• Anonym (inte älskad)

Mina föräldrar har aldrig sagt att de älskar mig - normalt?

Såvitt jag kan minnas, har jag aldrig hört mina föräldrar säga att de älskar mig. Inte någonsin. Jag har nog inte ens reflekterat så mycket över detta förrän jag själv fick barn och känner en önskan att hela tiden tala om för denna underbara krabat hur fantastisk hon är och hur mycket jag älskar henne.

I mitt hem sa man aldrig "jag älskar dig", man kramades aldrig (en kort hej- eller hejdå-kram, kanske) eller visade på andra sätt känslor. Jag har aldrig fått höra att jag är fantastisk, härlig eller liknande.

Är det ovanligt att växa upp i sådana här "känslolösa" familjer? Fler som känner igen sig? Hur har det påverkat er?

• Svar på tråden Mina föräldrar har aldrig sagt att de älskar mig - normalt?
  • Insatt

Att inte säga att man älskar någon är nog normalt om man samtidigt VISAR att man älskar personen. I min familj har det heller aldrig tjatats om att man älskade varandra, det visste man ju ändå. Kanske blev det mera prat om det efter att jag blivit stor och man kunde diskutera familjer och kärleken till varandra. Däremot är det inte normalt att de inte kramade dig eller sade andra uppmuntrande saker. Helt ovanligt är det dock inte tyvärr... vissa människor har ju svårt att visa känslor och det kan fortsätta även när de fått barn.

• lövet2

I mitt hem användes aldrig just den frasen, nej, men det var inte känslolöst för det. Mamma kramades mycket men inte pappa. Fast han visade sin kärlek på 100 andra sätt. Och visst fick jag höra att jag var fantastisk, bäst, vacker, duktig, snäll, omtänksam och allt möjligt. Då spelar inte en speciell amerikanskimporterad fras någon roll ...

• Anonym

I min familj var det exakt som i din. Inget jag reflekterat över särskilt mycket förutom att jag kommer vara mycket mer kärleksfull mot mina barn.

• Lily of the Hollow

Samma här, fast på något sätt visste jag ju att hon tyckte om mig.. tror jag. Skum känsla iallafall när man blir vuxen. Jag tror det bottnade i att hon inte mådde så bra psykiskt. Men hon lyckades ändå helt ok =)

• Herr Lindström

Gäller även mig! Jag har dock hört min mamma säga det till mig en gång på 30 år och min farsa har aldrig sagt det, inte ens kramat om en vad jag kan minnas. Han har svårt med den biten och går alltid undan då det kan bli obekväma situationer. Jag vet ej om jag tagit någon större skada av detta men jag känner att jag kan vara känslomässigt blockerad emellanåt (men det är ingenting som jag går och mår dåligt över. I många år gick jag i tron på att det var normalt att alla hade så här. Morsan har faktiskt vid flera tillfällen sagt att; vi gömde ge våra ungar kärlek. Jag vet knappt vad det innebär att älska någon 100 % även om jag hyser lite känslor för tjejer då och då.

• Anonym

Jag har aldrig hört min mamma säga jag älskar dig till vare sig mig eller mina syskon. Pappa har skrivit det till mig en gång och kanske sagt det 2-3 gånger.
    Min mamma har aldrig visat på något sätt att hon älskar mig, hon har aldrigt sagt något snällt till mig faktiskt. Nu när jag själv fått barn dumförklarar hon mig om jag frågar något, tex kan hon säga, men e du helt dum i huvudet det fattar du väl att man kan göra osv.
    Så nu har jag fått ur mig min ilska:-P

• Anonym (inte älskad)

Sedan jag blev mamma har jag tänkt mycket på det här. Jag vet ju någonstans att de tycker om mig. Men samtidigt har jag fått höra mycket kritik under min uppväxt och nu som vuxen: jag är för ful, klär mig fel, är inte tillräckligt social, för fet, för täningsfixerad osv. Däremot har min mamma ofta pratat om andra (frfallt andras döttrar) som fantastiska, vackra, intressanta osv.

Som vuxen och mamma känner jag mer och mer att mina hemförhållanden var sjuka. Jag märker nu tendenser mot att de är lika mot min dotter. De träffas iofs inte så ofta, men det känns ändå obehagligt.

• La Lola

Det sa aldrig mina föräldrar heller.
    Kramar fick man på födelsedagar o julafton.

Jag minns en gång när jag var typ 8-9 år o bråkade med min pappa.
    Han höjde röste o sa "du ska vara tacksam för alla saker du får!".
    O jag tänkte "en kram är gratis, det är allt jag vill ha....".

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym (inte älskad)
    Anonym skrev 2011-07-30 10:40:52 följande:

Jag har aldrig hört min mamma säga jag älskar dig till vare sig mig eller mina syskon. Pappa har skrivit det till mig en gång och kanske sagt det 2-3 gånger.
    Min mamma har aldrig visat på något sätt att hon älskar mig, hon har aldrigt sagt något snällt till mig faktiskt. Nu när jag själv fått barn dumförklarar hon mig om jag frågar något, tex kan hon säga, men e du helt dum i huvudet det fattar du väl att man kan göra osv.
    Så nu har jag fått ur mig min ilska:-P

Åh, vad jag känner igen mig. Minus det där med pappa, då...
  • KlasStures mamma

Jag kan inte minnas att mina föräldrar sagt att de älskar mig. Vi kramades inte heller direkt. Detta ända jag minna är när man satt i soffan vid TVn och jag lutade mig mot någon av mina föräldrar (oftast mamma). Men jag har alltid känt mig älskad. Aldrig någonsin har jag känt mig otrygg eller oälskad. Det finns många sätt att visa kärlek på. Min dotte är 2 och jag pussar och kramar henne så mycket jag bara kan. det händer att jag säger att jag älskar henne när hon sak till sin pappa. Men som sagt, det finns många sett att visa kärlek

Svar på tråden Mina föräldrar har aldrig sagt att de älskar mig - normalt?