• Sötnos

Tillaga julskinka

Första gången jag ska tillaga julskinka helt själv...nu undrar jag över det där snöret som är runt om skinkan, ska det tas bort innan den sätts i ugnen eller hur gör man med det???

• Svar på tråden Tillaga julskinka
  • LadyMarmalade

det ska vara kvar tills den är färdig i ugnen...

sen klipper du bort det innan du griljerar

• Catha82

Sötnos: har du en färdigkokt skinka och bara ska grilljera den tar du bort nätet innen och har på senapssmeten och ströbröd och in i ugnen typ 20 min

Ska du tillaga en okokt skinka i ugnen har du nätet kvar,,runt med folie,,,i med en termometer och tillaga den till rätt temberatur,,ut ur ugnen,,lvar i foliet 30 min,,,,ta bort folien,,,på med grilljeringen(senapsröran och ströbröd) in i ugnen 20 min.

KLART *ler*

• Sötnos

Tack för svaren!

Måste man ha folie runt om? Vet att min mamma brukar ha det, men hon visste inte om det behövdes till en liten skinka (på ett o ett halv kg)...hm??

• Catha82

Sötnos: om den är okokt så gör folien att all vätska och smak stannar kvar i skinkan,,annars har den en tendens att ånga bort.

• Sötnos

Aha..då låter det ju bra med folie! Har man det runt om helt o hållet, eller ska det vara öppet upptill?

• Catha82

Vira runt hela och se till att det försluts väl, sedan sticker du i en termometer.

• LadyMarmalade

spadet använder du till dopp i grytan sen...bara hälla i kastrull och spä med vatten

• Sötnos

Nån termometer har jag tyvärr inte...får gå efter en timme/kg-metoden...hoppas på det bästa! Då så, då är det dags att prova då! Tack för alla svar!

• Catha82

LadyMarmalade: är dopp i grytan gott? Har aldrig provat.

• LadyMarmalade

smakar salt mest

gör alltid dopp i grytan men äter sällan själv

Svar på tråden Tillaga julskinka