• Veladis

Hur ofta byter ni underkläder? (trosor)

Anonym (öhhh va?) skrev 2011-10-30 00:05:47 följande:
    alla kvinnor har inte flytningar. bara dom som missköter hygienen så att underlivet måste rena sig självt.

Underlivet SKA i stor utsträckning rena sig självft! Flytningar är helt normalt!

"Flytningar i underlivet har alla kvinnor, men i olika stor omfattning. Flytningen är en del av kroppens infektionsskydd. Den ökar slemhinnornas motståndskraft mot bakterieangrepp och har en surhetsgrad, ett pH-värde, som minskar risken för att sjukdomsalstrande bakterier kan växa.

En normal flytning är oftast vit eller svagt gul och kan vara lite grynig. Den brukar lukta svagt och lite syrligt, ungefär som filmjölk luktar. I samband med ägglossningen ökar oftast mängden flytning, och detsamma händer vid sexuell upphetsning. Ökad flytning av normal karaktär är också vanligt vid graviditet och vid användning av vissa p-piller. Det är alltså normalt att flytningen kan variera i mängd beroende på olika omständigheter."

/Vårdguiden 1177.se

Är du där och skrubbar med tvål och vatten kan du lätt förstöra PH-balansen och då får du lättare problem med svamp och underlivsinfektioner.

Lagom är bäst!

Själv byter jag underkläder varje dag, ibland två ggr/dag nu när jag är gravid eftersom flytningarna då öker. Jag torkar mig och tvättar därnera om det behövs, men bara med vatten! Tvål torkar ut i onödan och skapar bara problem! I vissa fall, t ex vid dålig mage (sällan) använder jag tvål avsedd för intimhygien.          

Svar på tråden Hur ofta byter ni underkläder? (trosor)