• betula

BB-väskan BFsep2011

Ja det närmar ju sig m stormsteg nu och jag insåg att det nog börjar bli dax att tänka igenom och packa BB-väskan. Men vad skall man ha med?!

Denna infon får vi av landstinget i östergötland:

Att ta med till förlossningen

Viktigt att ta med;

Mödravårds- och ultraljudspapper om du kommer från en privat mödravårdsmottagning eller från ett annat landsting än Östergötland. Blodgruppering Legitimation

Bra att ta med;

Förlossningsplan Mat och dryck till partnern Egna sköna kläder Vete/riskudde Inneskor Kamera Mobiltelefon. Får användas på BB. CD-skivor med egen favoritmusik (CD-spelare finns på varje rum) Necessär (tandborste, tandkräm, schampo, duschkräm etc.) Barnkläder (mössa, stumpor, långärmad tröja och byxor)  Blöjor (ni får 8 st under vistelsen på förlossningen/BB)  Vid stickrädsla stryk gärna på lite bedövningssalva (EMLA) i båda armvecken innan ni kommer till förlossningsavdelningen.
    Vad mer tänker ni ha med? Hur mkt blöjor tror ni man behöver ha m (vill helst hem från BB så fort som möjligt)? Räcker det m en uppsättning kläder till liten eller skall man ha m byten?
  • Svar på tråden BB-väskan BFsep2011
  • Heffa

Nej, jag menar inte att du ska stryka något. Ta med det du känner att du vill ha med. Det kanske är jag som tar med för lite istället.

• betula

Tack för en lång och bra lista kien. Känns som du fått m det mesta. Trots att vi har nära till förlossning/bb vill jag inte att sambons kall behöva åka hem i onödan liksom... Jag har fått tips om att ta m mjukt toapapper av en kompis, så det kommer vi packa ner med ;)

• Heffa

Min sambo måste ändå åka hem till storebror när vi installerat oss på bb. Annars hade jag kanske tagit med mig mer, men nu kan han ändå inte stanna.

• blivanderoten

vi fick obegränsat med blöjor, tvättservetter (sen vile vi ha andra men det hör inte hit), bindor mm. 
    Förra gången gjorde vi misstaget att ta med för stora kläder, det blev föräldrar till oss som fick åka ut och köpa lite när de kom och hälsade på på BB.
    Men denna gång så har vi bara med oss ett mini plagg till lillan och ett lite mer normalt samt en liten spedosa, filt och mössa.
    Vi hoppas att vi bara kommer behöva stanna högst en natt men vi är ju iofs inne på barn nr 2.
    Med nr 1 fick vi stanna 2,5 nätter. Det räckte tycker ja.

Kommer era respektive få vara med? Min sambo fick vara med hela tiden och jag tycker dte verkar jätte jobbigt om han ska åka hem medans jag är kvar.
    På det sjukhus som vi har valt så är pappan garanterad plats (så länge du kommer till vanliga BB och inte har komplikationer)  

• Heffa

I mån av plats får pappan övernatta på bb, men blir det att vi måste stanna över natt så blir jag ändå själv för sambon måste hem till sonen.

• N e m i

Kanske dum fråga, men jag kommer inte ihåg från sist... Får man låna duschhandduk till sig själv på BB? Tungan ute

♥ (¯`°?.¸ Vincent 08 09 04 ♥ Bebis BF 11 09 09 ¸.?°´¯) ♥
  • betula

Hur många amningsinlägg skall man ta m sig tro? Har provförpackningar som totalt innehåller 6 st är det lite lite tro? Dock vore det ju väldigt smidigt om det räcker då de är förpackade i smidig förpackning istället för en stor förpackning eller en massa lösa...

• Heffa

Jag tror det räcker, det tar ju några dagar innan mjölken rinner till ordentligt. Förhoppningsvis läcker det inte så mkt innan och förhoppningsvis har man hunnit hem när det rinner mycket.

• CEEW

Fick detta av min BM sist jag var där,

Här kommer lite information som kan vara bra att veta för blivande föräldrar. Ring gärna
    innan ni kommer till förlossningen,

Viktigt att ta med:

• Patientbricka
    • Legitimation ex körkort
    • Blodgrupperingssvar

Ovanstående handlingar är viktiga vid alla kontroller på förlossningsavdelningen. Även när
    barnet inte förväntas födas.

Medtag även:

• Födelseplan
    • Gärna egna rispåsar, TENS och musik. CD-spelare finns.
    • Mössa och några klädesplagg till barnet samt blöjor, barnolja och tvättlappar.
    • Kläder och hygienartiklar för ett par dags vistelse på sjukhus.
    • Mat och dryck till partner/anhörig under vistelsen. Mikrovågsugn finns. En
    varmdrycksautomat finns tillgänglig- ta med mynt. Mor erhåller att mat och dryck
    under sjukhusvistelsen.

BF 2011-09-11
  • velvet

Kanske en dum fråga, men patientbricka? Jag har nog ingen sån!

Svar på tråden BB-väskan BFsep2011