Vad ska/kan man lära barn?
Som blivande förälder har jag börjat klura på vad man ska lära sina barn.
Barn lär sig allt möjligt under sin uppväxt (prata, gå, socialt samspel, etc), men som förälder har man ju mycket möjlighet att hjälpa sitt barn på vägen. Jag ser många föräldrar som lever med sitt barn, utan att ha speciellt mycket koll på sitt barns förväntade utveckling eller vad de kan göra för att hjälpa sina barn på vägen - och det tycker jag är synd.
Jag vill att mitt barn ska stå på mina axlar, och få så mycket hjälp som möjligt. Och om barn lär sig bättre ju yngre de är, varför då inte aktivt jobba för att mitt barn ska lära sig så mycket som möjligt. Inte så att jag vill sätta barnet i skolbänken från födseln - inte alls, utan mer att medvetet tänka på lärandet som något roligt i vardagen.
Jag har läst lite kring systematiserad inlärning för barn (bla. en bok som heter "How to multiply your baby's intelligence" av Glenn Doman), och har blivit intresserad vad det finns för vana och idéer kring det i Sverige.
Barn lär sig med lätthet två språk (om man har föräldrar med olika modersmål), balansakten att gå, att känna igen tusentals olika föremål, mm. Vad mer kan man lära barn för att hjälpa dom inför det kommande livet? Är det någon här som har medvetet arbetat med att lära små barn att läsa/skriva/räkna, ytterligare ett språk, eller att metodiskt försökt lära ut kunskap?
Är det någon som har något bra materiel kring hur man kan få barn att lära sig snabbare, och hur man i övrigt kan stimulera barns utveckling?