• Silee

hjaaaaalp! tappat bort mitt pass och ar utomlands

Jag ar utomalnds just nu och misstanker att jag har tappat bort mitt pass och oker hem om 4 dagar!!! Jag kann inte hitta det nogonstans och undrar om nogon snal sjal dar ute kan tala om for mig vad jag bor gora?
    Vem ska jag kontakta? Hur fort kan jag oka hem igen? For jag ett nytt pass? Finns det nogon chans att jag for oka hem till Svierge utan pass ??

• Svar på tråden hjaaaaalp! tappat bort mitt pass och ar utomlands
  • Koppkaka

Du får kanske kontakta svenska ambassaden där du befinner dig. Jag har ingen aning om hur sånt där funkar.

Under mitt hjärta nu, finns en liten du <3 BF 110822
  • carolinae

Beror på lite var du är i världen... inom schengen ska du kunna åka på ett vanligt id-kort eller ett körkort... men kontakta ambassaden eller svenska konsulatet i det land du är så får du hjälp!

• vap

Har du scannat in ditt pass och lagt det i din mail?  Lämnade du passet i receptionen? Kontakta ambassaden de kan hjälpa dig.

• E466

Läste på nätet att man kontaktar ambassaden/konsulatet och ansöker om ett provisoriskt pass, helst ska du identifiera dig med giltigt ID-kort men det finns också andra metoder (intygande, polisregistrets bilder, mm). Om man inte kan styrka sin identitet är man ute på hal is (att tänka på till en annan gång). Bäst är naturligtvis att du letar ordentligt och hittar passet...

• Silee

hmm tack alla for era svar... jag har endast korkort med mig men fick hjalp av receptionen po hotellet att ringa ambassaden,, vantar nu po samtal.
    undrar just nu bara hur long tid det tar..

• E466

Det stod att det kan ta en-två dagar att få ett tillfälligt pass, så du hinner nog precis få det innan du reser hem. Vilken otur med din resa. Det svenska körkortet funkar nog på ambassaden för att identifiera och lösa ut ditt nya pass. Du får skriva och berätta imorgon.

• Tjoflöjt
    carolinae skrev 2011-07-31 18:28:58 följande:
    Beror på lite var du är i världen... inom schengen ska du kunna åka på ett vanligt id-kort eller ett körkort... men kontakta ambassaden eller svenska konsulatet i det land du är så får du hjälp!

Nix, det är pass eller nationellt id-kort som gäller tyvärr.
  • carolinae

Min bror blev av med sitt pass i italien och fick åka hem på sitt id-kort...

• Silee

Allting gick bra och jag är hemma nu. 
    Pinsamt nog, så hittades mitt pass, det fanns att hämtas på hotellet innan jag åkte till ambassaden :P

• E466

Det var väl inte pinsamt... det var väl jättebra! Det hade däremot varit pinsamt att resa hem på ett tillfälligt pass samtidit som ditt rätta pass kanske var i händerna på någon skurk...

Svar på tråden hjaaaaalp! tappat bort mitt pass och ar utomlands