Inlägg från: sirisdotter |Visa alla inlägg
  • sirisdotter

Hur ofta byter ni underkläder? (trosor)

O Z skrev 2011-07-30 08:23:22 följande:
    Jag trodde faktiskt att alla duschade varje dag med, kanske inte tvåttade håret men tvättade av kroppen...
    Du verkar aldrig ha bott inneboende (som studerande vid bostadsbrist och /eller brist på pengar) ?    Då kan man i bästa fall ha egen toalett med tvättställ.   Någon gång i veckan verkade det gå an att få låna hyresvärdens badrum för att tvätta håret....     På gymnasiet hade man väl jympa ibland och kunde duscha i skolan.   
    På  universitetet var det inte riktigt så.
  • sirisdotter
    Thalis skrev 2011-07-30 13:51:21 följande:
    Jag sover utan trosor för vädringens skull
    Har jag också fått lära mig.   Går i klänning och kjol och vädrar på stan också  ibland.
  • sirisdotter
    Thalis skrev 2011-07-30 14:32:28 följande:
    Oj,Oj hoppas att vinden aldrig hittar din klänning eller kjol när du går kommando
    Gå kommando -  vad är det? 

Nja,  jag menar inte kortkort....
  • sirisdotter
    Brünnhilde skrev 2011-07-31 16:41:50 följande:
    Angående att kläderna slits i tvätten, som någon skrev. Dels blir det ju lätt missfärgningar i just trosor med tiden, så ofta vill man ju inte ha kvar dem tills de är helt utnötta ändå... Och dels så är det ju lätt att förlänga livslängden genom att hänga dem i torkrummet (eller ute på tvättlinan nu på sommaren) i stället för att tumla. Dock ska man inte ha lägre temperatur på tvättvattnet till just trosor - det behövs 60 grader för att få bort alla bakterier.
    Trosor på tvättlina vill inte ordföranden i vår bostadsrättsförening se...   Så här är det förbjudet att hänga tvätt ute -  och föreningens elräkningar är därefter!
  • sirisdotter
    MrsHW skrev 2011-07-31 17:15:07 följande:
    Håller med helt. Jag bytar var kväll innan jag lägger mig.
    Sover du med trosor?
  • sirisdotter
    Anonym (Usch) skrev 2011-07-31 17:45:15 följande:
    Håller med. Tror inte mina ögon när jag läser allt äckligt som skrivs här. Självklart tvättar man i 60 grader. Det blir inte rent annars.
    Och varenda affär /postorderföretag som säljer trosor har sådana som är märkta 40 grader och lägre.   Någon måste väl köpa dem,   annars  skulle de försvinna ur sortimentet?   Körs de också i 60  grader?
  • sirisdotter
    Anonym (Minou) skrev 2011-07-31 21:32:11 följande:

Jag byter oftast trosor varje dag, men det händer att jag använder dem i två dagar om de är flytningsfria (särskilt under mens kan det bli så då det oftast varken kommer flytningar eller blod i trosorna).

Jag använder endast bomullstrosor, tvättar dem i 40 °C i parfymfritt tvättmedel (sedan brukar jag visserligen torktumla dem varmt).

Ibland sover jag med trosor, ibland utan.

Jag tvättar inte underlivet varje dag på rutin, utan bara när det behövs. Jag tvättar enbart med vatten.

Jag undviker engångstrosskydd, -bindor och tamponger, eftersom dessa försämrar miljön i underlivet.

Mitt underliv mår och har alltid mått bra (förutom den gången jag var dum nog att vaxa underlivet vilket resulterade i en svampinfektion och jag lärde mig en läxa den hårda vägen).

Jag är inte rädd för mina egna bakterier och vet att det är bra för kroppen att ha en bra bakteriebalans och inte störa denna med för idogt tvättande. Det är även välkänt att "renlighetsöverdrift" ökar risken för allergier och andra hälsoproblem.

Urin är sterilt och jag är medveten om att avföringsbakterier inte försvinner helt ens om man använder tvål (alltså bryr jag mig inte om att försöka eftersom tvålen lär göra mer skada än nytta). För övrigt bajsar jag inte varje dag så där försvann det argumentet också.

Dessutom kan jag sätta det i perspektiv och inse att det vore evolutionärt självmord om kroppen inte klarade ett visst mått av avföringsbakterier som eventuellt kan spridas en aning kring rektum (hur tror ni mänskligheten har klarat sig under de 250 000 år vi funnits, när vi endast en bråkdel av dessa haft möjlighet till daglig dusch?). Utöver det gnuggar jag sällan rektum mot saker, så spridningsrisken får nog ses som normalt liten (obetydlig).

Jag duschar heller inte varje dag, inte ens varannan. Min hud har aldrig mått så bra som sedan jag slutade använda tvål.

Jag sköter min hygien, men jag gör det baserat på hur smutsig jag är eller inte är, inte efter vad det är för datum. Jag äter inte om jag redan är proppmätt bara för att det är ett visst klockslag, och jag tvättar mig inte om jag inte är smutsig bara för att det råkar vara en ny dag.

Det är skillnad på att vara "icke nyduschad" och att vara smutsig. Människor i dagens samhälle verkar ha glömt att en ren människa faktiskt luktar människa och inte nödvändigtvis måste dofta av en blandning av parfym från tvättmedel, schampo, balsam, duschcreme, hudkräm, hårspray, parfym med mera.

Jag älskar doften av min partner! Hen luktar visserligen gott som nyduschad, men det är så mycket bättre när hen doftar av sig själv och inte av schampo. För att förtydliga pratar jag alltså om den "personliga doften", som inte har med smuts eller att lukta svett att göra.

Det finns ett mellanting mellan att dofta av parfymerade rengöringsprodukter och att lukta svett. Alla luktar inte illa trots att de inte har duschat på två dagar och alla har inte behov av att byta underkläder dagligen. Det är DET som är viktigt att tänka på i sammanhanget. Alla är olika!

Hygien handlar inte om att tvätta sig/byta kläder enligt ett schema, utan att göra det när det behövs.

Jag är förundrad över hur inskränkta många i den här tråden är, många som inte kan se utanför sin egen världsbild och förstå att andra är annorlunda och har andra behov än de själva. Ta en stund och reflektera lite, i stället för att gasta om hur äckliga andra är. Fortsätt sköta er hygien precis som ni vill, men skaffa er lite ödmjukhet inför varandras olikheter.

• sirisdotter
    Glitter2 skrev 2011-08-01 09:30:40 följande:
    Anonym
    Nej, frågan är inte alls dum. Men du uppfattade den fel. Klart inte alla sover m trosor på, själv gör jag det inte. Men det är ju också det jag undrar, om folk tar av sig trosorna, låter flytningarna stelna och sen tar på dem nästa morgon igen?
    Vilka flytningar?
  • sirisdotter
    Anonym (Minou) skrev 2011-08-02 05:28:54 följande:
    Jag skulle aldrig få för mig att använda våtservetter i mitt eget underliv - än mindre till mina barn. Vatten och vegetabilisk olja räcker gott och väl.

Våtservetter är effektivt för att få bort (petroleum)olja med, så jag kan använda det när jag har lagat cykeln, för att ta bort den värsta smutsen innan jag kan gå in och tvätta mig ordentligt (och då slippa kladda ner på vägen). 
  • sirisdotter
    Lindis1974 skrev 2011-08-12 12:08:13 följande:
    Jag håller inte alls med. Man blir inte helt ren när man torkar sig med lite tort papper på toaletten.
    Det kan finnas rester kvar av ec urin. Att tvätta sig varje dag med undelivet med en skonsam tvål ex lactacyd är ingen som helst fara. Man behvöer inte gno för att man tvättar sig,
    Jag har aldrig äns tänkt tanken innan denna tråd att det finns kvinnor som inte gör det..
    Tvål   behövs inte i kvinnans underliv.
  • sirisdotter
    Lindis1974 skrev 2011-08-12 12:14:09 följande:
    Inte farligt med urin men gammal urin luktar ganska illa
    Det finns tvål som är anpassad till underlivet för tvätt varje dag.
    Gammal urin -  när man duschar varje dag?
  • sirisdotter
    Lindis1974 skrev 2011-08-12 12:23:09 följande:
    Det är ju bland annat det som diskuteras att man inte duschar och tvättar sig varje dag. Samt inte byter trosor varje dag. Det är ju det tråden handlar om...
    Duschar man och byter varje dag kan det ju inte finnas någon urin det förstår jag men som sagt det är inte det som tråden handlar om.
    Tråden handlar om hur ofta ma n byter "undisar"   eller vad Ts kallar det för  -  INTE om dusch eller "katt-tvätt".
  • sirisdotter
    Tom Araya skrev 2011-08-15 03:15:56 följande:
    Finns det någon mening med att byta underkläder utan att man duschar/tvättar sig?
    Nej.
  • sirisdotter

30 grader uppger Skona att man kan tvätta i,   när man använder deras nya tvättmedel!    Någon som provat?

Svar på tråden Hur ofta byter ni underkläder? (trosor)