• skruttismamma

ovillig kantor

Äntligen hade jag bestämt mig för att våga sjunga på sonens dop (Prins Noel). Kontaktade därför kantorn och berättade att jag ville sjunga en sång, visserligen sent eftersom det är i helgen men inget svårspelat, ackord + melodi har jag noter på. Hon svarade att det inte ingick i hennes åtaganden att spela åt mig utan att det var brukligt att ha egen ackompanjatör! Aldrig varit med om detta bemötande när någon av våra vänner sjungit vid dop eller bröllop. Mkt motvilligt gick hon med på att titta på noterna men sade bestämt att hon är där absolut tidigast en halvtimme innan så vi kan knappast öva ihop. Låter inte detta litet konstigt? Vägrar hon att spela funderar jag på rent trots på att sjunga a capella eftersom kantorn inte vill spela (är egentligen ganska ledsen). Brukar det verkligen vara så här?

• Svar på tråden ovillig kantor
  • SilverEmma

Kantorn är inte skyldig att ställa upp på sånt, det ingår inte i dess normala arbetsuppgifter. Jag har träffat på en del som vägrar spela något extra så jag har numera en egen pianist med mig till såna saker. (sjunger lite på dop och bröllop)

• knisse

kantorn skulle inte göra mycke annat än att öva med folk som vill sjunag pa dop och bröllop om dom sa ja till allt. kan tyckas oviligt och ogin efter som man själv bary vill öva en timme eller sjunag en sang osv men jag kan faktiskt första saken. kantor är sällan ett heltidsjobb pa det sättet antingen har dom ett annat jobb eller sa är dom ansvariga för mycke mer än bara kantors upgifterna.

• Fija m 2 pojkar

Om du ringde först sent i denna veckan kan jag förstå kantorns reaktion. Om det är något vederbörande aldrig spelat eller ens hört vill man gärna ha lite förvarning och övningstid. Vad gäller övning samma dag är det högst troligt att kantorn spelar på flera saker, och kommer då direkt från föregående dop eller vigsel.

Det är väl en bra lösning att du sjunger a capella om ingen av gästerna kan kompa dig?

Lycka till!

/ Skånepräst

Svar på tråden ovillig kantor