• Alvi

Måste namnet vara bestämt tills dopet?

Vi ska ha dop med en annan familj och det ska ske 1 månad efter förlossning. Vi har BIG PROBLEMS med att komma på namn, sonens namn tog 2,5 månad att komma på....

Måste det finnas ett namn vid dopet? Handlar inte dopet om typ gud liksom....? Varför måste man veta vad barnet heter då?

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Svar på tråden Måste namnet vara bestämt tills dopet?
  • Elli47

Hm, ja jag antar att barnet ska ha ett namn vid sitt dop... men du kan ju ringa kyrkan och fråga... Varför ska ni ha dop?

• Alvi
    Elli47 skrev 2011-07-28 21:14:55 följande:
    Hm, ja jag antar att barnet ska ha ett namn vid sitt dop... men du kan ju ringa kyrkan och fråga... Varför ska ni ha dop?
    För att de andra 2 barnen har blivit döpta. Tro mig, jag skulle gärna hoppa över det, men det känns konstigt att ha 2 döpta och 1 odöpt.
  • emelielj

Jag är inte säker men det låter som att man måste ha ett namn vid dop?
    Man döps ju inte bara och så är det bra utan man döps ju till ett namn?
    Men planerar man inte dop efter att man bestämt namn? :P

Som sagt, jag vet ju inte! Tycker bara det verkar logiskt att man måste ha namnet bestämt vid ett dopSkrattande
    Vad ska det stå i pappret annars som man får under ceremonin?

• EmelieNikki

Du anger ju namnet till kyrkan redan innan dopet.. tror att de är hela grejjen så att rätt person blir döpt å numera skrivs man heller inte in i kyrkan per automatik som man gjorde förr utan barnets föds in först när det döps lycka till =)) Vi har tack o lov hittat namn som vi kommit överens om till den lilla i magen men det tog hur många namn som hlest =P 

• älskarlivet81
    emelielj skrev 2011-07-28 21:17:18 följande:
    Jag är inte säker men det låter som att man måste ha ett namn vid dop?
    Man döps ju inte bara och så är det bra utan man döps ju till ett namn?
    Men planerar man inte dop efter att man bestämt namn? :P

Som sagt, jag vet ju inte! Tycker bara det verkar logiskt att man måste ha namnet bestämt vid ett dopSkrattande
    Vad ska det stå i pappret annars som man får under ceremonin?
    Nej, man döps INTE till ett namn.. Namn får man även om man inte döps.

Däremot måste namnet vara bestämt till dopet eftersom prästen nämner det under dopcermonin. 
  • Alvi
    emelielj skrev 2011-07-28 21:17:18 följande:
     man döps ju till ett namn?
    Man döps väl till gud stora och härliga gemenskap eller nåt sånt? INTE till namnet, har jag uppfattat?
  • Bibbidi
    Alvi skrev 2011-07-28 21:19:36 följande:
    Man döps väl till gud stora och härliga gemenskap eller nåt sånt? INTE till namnet, har jag uppfattat?
    Det är både ok.
    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Alvi
    älskarlivet81 skrev 2011-07-28 21:18:47 följande:
    Däremot måste namnet vara bestämt till dopet eftersom prästen nämner det under dopcermonin. 
    ÄR det så alltså? Gaaaah, prestationsångest!
  • emelielj
    älskarlivet81 skrev 2011-07-28 21:18:47 följande:
    Nej, man döps INTE till ett namn.. Namn får man även om man inte döps.

Haha OKEJ. Namnet får man väl i vilket fall som helst ja, det har jag inte sagt nåt om, men vad kallas det då? Namnet man får när man döps?
    Prästen säger ju "Härmed döper jag dig TILL *namn*".
    Får man inte säga att man döps till *namnet" då?
Svar på tråden Måste namnet vara bestämt tills dopet?