• AnnaHelene

Sömn för en ettåring

Hej Vår son har precis fyllt 1år. Vi tycker att han sover för lite per dygn och undrar vad vi kan göra. Somnar kl 20, vaknar kl 06. Sover sedan 1-1,5h på fm och 30-45min på em. Totalt 12-13tim per dygn, oftast 12. Ska enl uppgifter sova ca 14h i denna ålder. Han är ofta gnällig på dagen, rätt kort tålamod. Han äter jättebra o vaknar oftast inte på natten förutom ifall han drömt nåt. Vad tror ni man kan göra för att han ska sova mer? Hälsning gar helene

• Svar på tråden Sömn för en ettåring
  • BVC Sköterskan

Hej!

Min uppfattning är att det låter som att er son har ett utmärkt sovmönster. Antalet timmar per dygn för en ettåring kan naturligtvis se väldigt olika ut. Jag tycker med andra ord inte att ni skall haka upp er på 14 timmar. Men precis som du är inne på, bör man vara observant på de barn som upplevs gnälliga under dagen.

För att barn skall få bättre sömn, brukar det underlätta om man har ganska tydliga rutiner kring mat, sömn och framför allt ser till att komma ut varje dag. Frisk luft gynnar absolut sömnen. Dessutom har barn ofta större chans att röra sig fritt och aktivera sig utomhus.

Planera gärna eftermiddagsvilan efter en utevistelse och mellanmål, så har han förmodligen störst chans att komma till ro. Vid Fm-vilan och nattsömnen låter det dock som att han sover bra.

Det är inte helt ovanligt att barn i hans ålder får svårare att sova längre pass på dagarna. Man får dock inte glömma att vila också ger chans till avkoppling och kraftsamling. Med andra ord somnar han inte eller vaknar efter en kort stund kan det räcka att göra något avkopplande ihop, läsa en bok eller lyssna på musik.

För att ni skall få råd som passar er, tycker jag dock att du pratar med er BVC-sköterska. Förhoppningsvis känner hon er och det ger även chans till att, gemensamt, diskutera och komma fram till vad som är bäst för er.

Mvh Christine

Svar på tråden Sömn för en ettåring