• babar97

Vad ska/kan man lära barn?

Som blivande förälder har jag börjat klura på vad man ska lära sina barn.

Barn lär sig allt möjligt under sin uppväxt (prata, gå, socialt samspel, etc), men som förälder har man ju mycket möjlighet att hjälpa sitt barn på vägen. Jag ser många föräldrar som lever med sitt barn, utan att ha speciellt mycket koll på sitt barns förväntade utveckling eller vad de kan göra för att hjälpa sina barn på vägen - och det tycker jag är synd.

Jag vill att mitt barn ska stå på mina axlar, och få så mycket hjälp som möjligt. Och om barn lär sig bättre ju yngre de är, varför då inte aktivt jobba för att mitt barn ska lära sig så mycket som möjligt. Inte så att jag vill sätta barnet i skolbänken från födseln - inte alls, utan mer att medvetet tänka på lärandet som något roligt i vardagen.

Jag har läst lite kring systematiserad inlärning för barn (bla. en bok som heter "How to multiply your baby's intelligence" av Glenn Doman), och har blivit intresserad vad det finns för vana och idéer kring det i Sverige.

Barn lär sig med lätthet två språk (om man har föräldrar med olika modersmål), balansakten att gå, att känna igen tusentals olika föremål, mm. Vad mer kan man lära barn för att hjälpa dom inför det kommande livet? Är det någon här som har medvetet arbetat med att lära små barn att läsa/skriva/räkna, ytterligare ett språk, eller att metodiskt försökt lära ut kunskap?

Är det någon som har något bra materiel kring hur man kan få barn att lära sig snabbare, och hur man i övrigt kan stimulera barns utveckling?

• Svar på tråden Vad ska/kan man lära barn?
  • Shirin85

Intressant, tror det betyder mycket att man engagerar sig i i barnen och går till bibliotek för att låna böcker, hjälper dem med läxor när de blir äldre, försöker få fram ett intresse för nyheter, aktuella händelser och historia och fråga vad de tycker och tänker om dessa saker. 

• Flickan och kråkan

Det viktigaste man kan ge sina barn är god självkänsla och en god värdegrund som han/hon tryggt och aktivt agerar utifrån. DET är ingen liten uppgift.........då har man att göra .

Vad gäller rent kunskapsmässigt.....tja, det handlar väldigt mycket om det unika barnet. Jag har fortfarande två små barn. Äldsta är 3½ och yngsta är lite drygt 2 år. Pojkar med helt olika personlighet........äldsta har extremt stark integritet och är intresserad av detaljer och hur saker fungerar. Han är sen med sitt tal men har börjat läsa = ljuda och avkoda. Lillebror är den handlande, görande typen, jordnära och här och nu. Inget intresse för bokstäver, siffror, former etc. som storebror. Storebror kunde i samma ålder alfabetets stora och små bokstäver, räkan och förstå innebörden till åtminstone 50.......lillebror känner igen 4-5 bokstäver och ett par siffror men har inte alls något grepp om taluppfattning. Lillebror skulle vi dock troligtvis kunna ge en tvhjuling utan stöd idag.....om han haft mognaden för att ha lite trafikvett (vilket han inte har ). Hanterar sin spring-/balanscykel oklanderligt sedan "länge".

Är lärare på högstadiet. Det man kan göra för sina barn är att vara NÄRVARANDE......dvs visa hur man lever med andra människor, hur man respekterar andra människors integritet, läsa, läsa, läsa mycket, samtala mycket, berätta, förklara.....om/kring allt.......och uppmuntra alla intressen som dyker upp. Och visa på nya sätt att änka, se och resonera. Och framför allt ge massor med KÄRLEK . Tid, kärlek och engagemang .

Rekommenderar varmt:

Sue gerhardt: Kärlekens roll
    Jesper Juul: Mitt kompetenta barn, Konsten att säga nej med gott samvete
    Ingegerd Gavelin: Att möta sitt barn - och sig själv

Det de pratar om är det absolut centrala skulle jag säga    

• Tygtiiger

En av de få saker som faktiskt visat sig ha betydelse för barns inlärningsförmåga i skolan, som ju är en av de parametrar som är rätt enkelt att mäta, är att läsa för barnen varje dag från tidig ålder. Vänja dem vid böcker som något positivt, helt enkelt, och ge dem läsvana - samt stötta dem i skolan när de blir så gamla.

Men jag tror inte på att drilla sina ungar - om du är intresserad av ditt barn och följer honom/henne i utvecklingen och delar det som barnet intresserar sig av, så kommer ungens talanger att blomma.  

Krupke, we've got problems of our own!
  • babar97

Tack för alla intressanta svar!

Man talar ju mycket om att ge barn ett viss uppsättning kunskaper - rikt ordförråd, sociala färdigheter, osv. Sen när de börjar skolan så är det plötsligt andra färdigheter (ex. läsa/skriva/räkna) som räknas. Varför ska man inte som förälder ge barnet dessa kunskaper på ett tidigare stadium? Om barnet nu börjar läsa tidigt och tycker om det, då har det ju ett underbart verktyg för att lära sig många andra saker. Och många säger ju att barn lär sig lättare ju yngre de är.

Visst kan man låta barnets intressen styra, och det tycker jag låter bra. Men att också lägga in något som man som förälder vet kommer hjälpa barnen - är det fel/dumt?

Det känns som att mycket av "föräldrapedagogiken" går ut på att man som förälder ska ge barnet kunskaper inom områden som inte kräver så mycket av föräldrarna. Well, det är kanske en sanning med modifikation - kärlek/uppmärksamhet/närvarande kräver mycket tid. Men att aktivt, på ett tidigt stadium, ge barnet kunskaper som läsa/skriva/räkna kräver faktiskt något av föräldrarna - och det är också något man kan "misslyckas" med. Är rädslan för att misslyckas något som gör att många inte lär sina barn detta?

Själv känner jag att jag gärna skulle vilja ha en universitetskurs i föräldrapedagogik - något som inte verkar finnas. Målet skulle vara att ge mig möjligheter att ge mitt barn så mycket färdigheter som möjligt. Det känner jag är en underbar present som jag som förälder kan ge.

Självklar kommer jag att engagera mig i mitt barn, och ge det massor av kärlek. Och förhoppningsvis kommer vi att på ett tidigt stadium börja leka med läsning och räkning. Jag hade bara hoppats att det fanns mer material och folk på familjeliv som behandlade det, så att man inte blir så ensam som förälder.

• Tygtiiger

Det är väldigt svårt att pracka läsning och räkning på ett barn som inte vill. Man måste vara en oerhört god pedagog för det.

Vi har en son som kunde bokstäverna när han var 2½ och läste flytande när han var 5. Han lärde sig i frustration över att föräldrarna inte ville läsa Bamse i timmavis för honom  Han läser inte för att vi har tvingat honom eller peppat honom, utan för att han

1: har en genetisk fallenhet för att läsa, han har två föräldrar som är och alltid har varit fanatiska läsare (jag lärde mig själv - mormor lärde mig bokstäverna när jag var i tvåårsåldern för att sysselsätta mig med något) och han visade själv stort intresse, hans favoritbok var en abc-bok när han var två år

2: har dränkts i böcker och bokstäver och läsande sedan han var bebis. (Blir spännande att se hur lillebror, nu tio veckor, blir!) 

Vi har följt honom i hans intresse, gett honom böcker, läst, visat, förklarat, men inte aktivt lärt och inte haft som mål att han ska kunna läsa. Men oj vad lycklig jag blev när han lärde sig, det är en sådan rikedom!

Han räknar inte så bra, är inte så intresserad, vi visar när han frågar men pushar inte för med den här ungen blir resultatet det motsatta. Nu börjar han visa lite intresse för att läsa noter, så det ska vi prova.

Jag tror att det bästa man kan göra som förälder är att själv skaffa sig kunskaper, så att man kan svara ärligt och bra på alla frågor (vad betyder levande? Vad är stjärnor för något? Varför blir det ljust på dagen? Varför ser sten ut så? Vad gör man glas av? Varifrån kommer elektricitet? Hur gör man den? Varför tror en del på Gud, han finns ju inte? Varför är himlen blå? Varför blir en del tjuvar? Kan det komma tjuvar hit? Varför inte då? Men tänk om... Fanns van Gogh på riktigt? Hur gör man lasersvärd? Men hur har de gjort i Star wars då? osv i all oändlighet!) och att man hänger på sina barns intressen. Jag hade gärna haft en unge som älskat att spela piano, men han vill bara spela dragspel (och det får man inte förrän man är nio i vår kommun). 

Man BEHÖVER inte fokusera så mycket på att ge sitt barn färdigheter, om man är någorlunda smart och dessutom villig att faktiskt behandla sin unge som en riktig människa, så lär de sig så oerhört mycket bara av vanlig samvaro och vanligt prat. Men visst underlättar det att skaffa böcker med vettigt innehåll till dem, om man ändå ska läsa! (Tråkigt nog så finns det väldigt lite pedagogiskt material på svenska, var i London för ett par år sedan med sonen och tjo vad mycket bra det finns för engelska barn! Vi köpte iallafall kort som man kunde rita på med whiteboardpenna för att öva bokstäver, en mall att fylla i helt enkelt, mycket uppskattat och effektivt.)                 

Krupke, we've got problems of our own!
  • Flickan och kråkan
    babar97 skrev 2011-07-30 19:33:00 följande:
    Tack för alla intressanta svar!

Man talar ju mycket om att ge barn ett viss uppsättning kunskaper - rikt ordförråd, sociala färdigheter, osv. Sen när de börjar skolan så är det plötsligt andra färdigheter (ex. läsa/skriva/räkna) som räknas. Varför ska man inte som förälder ge barnet dessa kunskaper på ett tidigare stadium? Om barnet nu börjar läsa tidigt och tycker om det, då har det ju ett underbart verktyg för att lära sig många andra saker. Och många säger ju att barn lär sig lättare ju yngre de är.

Visst kan man låta barnets intressen styra, och det tycker jag låter bra. Men att också lägga in något som man som förälder vet kommer hjälpa barnen - är det fel/dumt?

Det känns som att mycket av "föräldrapedagogiken" går ut på att man som förälder ska ge barnet kunskaper inom områden som inte kräver så mycket av föräldrarna. Well, det är kanske en sanning med modifikation - kärlek/uppmärksamhet/närvarande kräver mycket tid. Men att aktivt, på ett tidigt stadium, ge barnet kunskaper som läsa/skriva/räkna kräver faktiskt något av föräldrarna - och det är också något man kan "misslyckas" med. Är rädslan för att misslyckas något som gör att många inte lär sina barn detta?

Själv känner jag att jag gärna skulle vilja ha en universitetskurs i föräldrapedagogik - något som inte verkar finnas. Målet skulle vara att ge mig möjligheter att ge mitt barn så mycket färdigheter som möjligt. Det känner jag är en underbar present som jag som förälder kan ge.

Självklar kommer jag att engagera mig i mitt barn, och ge det massor av kärlek. Och förhoppningsvis kommer vi att på ett tidigt stadium börja leka med läsning och räkning. Jag hade bara hoppats att det fanns mer material och folk på familjeliv som behandlade det, så att man inte blir så ensam som förälder.
    Som förälder men även som lärare så måste jag i ärlighetens namn säga att ditt perspektiv känns något skevt . Om du är intresserad av föräldrapedagogik varför inte börja med pedagogik . Läs hur barn fungerar, hur barn lär sig etc etc. Vår äldsta har som sagt mycket tidigt snappat upp språkets formella del, för att han helt enkelt har haft ett väldigt intresse för det. Lillebror är inte i närheten.......men samtidigt så tror jag snarare att det är lillebror som kommer att ha enklast för sig i skolan. Den formella biten är långt ifrån allt även om den är den enkelt mätbara. Ett litet barn kan ha ett rikt språk, god taluppfattning, god kognitiv förmåga etc. utan att ha den formella biten klar. Jag tycker du har rent utav fel i mycket du skriver. Att lära ett barn läsa, skriva, räkna etc. kräver faktiskt relativt lite av föräldrarna till skillnad från att ge dem en god värdegrund som de dessutom agerar utifrån liksom ett genuint kunskapsintresse, nyfikenhet......för att inte tala om självkänsla som är a och o för den vidare utvecklingen. Att lära min äldsta bokstäver, att börja läsa och att räkna har varit en baggis i jämförelse med "det andra". Och det står jag fast för även i min roll som lärare......som jag har rätt många års erfaenhet av . Ja visst är det bara att köra på med det om man har ett barn som visar stort intresse. Varför skulle man inte göra det . Jag tycker inte alls att det är fel att lära ett litet barn läsa, räkna etc. men ditt perspektiv (utifrån det du skriver) tycker jag är galet. Det finns massor med pedagogiskt material. Börja med dem jag tipsade om ovan......så har du mer på fötterna när liten kommer.      

• babar97

Tack återigen för alla svar.

Jo, jag har nog fel på en hel del punkter. Det är väl det som skrämmer mig. Jag har pluggat i många år för att klara av mitt jobb, men att vara förälder, det ska man klara med sunt förnuft.

Sen är jag väl en ganska planerande och optimerande person, och då börjar man ju undra om man inte kan göra saker "bättre". Som förälder påverkar man ju barnet på en massa sätt (där det känns som att vissa sätt är bättre, och andra sämre). Då börjar i alla fall jag klura på vilket sätt som är det bästa.

Oh well, jag ska kolla upp böckerna som ni tipsade om. Kanske kan de leda mig framåt i mitt sökande.

Sen vill jag bara påpeka (för att inte verka dum!) att jag inte vill pracka på mitt barn kunskap, utan att det i så fall ska komma som en rolig lek!

Svar på tråden Vad ska/kan man lära barn?