Gladskit skrev 2011-07-29 22:13:22 följande:
Nu blandar ni äpplen och päron litegrann här känner jag.
JA, semesterersättningen ska enligt lag vara minst 12%.
Och JA har man månadslön så är en semesterdag värd 4,6% av ens lön. Men det regleras genom att du är frånvarande utan avdrag. Är du ledig en hel månad så får du alltså inget avdrag utan får lön som vanligt. PLUS att de flesta kollektivavtal ger ett semestertillägg på 0,8% som tillkommer och de pengarna får du då alltså ut på lönen. Alltså är en semesterdag värd 4,6% + 0,8% enligt de flesta avtal.
MEN det finns även andra modeller av semesterersättning. Du kan tex. vara månadsavlönad och få semesterlönen i en klumpsumma i juni varje månad. Du kan även ha kollektivavtal som är förmånligare än 4,6% +0,8%. Exakt hur din lön kommer att se ut är omöjligt att svara på utan att veta vad som gäller på just din arbetsplats.
Tack för ditt svar! Dessvärre har jag ingen aning om vad som gäller på min arb. plats, det tror jag inte att min chef(min pappa) eller vet.
Har har noll koll på läget och det var därför jag tänkte kolla med er om det var någon som visste hur det låg till. Min pappa ska kolla med våran redovisningsfirma på måndag, hoppas dom vet mer.