker så så blir ju alla gåvor tvingande istället för fina gester. Får jag ett presentkort på PoP så "tvingar" någon mig att handla på PoP. Om jag får ett halsband så "tvingar" någon mig att använda halsband.
    Ja, precis. 
  • Stinky
    hallencreutz89 skrev 2011-07-30 12:24:16 följande:
    Hur är det på något sätt en fin gåva till barnet? för barnet är det bara en låtsasgåva, för barnen som svälter är det däremot en riktig gåva, men till barnet som döps är det bara en låtsasgåva, för det är inget barne får. Ni kan lika gärna ge en lapp med en lista där det står "det här la vi pengar på istället för att köpa present". Tycker aldrig det är fint att ge bort något i någons namn ändå om personen inte fått vara med och bestämma vad som ska ges bort till vem. Brukar ni skänka era barns veckopeng till välgörenhet också?
    Jag tycker du har ett mycket märkligt resonemang kring det här ämnet. Varför måste gåvan enbart vara tillägnad barnet, och hur sjutsingen kan man tycka att det är fel att ge bort pengar till välgörenhet istället för att ge en present som dopgåva?
    Mitt barn är för litet för att handskas med pengar. Han är 2½ år. Det är inte ens säkert att han kommer att få fickpengar när han blir äldre, det är nämligen inget som är en självklarhet. Vi får se hur vi kommer att göra. Jag förstår heller inte hur du kan dra en pararell till fickpeng? Snacka om att rycka i lösa trådar för att rädda ditt eget ansikte. Går inte särskilt väl, dock.
  • Stinky
    hallencreutz89 skrev 2011-07-30 12:29:11 följande:
    skillnad på förväntningar och tvång. Du kan strunta i att sätta upp prydnadssakerna på hyllan och du kan säkert be om kvitto och få byta om du är missnöjd, får man kvitton så man kan byta på välgörenhetskorten?
    Eh...? Brukar du be om kvitto för att byta ut dina presenter? Alltså, vad är du för människa egentligen?!
  • Stinky
    hallencreutz89 skrev 2011-07-30 13:03:01 följande:
    Nej, för jag blir glad för det mesta jag får. Poängen var att det är inte lika mycket tvång med vanliga presenter för man KAN byta dem. Du borde nog träna din läsförståelse lite
    VAD gör det ifall man inte kan byta en välgörenhetspresent då?! Vem sjutton vill byta ut några doser vaccin till utsatta barn mot en "riktig" present? Du, antar jag.

Min läsförståelse är det inget fel på, men tack för omtanken. 
  • Stinky
    hallencreutz89 skrev 2011-07-30 13:02:17 följande:
    Jag sa ju att det är helt ok att ge bort till välgörenhet ISTÄLLET för att ge en present, men det är int eok at låtsas att det ÄR en present, Nu erkände du ju själv att det inte är att ge en present att ge till välgörenhet för du sa själv att det är istället för en gåva, alltså är dte ingen present
    DU bör se över din läsförståelse, ser jag.
  • Stinky
    hallencreutz89 skrev 2011-07-30 13:10:17 följande:
    Som sagt så handlade det jag sa om huruvida det är lika mycket tvång att ge "vanliga" presenter som att ge välgörenhet och det är det inte eftersom det finns mer möjlighet att byta vanliga presenter eller ge bort till någon annan. Det handlar inte om huruvida något ska byta, det handlar om huruvida det är lika mycket tvång. Förstår du nu?
    Det är ingen som tvingar på dig presenter ö.h., så du kan väl upplysa dina gäster om att du hellre är utan sådana än att pengarna går till välgörenhet.
    hallencreutz89 skrev 2011-07-30 13:10:46 följande:
    Var det inte exakt det du skrev då? ska jag kopier ain det igen så du får se det själv?
    Åh, ja! Kopiera på, du!

Svar på tråden Välgörenhet som dopgåva?