• Anonym (vilsen)

Hjälp med att skriva personligt brev! Please

Jag har aldrig behövt söka jobb förut men nu är det så dags. Har sökt ett antal men inte lyckats få komma på någon intervju. Börjar fundera om mitt personliga brev inte är tillräckligt bra skrivet. Vet ju inte direkt hur jag ska skriva. Vill så gärna ha ett jobb NU men trist om det ska fallera på grund av ett brev. Tidigare skickade jag per post och då hade jag bild, namn,adress o.s.v. som sidhuvud och arbetet jag sökte som rubrik. Men nu har jag ansökt via extern länk genom arbetförmedlingen och då tog jag bort allt det där, vilket kanske var fel?? Känns som jag missar en massa chanser. Någon som vet hur jag skriver när jag ansöker via arbetsförmedlingen? Vad vill de veta? Jag ska söka jobb som fritidspedagog, vad vill en chef veta om en då? Känns bara som att jag behöver hjälp men har ingen som kan hjälpa. Just nu har jag jobb hela dagarna, plus att det är sommar så det känns inte som att det är läge att gå till arbetsförmedlingen för att be om hjälp just nu.

• Svar på tråden Hjälp med att skriva personligt brev! Please
  • EJai

få fram varför dem just skall välja dig och varför du valt just dem sen undvik saker som redan står i ditt cv

• Anonym (vilsen)
    våren1987 skrev 2011-07-28 22:50:29 följande:
    få fram varför dem just skall välja dig och varför du valt just dem sen undvik saker som redan står i ditt cv
    Ja det jag skrivit är just lite om hur jag är som person och varför jag valt detta yrke. Hur jag vill arbeta utifrån det jag har läst i utbildningen och varför jag skulle passa. Men behöver jag skriva namn o.s.v., plus rubrik eller räcker det med ett hej när jag skickar via extern länk? Det är ju som en färdig mall och alla de uppgifterna står ju redan.
  • EJai

skippa namn och hur gammal du är det finns redan i ditt cv.

kan börja med hej. jag söker tjänsten som post chef då jag har ett stort intresse osv....

• Kaosmamma

Ja. Gör det personligt riktat till företaget och vad DU kan göra gör DEM och inte tvärtom :) många skriver gärna att jag skulle tycka detta vore kul, jag skulle trivas, jag känner att.. Osv osv. Skriv dit mest intressanta om DIG och vad du kan göra för dem, anledningen till att vilja ha just dig i deras miljö. Lycka till!

• EJai

kontakta det stället du tänkt söka jobb på innan du söker och fråga lite saker du undrar över och va tydlig med att pressentera dig. sen kan du skriva med i ditt personliga brev att du pratat med  (namn) och att du är väldigt posetiv och intresserad av tjänsten. sen att du även ringer och följer upp par dagar senare och se ifall dem gått igenom din ansökan. då ser dem att du kommer ihåg att du söt jobb hos dem och dem va inte 1 av 100 du sökt =)

• Anonym (vilsen)

Tack så mycket för tipsen! Ska verkligen ta dem med mig inför nästa ansökan.

• Mellanmjölkens land

Be nån läsa igenom brevet och kolla så att du inte har en bunt syftningsfel utan att det ser proffsigt ut. Låter självklart men jag har sett flera brev här på FL (skrivna av flerbarnsmammor på 30+) som ser ut som nått jag hade kunnat tänkas skriva i 7an. Säger inte att det ser ut så i ditt personliga brev men det är lätt att bli hemmablind.

Ett annat tips är att ta med något som får arbetsgivaren att komma ihåg dig. Du ska stå ut lite bland de andra 100 ansökningarna de fått. Du kanske har ett ovanligt intresse? Tränar inför Vasaloppet? Det behöver inte vara arbetsrelaterat utan bara något som drar till sig intresset.

Speciellt om du inte har jättemycket erfarenhet inom yrket du söker jobb inom är det en bra idé att berätta hur andra erfarenheter kan vara en tillgång. T ex "Efter att ha spelat fotboll under hela min uppväxt har jag fått en stark förståelse för nyttan av sammarbete vilket jag kan dra nytta av i mitt arbete som ..." Kanske inte det bästa exemplet men du förstår kanske hur jag tänker!

Svar på tråden Hjälp med att skriva personligt brev! Please