Inlägg från: Brünnhilde |Visa alla inlägg
  • Brünnhilde

Hur ofta byter ni underkläder? (trosor)

Jag badar och byter trosor varje morgon, om det inte är något extremt som kommer ivägen. Känner mig inte fräsch annars.

• Brünnhilde

Angående att kläderna slits i tvätten, som någon skrev. Dels blir det ju lätt missfärgningar i just trosor med tiden, så ofta vill man ju inte ha kvar dem tills de är helt utnötta ändå... Och dels så är det ju lätt att förlänga livslängden genom att hänga dem i torkrummet (eller ute på tvättlinan nu på sommaren) i stället för att tumla. Dock ska man inte ha lägre temperatur på tvättvattnet till just trosor - det behövs 60 grader för att få bort alla bakterier.

• Brünnhilde
    Pstavsbarn skrev 2011-07-31 17:15:16 följande:
    Trodde alla tvättade underkläder på 60 grader?!?! Tydligen inte. Själv köper billiga underkläder på Hm och lindex och blir inte ett dugg ledsen om dom skulle råka gå sönder i tvätten.. Inte konstigt man träffar på så mycket folk som luktar illa, blääääähää vad ofrächa människor det finns.
    OK - det blev oklart. Jag menade, att när det gäller tvätt i allmänhet så kan man förlänga livslängden på textilierna genom att inte tvätta dem för varmt. (Låg temp är även bättre för miljön.) Men just när det gäller trosor/kalsonger, trasor, handdukar och lakan så bör man ha 60 grader ändå - eftersom den tempen krävs för att döda mikroorganismer.
  • Brünnhilde
    sirisdotter skrev 2011-07-31 18:07:10 följande:
    Och varenda affär /postorderföretag som säljer trosor har sådana som är märkta 40 grader och lägre.   Någon måste väl köpa dem,   annars  skulle de försvinna ur sortimentet?   Körs de också i 60  grader?
    De gör det av säkerhetsskäl. För att inte någon kund ska kunna komma och klaga. I praktiken håller nästan allt för 60 grader - men av miljöskäl kan man ju försöka tvätta sådant som inte är direkt infektiöst i 40 grader ändå.

Det är i synnerhet plagg som innehåller elastan som man inte ska tvätta i högre temp än 40 grader, för då smälter fibrerna och elasticiteten försvinner. Samt ylle naturligtvis - det ska man tvätta för hand i högst 30 grader. Men få har trosor av ylle, gissar jag..!
  • Brünnhilde
    Anonym (Jo) skrev 2011-07-31 19:50:31 följande:
    Måste fråga er som alltid tvättar trosor i 60 grader hur gör ni då?

Jag brukar tvätta dem i 40 grader tillsammans med den övriga tvätten i liknande färger...tvättar ni bara trosorna separat eller all tvätt i 60 grader?
    Som sagt: jag tvättar familjens trosor/kalsonger, trasor, handdukar och lakan i 60 grader för att få död på alla mikroorganismer. Samt naturligtvis allt som någon kissat i, kräkts på eller blött på... men med "större" barn så händer det ytterst sällan numera..!
  • Brünnhilde

Våtservetter låter dyrt i onödan.

Men nu kom jag att tänka på hur det var i Tunisien. Där fanns det alltid en liten slang på toaletten, som man använde att spola rent underlivet med efteråt. Ute på restauranger och så fanns det däremot inte alltid något papper, så där blev man lite blöt när man drog upp trosorna efter spolningen. Men på hotellrummet fanns både slang och toalettpapper, så då kände man sig jättefräsch och helt ren och torr efter toabesök. Under de omständigheterna hade man ju kunnat ha samma trosor både två och tre dagar! Kanske något att ta efter här i Sverige..? 

Svar på tråden Hur ofta byter ni underkläder? (trosor)