• swjwo

Sås på kycklingsky

Ska ha mina föräldrar på middag ikväll. Köpte igår en hel kyckling och la den i marinad i en stekpåse. I morse hade påsen läckt, ska jag byta påse?
    Givetvis måste man ha en god sås, men där är jag skitkass. Hur gör jag en god sås på skyn som blir från kycklingen? Lätt ska det vara.

Hjäälp tack.

• Svar på tråden Sås på kycklingsky
  • Nyfiken gul

Vispa ner skyn i en kastrull med lite skvätt vatten - se verkligen till att du får med ALL sky.

Låt skyn sjuda en aning så den reducerar och kokar ner.  Red med lite maizena eller idealmjöl till önskad konsistens.  Krydda efter smak.  När du lyfter av kastrullen häller du ner lite grädde eller rör ner lite creme fraiche.  Det får inte koka för då skär det sig.

smaka av och servera!

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • swjwo

Tack så mycket. Det lätt både jättegott och lätt Skrattande

• carnitas01
    Nyfiken gul skrev 2011-07-29 08:11:55 följande:

Vispa ner skyn i en kastrull med lite skvätt vatten - se verkligen till att du får med ALL sky.

Låt skyn sjuda en aning så den reducerar och kokar ner.  Red med lite maizena eller idealmjöl till önskad konsistens.  Krydda efter smak.  När du lyfter av kastrullen häller du ner lite grädde eller rör ner lite creme fraiche.  Det får inte koka för då skär det sig.

smaka av och servera!

Skär sig, varför?
Svar på tråden Sås på kycklingsky