-
Meddelande borttaget
-
Svar på tråden Borrelia+gravid
-
vad säger läkaren då?
-
Meddelande borttaget
-
ojoj så vimsigt!!Anonym (Borrelia) skrev 2011-07-31 17:30:11 följande:Den första läkaren: "Det är inte borrelia du har. Du inbillar dig."
Jag: "---"
Den andra läkaren: "Klassiska borreliasymptom. Viktigt behandla."
Jag: "Och barnet då?"
Den andra läkaren: "Nej det ska inte vara någon fara..."
Men så går man hem och läser vad Dr Google säger, och då hittar man både det ena och det andra. Så därför ville jag se vad andra gravida med misstänkt eller konstaterad borrelia har fått höra.
hoppas du får bra svar här då. det är nog ingen fara ska du se. -
om det är borelia hoppas jag att det inte blir någon skada på barnet lycka till
-
Hej TS! Vad jag förstått är Kåvepenin är det preparat man ger när borrelia upptäcks tidigt (lite beroende på hur det ter sig) och det ska vara ok att ta som gravid. Barnet får behandling genom den medicinen du får. Jag tycks ha fått borrelia med men verkar ha haft det rätt länge om man ser till när symtomen började komma. Jag fick Doxyferm istället och det ska man inte ta under 2:a eller 3:e trimestern.
-
Meddelande borttaget
-
Anonym (Borrelia) skrev 2011-07-31 20:41:46 följande:Hej! Tack!
Fick du höra något ang risker för fostret?
Tänkte du risker med Kåvepenin eller borrelia i sig? Kåvepenin ska mig veteligen inte leda till fosterskador (du kan kolla på fass.se). När det gäller borrelia har jag fått höra att det är väldigt små risker för fosterskador om mamman har borrelia under graviditeten. Jag tror säkert att det kommer gå jättebra! -
Meddelande borttaget
-
Anonym (Borrelia) skrev 2011-07-31 21:02:51 följande:Tänkte på borrelian. "Väldigt små risker" är såklart bra odds...Men du vet hur det är..man vill höra INGA risker ;). Men det finns nog ytterst få sjukdomar där man kan garantera till 100% att inget kan hända med barnet.
Tack igen för att du svarat, uppskattas mkt!
Gällande kåvepeninet verkar det som jag har fått en för låg dos när jag läser i FASS (gravida ska ha dubbla dosen av aktuellt penicillin); så blir att jaga sjukvården igen imorgon.... Kul!
Ingen orsakJag vet vad du menar med att man vill höra att det inte finns några som helst risker, jag är likadan. Ska också kontakta sjukvården imorgon då jag fått för få tabeltter utskrivna. Lycka till!
-
TS, jag undrar en sak. Var det på vårdcentralen du fick diagnosen borrelia? Blev du du skickad vidare till en infektionsläkare? Tänkte med tanke på att du är gravid. Anledningen till att jag undrar är att min läkare inte verkar tycka att det är nödvändigt för min del men jag tycker att det låter märkligt. Nu är det kanske lite annorlunda för mig eftersom jag som sagt tycks ha haft det ett tag. Jaja, en liten undran bara
-
Meddelande borttaget
-
Jag kan ju i alla fall pigga upp med att jag hade borrelia när jag väntade sonen och vare sig han eller jag har några men av det. Hade för övrigt samma upplevelse av dåliga läkare där de först påstod att det inte var borrelia, och sen gav mig fel dos Kåvepenin... men det rättade till sig.
-
Meddelande borttaget
-
Tack för ditt snabba svar! Ja visst är det skönt att ha fått behandling i alla fall. Har också förstått att många som söker sig till vårdcentralen inte blir tagna på allvar. Jag ska träffa läkaren här imorgon igen för att höra hur de tänkt fortsättningsvis. Anledningen att jag funderar på infektionsläkarkontakt är att jag verkar ha en hel del restsymtom.
Jag visste inte att jag var gravid när jag påbörjade behandlingen, är endast i v 7-8 nu och är i nuläget så otroligt utmattad (tack vare borrelian som det verkar) att jag ärligt talat inte vet hur jag ska fixa en graviditet. Men jag hoppas få lite bättre svar från läkaren imorgon!
Och visst är man nojig som gravid! När jag väntade första barnet hade jag nog också de flesta sjukdomar och besvär man kan hitta på nätet (trodde jag). Hon bajsade dock i fostervattnet den rackarn, men det gick ju bra det med! -
Meddelande borttaget
-
Känner en tjej som aldrig i hela sitt liv ens fått en fästing på sig. Men när hon var gravid fick hon en fästing och fick borelia
Dottern klarade sig alldeles ypperligt!
-
Ja fy, det är lurigt med borrelia! Man kan ju få vilka symtom som helst. Jag har inte plockat bort en enda fästing i år så enligt läkaren kan jag lika gärna blivit smittad förra året som i år. Man kan ju få borrelia utan att ha märkt att man haft en fästing... Jag sökte från början för extrem trötthet (det var alltså innan jag blev gravid), kände mig helt utmattad fysiskt och psykiskt, hade tryck över bröstet, yrsel och blev andfådd vid minsta ansträngning. Utmattningssyndrom trodde jag men proverna visade annat.Anonym (Borrelia) skrev 2011-08-14 23:11:25 följande:Du tror inte att det kan vara pga graviditeten som du är så trött? Ingen graviditet är den andra lik. För mig, med första barnet, var jag "pigg" nästan in i kaklet. Den här gången var jag skittrött och EXTEMT illamående från v 6 till v 30 ungefär... Sen piggnade jag till. Mina piggaste veckor har varit under borrelian, märkligt nog... Förhoppningsvis är det "bara" graviditeten som spökar för dig!
Vad har du för restsymptom? Låter jobbigt...
Det som känns lite extra jobbigt med just borrelia är att sjukdomen har så många symptom, och flera av dem är sådana som en nojjig person som jag kan "leta upp" om jag ger mig den på det... Varje morgon senaste tiden har jag inbillat mig att jag är förlamad i ansiktet när ajg vaknar upp tex...
Uppdatera gärna om hur det gick för dig, lycka till hos läkaren!
Jag är fortfarande helt utmattad efter avslutad antibiotikakur och har fortfarande tryck över bröstet. Det är inte graviditetströtthet som jag upplever det. Jag orkar ingenting alls, är uppe korta stunder innan jag måste lägga mig och vila, har gått som längst till sopnedkastet senaste månaden och behöver därefter återhämta mig nån halvtimme.... helt sjuk känsla när man är van att hålla igång mycket. Det är pga det tillsammans med graviditeten som jag vill träffa en infektionsläkare. Nu fick jag inte nån tid på VC förrän imogon, men jag uppdaterar sen
Och fy för att må illa så länge!! Din stackare! Jag mår inte värst illa men har absolut ingen matlust och har helt skruvat luktsinne. Tycker att allt har en hemsk eftersmak. -
Meddelande borttaget
-
Hej!
Tänkte bara uppdatera med info om läkarbesöketDet gick betydligt bättre än förväntat. Den här gången lyssnade hon faktiskt på vad jag sa! Och jag fick en bra förklaring runt provtagning och behandling som jag inte fick första gången (är själv sjuksköterska så jag är i alla fall lite insatt). Efter ett långt samtal på närmare 45 minuter så bekräftade hon det jag trodde från första början - att jag har tydliga tecken på utmattningssyndrom och att det förmodligen var borrelian som fick mig ramla omkull helt. Så nu har vi tagit lite kompletterande prover och hon kommer att konsultera en infektionsläkare. Behandlingen för borrelian verkar vara som den ska, nu ska jag bara brottas med utmattningssyndrom. Lovely!
Summa sumarum känns det väldigt bra efter dagens besök. Jag slipper slåss med näbbar och klor för att få hjälp. Och även om det kan ta tid att komma tillbaka nu så finns hjälp att få. Just idag känns det helt rätt att vara gravid! Men vi måste tyvärr fortfarande ta oss en rejäl funderare på vad vi (och framför allt jag) orkar med den kommande tiden. För det kommer bli tufft - med eller utan bebis i magen...
Lycka till med besöket på fredag! Uppdatera gärna om vad sjuksöterskan säger. Och du, man SKA vara en jobbig patient