• Nallemajatjejen

Dopet på gudstjänsten eller egen "dopgudstjänst"?

Är ny här med anledningen att jag har en liten fråga.
    Är det vanligast att man har dopet i samband med en gudstjänst i kyrkan eller har man en egen dopgudstjänst?

• Svar på tråden Dopet på gudstjänsten eller egen "dopgudstjänst"?
  • Bebis04

Det är upp till var och en. Jag skulle ha egen vid havet om jag skulle döpa Filippa

• Sus

Vi har provat bägge delarna...
    När Julia döptes skedde detta under en högmässa och hela släkten var på plats och en hel massa andra glada kyrkobesökare!. Tobias döptes under mer privata former; våra föräldrar och våra syskon var de enda där.

När mitt syskonbarn skulle döpas så ville föräldrarna väldigt gärna ha en privat tillställning, utan gudstjänst... Tji bräckkorv, prästen vägrade!! Den gången var det fem barn som skulle döpas och det var faktiskt lite rullande band över det...

Men, det går alltså bra vilketsom!!! Om de inte trilskas och inte vill ha det riktigt som du vill, i kyrkan...

• Nallemajatjejen

Vill bara tillägga att jag inte har någon bäbis vare sig i verkligeheten eller i magen än Frågade av nyfikenhet för vi ska på dop i sommar (min kusin)

• Rabbit

Vi hade i gudstjänsten, och tyckte det kändes bra. Dopet handlar ju om att barnet ska tas upp i kyrkans gemenskap/församlingen så jag tyckte det kändes helt rätt att ha det som del av en gudstjänst för hela församlingen! Det var en sk familjegudstjänst, och bl a sjöng församlingens barnkör (5-6 jättegulliga ungar).

Jag vet att många vill ha en "egen" ceremoni, men för oss kändes det helt rätt att ha dop i gudstjänst!

• september77

Vi hade en egen cermoni bara för vår dotter i kyrkan. Och nu så här efterår är jag jätteglad för det. Dottern skrek helt hysteriskt när organisten spelade, hon hade antaglingen ont av orgelljudet, så jag är glad att det bara tog 20 minuter hela cermonin. Jag tyckte också att det var mysigt med bara vår släkt.

Var på dotterns kusins dop förra året där de hade lagt barndopet i samband med högmässan. Det tog 1 ½-2 timmar! Tycker synd om de små barnen (både de som döps och småsyskon) som måste vara med så länge. Det är ju inte så lätt att förklara för en tvååring att man måste sitta stilla i 2 timmar och vara snäll och lyssna.

• Solaris

Det verkar som det varierar. När mina småkusiner döptes för 2 resp 6 år sedan var det på eftemiddagen efter "vanliga"söndagsgudstjänsten, alltså var bara släkt och vänner till familjen.
    Andra kompisar och släktingar har haft dopet som ett extra inslag i den vanliga gudstjänsten.

Jag skulle nog vilja göra så jag med. Man kan ju försöka att ha dopet i samband med en familjegudstjänst då det oftare är lättsammare och inte så länge i kyrkan, för barnen.

Svar på tråden Dopet på gudstjänsten eller egen "dopgudstjänst"?