• Xwedia

Vart hade du helst bott?

Efter att ha funderat läänge och väl har vi nu bestämt oss!
    Vi ska ju som sagt flytta utomlands när bebisen kommer. Vi har haft många alternativ men har strykit de flesta nu.
    Vi har sagt att vi ska testa bo ca 1 år i landet. Trivs vi kommer vi kanske flytta dit under kortare eller längre period.

Valen vi nu har kvar är Storbritannien, Irland, USA och Australien.
    Vi valde dessa länder tillslut eftersom det är en stor möjlighet att lära barnen engelska i framtiden och det känns mer som "vår" livsstil och våra behov än de andra länderna vi hade på listan.
    Landet väljer vi först och därefter väljer vi region och stad.
    Vi vet att det kan bli svårare i USA eller Australien men det får vi väl försöka fixa...

Vi ställer i alla fall denna fråga till er nu,
    I vilket land hade DU helst bott i?
    Och nej, Du kan inte lägga din röst på något annat land än de i listan  

★ Pojke -08 ★ Pojke -11 ★ Gravid BF -12★
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vart hade du helst bott?
  • Xwedia
    IsDimma skrev 2011-07-29 18:19:45 följande:
    Irland. Har bott där och trivdes hur bra som helst fast jag hade kunnat tänka mig UK också...
    Får man fråga vart på irland du bodde?
    Lavish skrev 2011-07-29 18:56:33 följande:
    Storbritannien. Eftersom jag tyckte det var trevligt när jag var där. Irland tycker jag är lite scary med att abort inte är lagligt, IRA och allmänt lite religiös fanatism. USA utifrån mina erfarenheter har en väldigt obehaglig kultur vad gäller konsumtion och socialt liv. Australien vet jag för lite om för att uttala mig.
    Vart i Storbritannien var du? Hur tycker du deras sociala liv är?
    Om abort hade varit lagligt på Irland, Hade du tyckt om landet då? Kunnat bo där? Vad tycker du annars om Irland utöver de punkter du tog upp?

Alla delar av usa eller tänker du på någon speciell? För vad jag har hört så skiljer det sig MYCKET från olika stater.
    Att staterna nästan är som olika länder pga att dom har olika lagar, kultur, klimat m.m 
  • Xwedia
    Lavish skrev 2011-07-29 19:25:25 följande:
    Öh jag är ingen expert på några av dessa länder. Jag trodde det var min högst oproffesionella och subjektiva åsikt som efterfrågades.

Jag skulle kunna bo på Irland men skulle föredra att inte göra det. Finns andra problem gentemot Sverige också, som sugig kollektivtrafik, dåligt väder, heltäckningsmattor och kalla innemiljöer. Dessa två senare gäller ju tyvärr UK också, kallt inne, usch.

USA har jag besökt New York samt spenderat längre perioder i Ohio. Övriga landet vet jag inte mer om än vad man ser på TV och läser i litteratur och tidningar.
    Självklart, Jag bara frågade du behöver inte svara proffesionellt  
    Hade bara varit roligt att få åsikter från andra också..

Så tack så mycket för ditt vänliga svar!
  • Xwedia
    Pixboy skrev 2011-07-29 19:49:50 följande:
    Varför inte Hongkong, upplev Asien och Kina på ett enkelt sätt då det mesta är på engelska men barnen ändå kan snappa upp kinesiska
    Dessutom en fantastisk stad, fin natur och en bra hubb för resor och kontakter till övriga Asien
    Självklart. Finns många länder som barn kan snappa upp engelska också. Nya zeeland, tyskland, afrika, frankrike m.m.
    Men vi är inte intresserad av asiatiska, eller afrikanska länder.
    Jag tänker ge en del anledningar till dig varför vi inte är sugna på Hongkong-Kina

Vi är intresserad av ett land där engelska är modersmål...  Det underlättar om vi föräldrar kan språket som talas i landet. I asien och afrika hade vi varit lost. Vi är inte intresserad av att bo i Kina.  Vi upplever Kina som mycket annorlunda jämfört med Sverige än vad UK, US, AUS och Irland är. Det är alldeles för långt bort från Sverige (USA har vi släktingar i och AUS har vi vänner som flyttat) Vi vet ingenting om Hongkong Jag skulle kunna ge dig fler anledningar men dessa var de mest betydande
    Så efter allt måste jag ändå tacka nej till ditt erbjudande
  • Xwedia
    AlexanderBubben skrev 2011-07-30 08:29:34 följande:
    Om ni väljer att flytta till UK, välj helst inte Nordirland... Där har jag bott, never again! Däremot så älskade jag England, mer specifikt den lilla ön Isle of Wight som ligger söder om England... Jättevacker turistö med många möjligheter till olika sorters utflykter! Och eftersom det ligger så pass söderut så är det varmt och skönt om somrarna (har dock ingen erfarenhet hur resterande året ser ut där).
    Om vi väljer storbritannien så blir det södra. Helst kusten medräknat Isle of Wight som du nämnde
    Helt klart varmare än i sverige på vissa södra orter. Någon i tråden som sa att england var kallt, men inte irland?
    Vad är inte sverige då? ^^ 

Föresten har du varit på Irland?
    Visst är det lika varmt på Irland som i Storbritannien? 
  • Xwedia
    JPT skrev 2011-08-02 18:24:08 följande:
    Har ni besökt alla länder tidigare? Om ni har seriösa planer på att faktiskt bosätta er utomlands tror jag att det är en bra idé att besöka länderna innan och "känna av". 

Hur ser planen ut annars med arbete/studier? Sådant får ju också avgöra.  
    Vi har besökt usa, storbritannien och irland men inte australien  
    Vi har inga planer ännu, Vi tar det eftersom. Är dock ett rejält tag kvar innan vi ska flytta. 
Svar på tråden Vart hade du helst bott?