Inlägg från: MamaPapa |Visa alla inlägg
  • MamaPapa

Uterusruptur

Fy vad läskigt - tur att det gick bra. Jag har inte varit med om det, men  väldigt nära. Med min första son så lyckades de göra en reva i livmodern när han föddes under akutsnitt. Det gjorde att jag fick ett längre ärr än vanligt på livmodern. Så när nästa skulle födas så fick jag planerat kejsarsnitt pga risk för just uterusruptur.

Men lilla killen hade mer bråttom ut än det planerade snittet (var planerad v39) och vattnet gick i v38. Så ilfart till sjukhuset - jag var jätterädd för det där att livmodern skulle spricka. Sa - "ta ut honom nuuuu" men tyvärr var det redan två akutsnitt på gång så operationssalarna var fulla (vad är chansen för det liksom?). Värkarna satte igång och var mycket kraftigare än med första barnet och så starka att jag kräktes.

I alla fall så när jag väl fick snittet så fort en sal blev ledig så sa läkaren att det var ju tur vi gjorde snittet för livmodern var såå nära på att spricka. Men det gick bra för både mig och pojken. Läkaren har dock avrått från fler barn för mig.

Skulle du bli gravid igen skulle jag gissa starkt på att du får planerat snitt då.  

Svar på tråden Uterusruptur