Inlägg från: Anonym (Minou) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Minou)

Hur ofta byter ni underkläder? (trosor)

Lindis1974 skrev 2011-08-08 20:33:55 följande:
    Man behöver inte byta och duscha flera gånger om dagen. Men varje dag är det väl inga problem med att byta trosor och tvätta sitt underliv?
    Jag kan inte riktigt förstå varför man inte vill göra det. Finns ju ganska många människor som som luktar illa från underlivet utan att det själva märker det. Så det kanske är något att tänka på om du väljer att inte byta trosor varje dag.
    Jag under åter igen varför man inte gör det ? Är det jobbigt att duscha och byta varje dag ?
    Jag förstår inte varför man ska göra något som inte behövs.

DIN snippa behöver kanske tvättas dagligen, DINA trosor kanske blir smutsiga på en dag. Men sluta tro att det gäller för ALLA kvinnor.

Ja, det är jobbigt (framförallt onödigt) att duscha varje dag. Framförallt om jag måste duscha bara för att tvätta underlivet... Det går så bra att tvätta underlivet utan att duscha.
  • Anonym (Minou)
    Lindis1974 skrev 2011-08-08 20:52:57 följande:
    Finns ingenting som kommer att få mig att tro på att alla kvinnor inte får smutsiga trosor på en dag. Sen får ni vara hur skitiga ni vill men begär inte att jag ska tycka att det är renligt.
    Har vi begärt att du ska tycka att det är renligt? Det enda jag sett folk be andra om är att inte kalla någon äcklig för att någon gör annorlunda än de själva
  • Anonym (Minou)
    Lindis1974 skrev 2011-08-08 20:55:50 följande:
    Men jag tycker det är äckligt ju ... Sorry men jag gör verkligen det.
    Det har du all rätt att tycka. Men är du med på skillnaden att tycka att något är äckligt, och att faktiskt kalla andra människor för äckliga?
  • Anonym (Minou)
    Dreams Never Ends skrev 2011-08-08 20:56:23 följande:
    Men man är ju äcklig då? Det är ju sanning...
    Tycker DU ja.
  • Anonym (Minou)
    Dreams Never Ends skrev 2011-08-08 21:00:57 följande:
    Jaa så acceptera min åsikt och låt mig tycka att du är äcklig så länge du inte byter trosor varje dag eller tvättar underlivet. För jag är inte dne ända som tycker så om dig ska du veta. Hoppas du förvarnar dina snubbar om detta så dom slipper lida...
    Jag har aldrig sagt att du inte får tycka att någon är äcklig. Det jag försöker få dig, och andra, att förstå är att alla är olika, har olika behov, och olika sätt att göra saker på. Men det verkar vara väldigt svårt att ta till sig en sådan grundläggande sak.

Ja, du får tycka att jag är äcklig (fast nu byter jag trosor varje dag med få undantag så varför jag skulle vara äcklig i dina ögon vet jag inte), men måste du SÄGA att jag är äcklig? Är det skönt att vara elak mot andra? Stärker det din självkänsla? Får det dig att må bättre inombords?

Jag tar inte åt mig, men det finns de som gör det, och jag tycker att det är sorgligt att se personer som måste attackera andra, på grund av vad jag tolkar som osäkerhet och okunskap/ignorans.

Min man tycker mycket om mitt underliv, tackar som frågar.
  • Anonym (Minou)
    Lindis1974 skrev 2011-08-08 21:01:20 följande:
    Äckliga är ett starkt ord och jag vill nog inte riktigt använda det just i det här fallet. Men jag tycket att man är väldigt ofräsch och ohygieniskt om man inte byter och tvättar sitt underliv dagligen. Det står jag för.
    Helt okej. Men du är med på att alla inte behöver göra på exakt samma sätt för att sköta sin hygien? Jämför med att en förskolepedagog behöver tvätta händerna oftare än en gymnasielärare, eftersom de har olika arbetsuppfigter/arbetsplatser och därför smutsar ner sig olika mycket. En gymnasielärare byter inga blöjor vilka kräver efterföljande handtvätt, till exempel.

Som sagt. Man får tycka vad man vill. Men det är bra med lite öppenhet för olikheter också. Inte döma andra baserat på att de gör annorlunda. Det är sådant som kallas fördomar. Personligen försöker jag arbeta med mina fördomar, inte klamra mig fast vid dem för glatta livet (menar inte att du nödvändigtvis gör det).
  • Anonym (Minou)
    Dreams Never Ends skrev 2011-08-08 21:09:38 följande:
    Okej, jag respekterar dig.

Men dom som nu tar åt sig lär sig förmodligen ngt vettigt iaf. Tex som att man bör byta trosor varje dag. Dom har faktiskt andledning att ta åt sig.
    Tänk, efter den första meningen kände jag hopp. Sedan fortsatte jag att läsa.
  • Anonym (Minou)
    Kattdamen skrev 2011-08-09 13:42:37 följande:
    Alla kvinnor har flytningar. Det är kroppens eget skydd mot infektioner.
    Däremot har olika kvinnor olika mängd flytningar, hos vissa hamnar dessa inte alltid i trosorna, vilket var det jag antar att (pensionär) ville komma till.
  • Anonym (Minou)
    LängtarEfterDiig skrev 2011-08-09 13:51:44 följande:
    Varje dag! Det trodde jag alla gjorde :P
    Varje dag lär man sig något nytt Solig
  • Anonym (Minou)
    Lindis1974 skrev 2011-08-09 14:17:06 följande:
    Vart hamnar flytningarna som inte hamnar i trosan då?
    Stannar kring slidöppningen/blygdläpparna kanske? Så att man tvättar av dem därifrån, men de "faller inte av" i trosorna?
  • Anonym (Minou)
    Lindis1974 skrev 2011-08-09 17:24:29 följande:
    Men om man inte dushar varje dag så blir det ju riktigt snuskigt att gå omrking med flytningar i slidan...
    Och varför skulle dem inte falla av.. jag hänger inte med alls.
    Flytningar har du hela tiden i slidan, det är ju lite det som är poängen. Dessa ska man, som tidigare sagts, absolut inte försöka spola bort.

Nu är jag inte en av de kvinnorna med riktigt så sparsamma/ickeexisterande flytningar, så jag kan bara spekulera. Men tänk att det inte är så mycket som underlivet vill göra sig av med. Då blir det inte så mycket flytningar, och inte så mycket som kommer ut. Kommer det då ut extremt lite, så märks det knappt. Är du med på hur jag resonerar?Bäst på att svara på detta är väl en som är medicinskt/anatomiskt kunnig inom området.
  • Anonym (Minou)
    Anonym (Hmmm) skrev 2011-08-11 15:52:49 följande:
    Om man nu inte tvättar underlivet eller duschar varje dag får det stå för er. Men vad jag inte fattar är hur man kan låta bli att hålla sin stjärt ren? Alla går väl på toa 1 gång om dygnet och allt går inte bort bara för man torkat sig.
    Att gå omkring med bajsrester i rumpan i 2-3 dar går över mitt förstånd. Behövs ingen starkt parfymerad tvål för att tvätta underlivet men för att rumpan ska bli ren krävs det både vatten och tvål.
    Nej, verkligen inte.
  • Anonym (Minou)
    Anonym skrev 2011-08-12 11:43:22 följande:
    Att tvätta underlivet en gång om dagen stör inte kroppens naturliga balans !
    Kanske inte DIN kropps naturliga balans.
  • Anonym (Minou)
    Anonym skrev 2011-08-12 11:48:37 följande:
    Ingen kropps...... det är inte farligt att tvätta underlivet VARJE dag.
    Det är däremot ofräscht att inte göra det. Säg vad du vill men så är det.
    Du får gärna leva i en värld där du går omkring och tror att du inte lukar illa.. ibland känner man det inte själv..
    Du är helt enkelt inte insatt i ämnet.
  • Anonym (Minou)
    Anonym skrev 2011-08-12 11:56:45 följande:
    Ha ha ha.. vilket jävla ämne? Ämnet om hur du tar hand om ditt underliv? Tror du man måste ha en magisterexamen i det eller?
    Kära du det handlar om det sunda förnuftet och förstår du både du och jag,
    Om du hade varit mer insatt (vilket du lätt hade kunnat bli genom att läsa tråden) hade du vetat att det finns kvinnor vars underliv inte klarar daglig tvätt, att det finns kvinnor vars underliv knappt ens klarar tvätt med vatten utan behöver tvättas med vegetabilisk olja som skyddar mot det uttorkande vattnet.

Sunt förnuft säger du. Men använd det då. Alla är olika och har olika behov. Alla är inte som du.
  • Anonym (Minou)
    Anonym (ren ändå) skrev 2011-08-12 12:04:15 följande:
    precis! Underlivet måste få "vila". Man ska inte vara där nere och gno hela tiden. Man blir inte lortig där nere så fort som många verkar tro. Torkar man sig när man varit på toaletten räcker det att göra rent underlivet varannan dag, om man inte har mens förståss, DÅ behöver man ju tvätta sig oftare.
    Behöver man väl inte? Det beror ju på om man blir smutsig/blodig eller inte. Med menskopp kan man helt slippa att få blod utanför slidan.

Återigen, alla är olika och har olika behov.
  • Anonym (Minou)
    Anonym skrev 2011-08-12 12:05:56 följande:
    Jag har läst tråden och trodde det var underförtått att vi inte talar om människor som har besvär av något slag. Det förstår jag utmärkt att det finns.
    Jag talar om dem som säger att det inte behövs.. man kan vända på trosorna etc etc. Man skadar sitt undeliv etc etc..
    Och jag har fått uppfattningen att tråden vänder sig till alla. Inklusive de med känsligare underliv. Ett känsligt underliv är för övrigt i sig inget besvär, att behandla ett känsligt underliv felaktigt (med daligt tvätt till exempel) kan däremot leda till besvär.
  • Anonym (Minou)
    Lindis1974 skrev 2011-08-12 12:08:13 följande:
    Jag håller inte alls med. Man blir inte helt ren när man torkar sig med lite tort papper på toaletten.
    Det kan finnas rester kvar av ec urin. Att tvätta sig varje dag med undelivet med en skonsam tvål ex lactacyd är ingen som helst fara. Man behvöer inte gno för att man tvättar sig,
    Jag har aldrig äns tänkt tanken innan denna tråd att det finns kvinnor som inte gör det..
    Urin är sterilt, dessutom är urea/karbamid bra för huden, så bra att man stoppar det i massor av hudkrämer. Vad i urin är det som är "farligt"?

Att tvätta sig med tvål i underlivet är inte nödvändigt, och i många fall skadligt.
  • Anonym (Minou)
    Anonym (ren ändå) skrev 2011-08-12 12:10:32 följande:
    Har man mens blir man väl blodig?! Och hur många använder menskopp? Inte många skulle jag tro, MEN jag kan ha fel. Absolut, alla är olika och har olika behov, där håller jag med dig.
    Tja, det är väl inte ett helt försumbart antal som använder menskopp. De flesta som skaffar en ångrar bara att de inte skaffade en tidigare, och det blir fler och fler.

Och som sagt, med menskopp, som samlar upp blodet inne i slidan, är det inte säkert att man får något som helst blod utanför slidöppningen.

Blir man blodig är det naturligtvis rätt att tvätta av sig, men att säga att man måste tvätta sig bara för att man har mens är ett logiskt felslut.
  • Anonym (Minou)
    Lindis1974 skrev 2011-08-12 12:14:09 följande:
    Inte farligt med urin men gammal urin luktar ganska illa
    Det finns tvål som är anpassad till underlivet för tvätt varje dag.
    Och om det inte luktar?

Jag hävdar fortfarande att tvål inte är nödvändigt. Vatten eller vegetabilisk olja är mycket mer skonsamt, även om tvålen är "anpassad".
Svar på tråden Hur ofta byter ni underkläder? (trosor)