Motorolja i vår bil
Maken har precis bytt olja i vår volvo v70 2004 årsmodell, bensin. ej turbo.
Han hade i Mobil 1 W5-50. Kan den skada motorn om den är tunnare än W5-30 som jag läst att många använder till Volvo v70?
Maken har precis bytt olja i vår volvo v70 2004 årsmodell, bensin. ej turbo.
Han hade i Mobil 1 W5-50. Kan den skada motorn om den är tunnare än W5-30 som jag läst att många använder till Volvo v70?
Det tror jag knappast, kolla er instruktionsbok vilka krav oljan skall uppfylla det står en kod i den. Här har du er olja den är godkänd av Porsche så jag antar den duger i en volvo :D
Själv kör jag med billig olja från Swedol i min SAAB den går som en klocka efter 21000mil.
http://www.mobil1.se/produkter/mobil-1-peak-life-5w-50.aspx
Maken köpte olja på Ullared.
Det var någon kod B4 någonting och lite annat som denna olja uppfyllde. Det var inget som den inte uppfyllde sa maken, men han är orolig att den kan skada motorn, för maken (det är han som kör) säger att bilen liksom knackar ibland lite då olja blivit varm och lättflytande. Om det kan skad motoron.
Jag är helt okunnig men jag vill helst undvika att motorn går sönder.
Siffrorna handlar om tröhflutrnhet. Mao hur kallt kontra varm man kan utsätta oljan för. Absolut inga problem att använda oljan. Det som hörs har med all sannolikhet inte med oljan å göra. Om ni nu byter oljan själva så har ju inte nån verkstad tittat på den då?!?! Om ni e oroliga så hade jag lämnat in den. En 04 e ju ingen ny bil!
Vi köpte den i maj och då kollade en motorkunnig vän (helt oberoende) på motorn och fann absolut inga fel på den.
Detta mer tickknakande ljudet uppstår bara ibland efter långtidskörning (mer än 30 minuter) och förekom aldrig innan maken bytte olja och oljefilter. Läste någonstans att det kan vara ventilknackr(??) eller något som kan ske då oljan blir varm och inte hunnit börja smörja ordentligt....
Som jag sa tidigare, lämna in den om ni e oroliga. Det hade jag gjort
Maken är inte orolig..... läste att de kan vara en vevkrok.... och vad är det och vad kostar det att byta ut om man kan själv resp verkstad.
Något som är ganska vanligt på många modernare bilar som körs med long life service och körs sällan så det går många år mellan oljebyten är att de koksar igen i oljetråg och filter/sil.
Då kan ventilerna få för lite olja så det tickar och knackar.
Ventilknack är vanligt på många bilar. Vevkrok finns inte, troligen menar dom
Vevstake. Och det kan bli väldigt dyrt om
Det skulle vara en sån som låter.
(Kan resultera i motorhaveri)
Angående olja så kan fel/dålig olja faktiskt
skada bilen. Givetvis märks det inget på
X anat mil.
Märks det efter första oljebytet så är det
Riktigt dålig olja.
Det är skillnad på olja och olja.
B4 är inte alltid B4.
Jag jobbar med bilar, och har gjort länge.
Och skillnaden märks när man börjar gå
Igenom motorn. Då märks slitagen som
dålig olja kan ge :/