• Alvi

Tips på god kycklinggryta att bjuda på? Gärna med kycklingfilé.

Vi ska få ett kompispar som gäster i eftermiddag och jag tänkte göra en kycklinggryta. Jag är skitdålig på att göra kyckling och lax och sånt som man måste skära i för att det ska bli klart så jag vill gärna kunna strimla kycklingfiléer och steka i förväg eller så så man kan vara säker... Drömmer

Någon som har tips??

Och dessutom - tips på en passande sallad till? Jag tycker vanlig sallad-tomat-gurka-sallad är astråkigt, så några roligare ingredienser skulle sitta fint.

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Svar på tråden Tips på god kycklinggryta att bjuda på? Gärna med kycklingfilé.
  • Gurkan

Rödcurrygryta (4 port)

Värm olja i en stor panna och tillsätt  2 msk röd currypasta, mlägg i 2 strimlade kycklingfiléer (är pannan liten är det bättre att steka en filé åt gången). När kycklingen är färdig häll över i en gryta. Lägg i pannan 2  tunt strimlad morötter och små buketter broccoli av ett broccolistånd (stammen kan man ansa och skära ner i små tärningar och ha i med). Fräs grönsakerna lite snabbt på hög värme och lägg över i grytan. Slå på 1- 1,5 burk kokosmjölk, ett par matskedar asiatiska kryddor (frysta örter, findus), fisksås, några klyftor vitlök allt efter egen smak och ev. en hackade chili om man vill ha det riktigt starkt. Låt det puttra i några minuter och servera med ris, grönsallad och snabbfrästa sugar snap peas.

Grytan går att göra i förväg och varma. Gott!
    Men ta inte violetta morötter får du blir hela grytan lila (done that!) 

• Gurkan

Kycklinggryta med couscoussallad (4 port)

Börja med att göra couscousen (4 port) enligt anvisning. Blanda 1msk olja, 2 msk vatten, 1 ts balsamvinäger och örtagårdskrydda till en dressing och lägg i en bytta. Skär två tomater i lagom stora tärningar, skär 15 cm gurka i lika stora tärningar och hacka en stort knippe persilja och lägg i byttan med dressingen. Häll även över couscousen och rör ihop allt och låt det stå kallt någon timme.

Bryn 2 kycklingfiléer i bit och lägg över i en gryta. Fräs till strimlad purjolök och lägg i grytan. Lägg i en halv färsk ananas i bitar i grytan och slå på 1 burk kokosmjölk, pressad vitlök, lite sambal oelek, fisksås, lite tomatpuré, en kycklingbuljongtärning.

Servera gryta och couscoussallad och ev. blandade salladsblad 

• sweetheart84

jag brukar strimla kycklingen steker den med paprika chewunötter(vet ej hur de stavas) bacon och champinjoner.. tillsätter lite olika kryddor.. efter kycklingen är igenom stekt så häller jag på vatten låter de koka en stund å sen lägger jag i en kycklingbuljong.. sen ta jag en kopp blanda vatten med mjöl för att göra såsen tjock sen(om du fatta vad jag menar) efter jag har blandat de i koppen häller jag i de i grytan så de bli en fast sås å sen smaka jag på de å häller i lite matlagningsgrädde.. jag tycker de brukar bli gott..

• lalasmama

Salladstips:
    Gurka, rädisor, fetaost och avocado i skurna i likastora bitar.. Häll över lite olivolja, salt och svartpeppar och ev oliver.

Skär 3-4 äpplen i tunna skivor, strimlor.. Skär även 1 gul lök i tunna strimlor.
    Blanda ihop 1 msk vinäger (gärna Äppelcider) och 2 msk olja och salt och svartpeppar.. Blanda allt.. Supergott!!

• StilaM

Världens godaste kyckling - saftig och smakrik. Från http://www.matklubben.se/recept/kyckling_i_god_saas_59805.html

Kyckling i god sås

För 4 personer.
    Billig och ganska snabblagat. Dock ska kycklingbitarna stå och dra i 1 timme i en god kryddblandning.

Ingredienser

4 kycklingfiléer

Kryddblandning
    1 msk soja
    2 tsk honung
    1 ½ tsk färsk riven ingefära
    1 dl pressad apelsin

Sås
    150 g hackade champinjoner
    1 dl finstrimlad purjolök
    1 msk margarin eller smör
    2 msk vetemjöl
    2 ½ dl matlagningsgrädde
    2-3 msk chilisås
    vitpeppar
    salt

Gör så här

Skär kycklingfiléerna i ca 2 cm breda bitar. Blanda ihop kryddblandningen. Tillsätt kycklingfiléerna i kryddblandningen och rör om. Låt blandningen stå i ca 1 timme. Häll bort hälften av kryddblandningen och spara det. Bryn kycklingbitarna och den resterande kryddblandningen i en panna. Fräs champinjonerna och purjolöken i en kastrull i margarin. Strö över mjölet och späd med grädden. Låt såsen små koka i några minuter. Smaksätt med chilisåsen.
    När kycklingbitarna är genomstekta, häll skyn i såsen och rör om. Rör i resten av kryddblandningen med kycklingbitarna och låt det små puttra en stund. Häll sen ner såsen i kycklingpannan och rör om. Smaka av med salt och lite vitpeppar.
    Serveras med kokt potatis eller ris och grönsaker
Svar på tråden Tips på god kycklinggryta att bjuda på? Gärna med kycklingfilé.