Tillaga julskinka
Första gången jag ska tillaga julskinka helt själv...nu undrar jag över det där snöret som är runt om skinkan, ska det tas bort innan den sätts i ugnen eller hur gör man med det???
Första gången jag ska tillaga julskinka helt själv...nu undrar jag över det där snöret som är runt om skinkan, ska det tas bort innan den sätts i ugnen eller hur gör man med det???
det ska vara kvar tills den är färdig i ugnen...
sen klipper du bort det innan du griljerar
Sötnos: har du en färdigkokt skinka och bara ska grilljera den tar du bort nätet innen och har på senapssmeten och ströbröd och in i ugnen typ 20 min
Ska du tillaga en okokt skinka i ugnen har du nätet kvar,,runt med folie,,,i med en termometer och tillaga den till rätt temberatur,,ut ur ugnen,,lvar i foliet 30 min,,,,ta bort folien,,,på med grilljeringen(senapsröran och ströbröd) in i ugnen 20 min.
KLART *ler*
Tack för svaren!
Måste man ha folie runt om? Vet att min mamma brukar ha det, men hon visste inte om det behövdes till en liten skinka (på ett o ett halv kg)...hm??
Sötnos: om den är okokt så gör folien att all vätska och smak stannar kvar i skinkan,,annars har den en tendens att ånga bort.
Aha..då låter det ju bra med folie! Har man det runt om helt o hållet, eller ska det vara öppet upptill?
Vira runt hela och se till att det försluts väl, sedan sticker du i en termometer.
spadet använder du till dopp i grytan sen...bara hälla i kastrull och spä med vatten
Nån termometer har jag tyvärr inte...får gå efter en timme/kg-metoden...hoppas på det bästa! Då så, då är det dags att prova då! Tack för alla svar!
LadyMarmalade: är dopp i grytan gott? Har aldrig provat.
smakar salt mest
gör alltid dopp i grytan men äter sällan själv