• enny signatur

Napp, vad är det för fel på er?

Ja som rubriken lyder undrar jag nu, många här verkar verkligen försöka få deras barn att "ta nappen" för att de "behöver den". Fast barnet inte vill så försöker man få barnet att vilja ha den. När barnet sedan är 2-3 år så tar man bort den trotts att barnet blir jätte ledset för då "behöver barnet den inte längre". 
    Ni pådyvlar era barn något som tillslut blir en ttrygghet för dem, sedan tar ni bort dem. Hur tänker ni?
    Nappen är inge tbehov, det är ett påhittat substitut för att barnet inte ska ligga och snutta, något som senare förstör tänderna (och det är väl därför ni tar bort den?).

Jag tycker faktiskt det är ruskigt taskigt, endra ger man inte nappen eller så låter man barnet själv välja när den vill sluta med det.  

• Svar på tråden Napp, vad är det för fel på er?
  • finskaflikkan
    varfördåför skrev 2011-07-30 14:17:29 följande:
    och vi som inte kan amma då? skall våra barn inte få tillgodose sitt sugbehov? och varför ha napp efter ett-två år då de inte har något sugbehov längre? nappen fyller väl vist ett syfte? och de som låter sina barn snutta på bröstet tills de är tvåår och sedan heltplötsligt tycker de att ungen är för stor?! de har ju också låtit barnet snutta utan aledning de senaste året då ungen garanterat får annan mat och helt plötsligt får de inte snutta längre. Nää fy för de mammorna?!
  • Liten men naggande
    Altruism skrev 2011-07-30 17:01:55 följande:
    Vet du vad som är värre än barn med napp? Vuxna människor som lägger sig i vad andra människor gör med sina barn!

Ps. Mina barn hade napp...
    Word.

Vi blev rekommenderade napp av BVC...de tyckte det var en bättre idé än en mamma som höll på att amma ihjäl sig pg a ett snuttigt barn. Vi blev särskilt instruerade att man kunde får truga lite innan hon tog den.  
  • butterflower

Min dotter fick napp för att mina bröst inte klarade av hennes sugbehov.

Jag förstår inte riktigt grejen. Många barn slutar med napp, i tid, utan tjaffs och trauma.  

• Lavish

Kan  förenkla livet väldigt mycket om man har en skrikig bebbe att de tar nappen. Mycket mer frid och lugn, och möjlighet till barnvagnspromenader som annars vore omöjliga...

• JuliaåRonjasmammis

Då är det väl lika taskigt att sluta amma, oavsett när man gör det. Saker som är trygghet för barn, oavsett om det är morsans bröst, nappar, nallar eller snuttetrasor är ju något som alla förr eller senare behöver sluta med.

Varför skulle det vara taskigare att ta bort det ena men inte det andra? 

Life's a bitch and then you die
  • enny signatur
    JuliaåRonjasmammis skrev 2011-07-30 19:47:18 följande:
    Då är det väl lika taskigt att sluta amma, oavsett när man gör det. Saker som är trygghet för barn, oavsett om det är morsans bröst, nappar, nallar eller snuttetrasor är ju något som alla förr eller senare behöver sluta med.

Varför skulle det vara taskigare att ta bort det ena men inte det andra? 
    Jag vänder mig inte emot att man får barnet att sluta med napp, men däremot att man tvingar barnet till det. Skillnaden mot amning är att amning är något som direkt tas från mammans kropp dvs det är hennes val om hon hon vill amma eller inte. Nappen påverkar ingen annans kropp. Dessutom utgår jag från att även de som använder napp slutar med amning?

Och nej alla behöver inte sluta med nallar, snuttetrasor och allt vad det är, däremot så tenderar folk att göra det. Mig veterligt har ingen rykt någon nalle av mig utan jag valde själv att sluta sova med en när jag inte ville det längre. Att själv välja och tivngas är en vesäntlig skillnad.

Ni tror inte sugbehovet har en naturlig förklaring?
    De som inte ammar kan jag inte uttala mig om, jag vet helt enkelt int ehur det praktiskt fungerar. Men lustigt är att många säger si ginte kunna amma, men kan inte se nappens påverkan i det hela. 
  • Krake

Jag skulle gärna ha ett konkret svar, svart på vitt från dig, Wickz. Du tycker alltså att det vore bättre att gå upp och byta lakan samt kläder på bebisen och mig själv 3-6 gånger per natt, än att ge napp?

Moster, inte monster.
  • varfördåför
    enny signatur skrev 2011-07-30 19:53:51 följande:
    Jag vänder mig inte emot att man får barnet att sluta med napp, men däremot att man tvingar barnet till det. Skillnaden mot amning är att amning är något som direkt tas från mammans kropp dvs det är hennes val om hon hon vill amma eller inte. Nappen påverkar ingen annans kropp. Dessutom utgår jag från att även de som använder napp slutar med amning?

Och nej alla behöver inte sluta med nallar, snuttetrasor och allt vad det är, däremot så tenderar folk att göra det. Mig veterligt har ingen rykt någon nalle av mig utan jag valde själv att sluta sova med en när jag inte ville det längre. Att själv välja och tivngas är en vesäntlig skillnad.

De som inte ammar kan jag inte uttala mig om, jag vet helt enkelt int ehur det praktiskt fungerar. Men lustigt är att många säger si ginte kunna amma, men kan inte se nappens påverkan i det hela. 
    klart att sugbehovet har en naturlig förklaring.. dels för att barnet skall kunna äta men också för att barnet skall få lugn (det sitter någon akupunkturpunkt i gommen), och därför är det ju jätte konstigt att skuldbelägga föräldrar som ger barnen napp?

jag var lika fel ute som du då jag fick mitt första barn, jag vägrade ge honom napp utan jag ammade honom två timmar i stöten med 30 minuters mellanrum, dygnetrunt. jag klev aldrig ur sängen på dagarna, jag satt där med tuttarna i vädret och ungen i famnen i tre veckor. Efterfrågan styr tillgången på bröstmjölk som vi ju alla vet och även om brösten gjorde sitt bästa för att minska på trycket (jag ahde lätt kunnat baka flera hundra bullar och amma en hel barnavdelning med min bröstmjölk utan att det skulle bli för lite) men tillslut så blev dte för mycket mjölk ändå, det blev för högt tryck sas. och jag fick bröstböld och blev opererad. Till följd av detta så har jag inte kunnat amma mina andra tre barn efetrsom mjölkgångarna är förstörda i bröstet.

Hade jag fått göraom första veckorna med första barnet så hade jag haft en napp med mig redan på BB.

vist kasnke vissa barnn tycker att dte är jobbigt att sluta med nappen, men det finns de som inte vill sluta med blöja också, de som väågrar bajsa annat än i blöja, men även de barnen måste tyvärr fogasig förr eller senare. att sluta med napp är nog inet det värsta ett barn kan bli "tvingat" till ens inom de sunda ramarna i en helt normal familj.
    nepp... kan inte stava... sorry!
  • JuliaåRonjasmammis
    enny signatur skrev 2011-07-30 19:53:51 följande:

Jaha? Det blir ju ändå ett "tvång" då, om mamman inte vill amma längre fast barnet vill det. Självklart behöver man inte sluta med nallar och andra trygghetsobjekt, vi har åtminstone låtit barnen bestämma själva när det var dags. Liksom vi gjorde med nappen för det barn som tog den.

Felet kanske ligger i att du har svårt att sätta dig in i andra människor situation och därför inte kan se att de flesta faktiskt inte proppar in en napp "just for fun", utan för att de har en anledning av något slag?

Hela Ts och även de andra inläggen känns tyvärr mest som rätt hysterisk amningspropaganda, och ett moraliserande och fingerpekande på de som inte ammar fritt fram tills barnet själv väljer att sluta. Jag har rätt svårt för sånt, trots att jag själv inte behöver ta åt mig.
    Life's a bitch and then you die
  • k girl

Alltså, jag har i princip ammat fritt på sonens begäran fram till för någon månad sedan och han är tjugo månader. Och jag kan tycka att det skulle ha varit så sjukt skönt om han hade tagit nappen! Bara en sådan sak som sömnen, som han kunde ligga och snutta på en napp, istället för att vakna och vakna och vakna och vilja ha bröstet om och om igen.

Jag har trivts med amningen och med samsovningen men hade mer än gärna haft en unge som kunnat sova en stund på egen hand. När det nu blir dags för nästa är det inte en tvekan om att vi ska försöka vänja vid napp. Jag vill inte vara så låst som jag har varit i knappt två år.

Svar på tråden Napp, vad är det för fel på er?