enny signatur skrev 2011-07-30 19:53:51 följande:
Jag vänder mig inte emot att man får barnet att sluta med napp, men däremot att man tvingar barnet till det. Skillnaden mot amning är att amning är något som direkt tas från mammans kropp dvs det är hennes val om hon hon vill amma eller inte. Nappen påverkar ingen annans kropp. Dessutom utgår jag från att även de som använder napp slutar med amning?
Och nej alla behöver inte sluta med nallar, snuttetrasor och allt vad det är, däremot så tenderar folk att göra det. Mig veterligt har ingen rykt någon nalle av mig utan jag valde själv att sluta sova med en när jag inte ville det längre. Att själv välja och tivngas är en vesäntlig skillnad.
Ni tror inte sugbehovet har en naturlig förklaring?
De som inte ammar kan jag inte uttala mig om, jag vet helt enkelt int ehur det praktiskt fungerar. Men lustigt är att många säger si ginte kunna amma, men kan inte se nappens påverkan i det hela.
klart att sugbehovet har en naturlig förklaring.. dels för att barnet skall kunna äta men också för att barnet skall få lugn (det sitter någon akupunkturpunkt i gommen), och därför är det ju jätte konstigt att skuldbelägga föräldrar som ger barnen napp?
jag var lika fel ute som du då jag fick mitt första barn, jag vägrade ge honom napp utan jag ammade honom två timmar i stöten med 30 minuters mellanrum, dygnetrunt. jag klev aldrig ur sängen på dagarna, jag satt där med tuttarna i vädret och ungen i famnen i tre veckor. Efterfrågan styr tillgången på bröstmjölk som vi ju alla vet och även om brösten gjorde sitt bästa för att minska på trycket (jag ahde lätt kunnat baka flera hundra bullar och amma en hel barnavdelning med min bröstmjölk utan att det skulle bli för lite) men tillslut så blev dte för mycket mjölk ändå, det blev för högt tryck sas.

och jag fick bröstböld och blev opererad. Till följd av detta så har jag inte kunnat amma mina andra tre barn efetrsom mjölkgångarna är förstörda i bröstet.
Hade jag fått göraom första veckorna med första barnet så hade jag haft en napp med mig redan på BB.
vist kasnke vissa barnn tycker att dte är jobbigt att sluta med nappen, men det finns de som inte vill sluta med blöja också, de som väågrar bajsa annat än i blöja, men även de barnen måste tyvärr fogasig förr eller senare. att sluta med napp är nog inet det värsta ett barn kan bli "tvingat" till ens inom de sunda ramarna i en helt normal familj.