• ladyshady

Motorolja i vår bil

Maken har precis bytt olja i vår volvo v70 2004 årsmodell, bensin. ej turbo.

Han hade i Mobil 1 W5-50. Kan den skada motorn om den är tunnare än W5-30  som jag läst att många använder till Volvo v70? 

Stolt mamma till tre prinsessor
  • Svar på tråden Motorolja i vår bil
  • ladyshady

Maken köpte olja på Ullared.

Det var någon kod B4 någonting och lite annat som denna olja uppfyllde.   Det var inget som den inte uppfyllde sa maken, men han är orolig att den kan skada motorn, för maken (det är han som kör) säger att bilen liksom knackar ibland lite då olja blivit varm och lättflytande. Om det kan skad motoron.

Jag är helt okunnig men jag vill helst undvika att motorn går sönder. 

• ladyshady

Vi köpte den i maj och då kollade en motorkunnig vän (helt oberoende) på motorn och fann absolut inga fel på den.

Detta mer tickknakande ljudet uppstår bara ibland efter långtidskörning (mer än 30 minuter) och förekom aldrig innan maken bytte olja och oljefilter. Läste någonstans att det kan vara ventilknackr(??) eller något som kan ske då oljan blir varm och inte hunnit börja smörja ordentligt....

• ladyshady

Maken är inte orolig..... läste att de kan vara en vevkrok.... och vad är det och vad kostar det att byta ut om man kan själv resp verkstad.

Svar på tråden Motorolja i vår bil