• smurffru

Kan jag vara överkänslig eller til och med allergisk?

Kan jag vara känslig/allergisk mot vitlök? Efter jag fått i mig det så dröjer det inte länge alls innan jag får magkramp till tusen.. kan inte stå rak. öven kräkningar och diarré har förekommit. Har läs lite på nätet. Att det kan ha ett samband med om man är allergisk mot gråbo. Bor i västerbotten och vet inte hur vanligt detta är här uppe. Men har gått runt och nyst mer eller mindre hela sommaren nu. utan att de har blivit nå mer än nysningar och tät näsa.

Annars jag en frisk och kry tjej.

• Svar på tråden Kan jag vara överkänslig eller til och med allergisk?
  • Allergiexperten

Hej! Om du får magkramp och även kräkningar och diarré när du ätit vitlök så är du överkänslig eller allergisk mot vitlök och bör undvika att äta detta. Att du har nyst och haft nästäppa hela sommaren tyder på luftvägsallergi mot exempelvis gräs eller gråbo. Om du har fortsatta besvär tycker jag du ska ta kontakt med din husläkare.
    Ett annat alternativ är att prova någon form att antihistamin som finns receptfritt på apotek.
    Korsreaktion är att man reagerar mot  närbesläktat eller samma ämne till det man är allergisk mot, gråboallergiker kan reagera mot purjolök men däremot vet jag inte om vitlök korsreagerar mot gråbo, men möjligt kan det vara.
    vänliga hälsningar Anitha

Svar på tråden Kan jag vara överkänslig eller til och med allergisk?