• Äldre 31 Jul 22:49
    21446 visningar
    19 svar
    19
    21446

    Pälsängrar - frågor!

    Hej,

    Förra veckan städade jag ur vårt skafferi och hittade två ändrar. Slängde ALLT som fanns där och tänkte inte mer på det.

    Sen var det dags för klädkammaren och har haft ett par hål i en ulltröja och ett par leggings. Haft matta på golvet och när jag lyfte på den fanns det ca 20 små larver. Dammsög upp (och slängde påsen) och städade med såpa och la in lavenel på kaffefilter så det stank, haha.

    Dagen efter hittade jag en död. Tvättade mattorna i 60 grader och tummlade dom. Nu har jag tillgång till en vanlig frys i ca en vecka (sålt sambons lägenhet precis) och KNÖKADE in kläder och lite skor där på det kallaste vaket + superfrys på. Här hemma har jag lagt in i översta lådan. Hur länge ska det ligga i frysen!? Står allt från 24h till 3 veckor på olika forum..

    Kommer tvätta så mycket som möjligt i 60 grader, men allt funkar ju inte. Hur stor risk är det att dom lagt ägg på alla kläderna? Hittade en död och en levande i vardagsrummet med och har tokstädat sovrummet där dom inte fanns som tur var.

    Man mår ju så jäkla dåligt att det inte finns. Ska ringa Anticimex imorgon, men tänkte att jag ville veta ännu mer om det här äckliga ämnet..

  • Svar på tråden Pälsängrar - frågor!
  • Äldre 1 Aug 17:37
    #1

    Någon som har koll? Första personen sa att jag skulle frysa om  jag ville ett par dagar och tvätta i 60 om det gick eller 40. Hon lät som hon visste vad hon snackade om. Den andre jag pratade med (var tvungen att ringa tillbaka för att lämna hyresvärdens försäkringsbolag) läste innantill och då var det frys 1 vecka och ALL tvätt 60 grader...

  • Mammat­o2
    Äldre 1 Aug 17:40
    #2

    Ring anticimex eller nomore dem borde veta.

  • 1978
    Äldre 1 Aug 18:36
    #3

    Kläderna behöver vara kalla i en dryg vecka i en vanlig frys. Det tar ett tag innan kylan når in i mitten om det är så att ni har knökat frysen, så lägg gärna till några dagar. Vill du vara supersäker kan du tina allt och sedan frysa igen.  I en lab.frys som blir -30 räcker det med tre dygn. Man kan också köra i torktumlare eller torskåp om det går att få rejält varmt, vet ej exakt vad som krävs. Tvätta 60 grader borde också funka.

    Dammsug och torka med fuktig trasa innan någon kommer med gift. Men det lät det som att du har gjort. Var extra noga i kanter, bakom hyllplan och invid lister.

    Läs: Ängrar - finns de? Den handlar om museer men det mesta är applicerbart på hemmet. 

    Ullkläder kan du, om de förvaras i rumstemperatur, lägga i täta plastpåsar i fortsättningen. Gör gärna det när du fryser också för när du tar ut kläderna ur frysen blir det kondensvatten på dem och så måste du hänga dem luftigt tills de inte är fuktiga innan du kan hänga in dem igen. Om de tinar när de ligger kvar i påsen slipper du det.

    Kolla soffa och fåtöljer när du ändå är igång. Och under mattor om ni inte brukar dammsuga där när ni städar. I djupa veck i gardiner kan de också bo. Lådan med mössor och vantar är ofta en favoritplats... 

    Insekterna trivs inte där man ofta är och stökar, så att vädra kläder höst och vår som man gjorde förr är ett bra tips. Dammsug fickor och under kragar och manschetter innan kappor hängs undan. 

    Lycka till med utrotandet!   

  • Äldre 1 Aug 20:42
    #4
    Mammato2 skrev 2011-08-01 17:40:04 följande:
    Ring anticimex eller nomore dem borde veta.
    Haha, om jag bara dick med det i mitt inlägg att det var personerna PÅ Anticimex som sa det hade det blivit bättre
  • Äldre 1 Aug 20:48
    #5
    1978 skrev 2011-08-01 18:36:59 följande:

    Kläderna behöver vara kalla i en dryg vecka i en vanlig frys. Det tar ett tag innan kylan når in i mitten om det är så att ni har knökat frysen, så lägg gärna till några dagar. Vill du vara supersäker kan du tina allt och sedan frysa igen.  I en lab.frys som blir -30 räcker det med tre dygn. Man kan också köra i torktumlare eller torskåp om det går att få rejält varmt, vet ej exakt vad som krävs. Tvätta 60 grader borde också funka.

    Dammsug och torka med fuktig trasa innan någon kommer med gift. Men det lät det som att du har gjort. Var extra noga i kanter, bakom hyllplan och invid lister.

    Läs: Ängrar - finns de? Den handlar om museer men det mesta är applicerbart på hemmet. 

    Ullkläder kan du, om de förvaras i rumstemperatur, lägga i täta plastpåsar i fortsättningen. Gör gärna det när du fryser också för när du tar ut kläderna ur frysen blir det kondensvatten på dem och så måste du hänga dem luftigt tills de inte är fuktiga innan du kan hänga in dem igen. Om de tinar när de ligger kvar i påsen slipper du det.

    Kolla soffa och fåtöljer när du ändå är igång. Och under mattor om ni inte brukar dammsuga där när ni städar. I djupa veck i gardiner kan de också bo. Lådan med mössor och vantar är ofta en favoritplats... 

    Insekterna trivs inte där man ofta är och stökar, så att vädra kläder höst och vår som man gjorde förr är ett bra tips. Dammsug fickor och under kragar och manschetter innan kappor hängs undan. 

    Lycka till med utrotandet!   


    Åh tack! Grymt bra info, och precis ett sånt svar som jag letat efter överallt. Har googlat som en idiot ett par dagar!

    Inget i/under/bakom soffan och inte under mattan eller sängen heller som tur är. Då hade paniken blivit ännu större (om det nu går). Just nu tvättar jag ALLT i 60 grader (några undantag), torktummlar och hänger upp det i värmerum. Vet ju inte hur varmt det är i tummlaren på "supertorrt" eller vad den heter. Finns två val och tar den som gör det torrast. Värmerummet är väl inte så varmt - vet inte vad som är normalt där?

    Hittade en liten pälsäng (vad heter en enda?) i en plastpåse som jag hade med kläder som skulle tvättas så dom gämmer sig här och där.

    Ska se vad Anticimex säger när dom kommer på torsdag. Gissar att vi sover borta då vi har hund och han inte får vara i lägenheten på 24h. Inte sett någon idag. Får väl hoppas att dom säger att klädkammaren måste renoveras eller så för då får fastighetsbolaget fixa det pronto, men annars så tror jag att jag ska måla om den och lägga fog eller något i alla springor. Det borde väl göra något?
     
  • apanss­onsmam­ma
    Äldre 1 Aug 20:51
    #6
    blondtjej skrev 2011-08-01 20:48:21 följande:
    Åh tack! Grymt bra info, och precis ett sånt svar som jag letat efter överallt. Har googlat som en idiot ett par dagar!

    Inget i/under/bakom soffan och inte under mattan eller sängen heller som tur är. Då hade paniken blivit ännu större (om det nu går). Just nu tvättar jag ALLT i 60 grader (några undantag), torktummlar och hänger upp det i värmerum. Vet ju inte hur varmt det är i tummlaren på "supertorrt" eller vad den heter. Finns två val och tar den som gör det torrast. Värmerummet är väl inte så varmt - vet inte vad som är normalt där?

    Hittade en liten pälsäng (vad heter en enda?) i en plastpåse som jag hade med kläder som skulle tvättas så dom gämmer sig här och där.

    Ska se vad Anticimex säger när dom kommer på torsdag. Gissar att vi sover borta då vi har hund och han inte får vara i lägenheten på 24h. Inte sett någon idag. Får väl hoppas att dom säger att klädkammaren måste renoveras eller så för då får fastighetsbolaget fixa det pronto, men annars så tror jag att jag ska måla om den och lägga fog eller något i alla springor. Det borde väl göra något?
    Det är tyvärr skitsvårt att få bort i gamla hus.
    Särskilt om ni bor i lägenhet i flerfamiljshus.
    Då kan det komma från grannar.

    Svåra att bli av med helt.
  • Äldre 1 Aug 20:55
    #7

    Bor ni i ett fler familjs hus är det omöjligt att slippa undan. Dessutom ska man komma ihåg att pälsängrar är skalbaggar, pytte små dessutom, som liftar in när man varit ute eller på djur. De kan dessutom flyga.

    Dom trivs i damm och kläder, framförallt smutsiga så försök att ha så lite smutstvätt som möjligt. Kläder ni inte använder ofta, lägg gärna i PLAST lådor med PLAST lock. Då kan de inte komma in. (tar sig igenom papp)

    Se till att dammsuga noga längs med lister osv. De gömmer sig gärna där.

  • Äldre 1 Aug 21:38
    #8

    Tack för era svar. Jo, vi bor i ett gammalt sekelskiftshus med ca 8 lgh i. Jag tänkte köpa vakuumförpackningar till vissa kläder, det borde väl fungera istället för platslådor?

    Och så vill jag somsagt göra om då jag tror att det är springorna som är källan i det hela. Har alltid bott i gamla hus och inte heller nyrenoverade ställen - ALDRIG haft ängrar så jag har väl "haft tur" och det är första gången i mitt 25-åriga liv som jag ens hör talas om dom! Självklart kan dom ha kommit in med oss också, men jag tror ändå det är huset. Anticimex kanske kan berätta vad dom tror med..

    Hade ju lite dammigt i klädkammaren, men inte "extremt". Har ganska mycket kläder och jag kan inte rena ur mer, vilket gör att jag tänkte köpa lite bättre inredning så saker och ting får bättre plats. Det kommer ju också hjälpa till när det gäller att ha ordning och reda..  

    Baggar har jag aldrig sett, men det kan säkert också ha kommit in. Har enbart sett larver och nu såg jag ju en superliten i en påse med kläder som jag lagt för tvätt, så dom är verkligen lätta att missa! 

  • 1978
    Äldre 3 Aug 11:49
    #9

    En pälsänger, flera pälsängrar. Roligt att du uppskattade mina tips!
    Det är bra att hålla koll ett bra tag framöver. Larver (bäbisarna) och vuxna (skalbaggar) kan man ju se men äggen är pyttesmå och syns inte. De ska dö om du fryser eller tvättar men det är ändå bra att vara uppmärksam en tid. Äggen kan överleva städningen och då kryper det snart ut nya små larver. Det är larverna som äter sönder tyget, men det har du nog redan upptäckt...

    Larverna ömsar skinn när de övergår till att bli skalbaggar. De kan du hitta som små halvgenimskinliga "rör". Den lilla tofsen de har på rumpan brukar också sitta kvar, om du vågar titta nära.   

    Man kan köpa små klisterfällor av t.ex. Anticimex eller Nomore. De fångar inte insekter i någon större utsträckning men ger en indikation på om man har dem i huset eller inte. 

  • Äldre 3 Aug 15:38
    #10

    Pälsängrar är läskiga djur! Jag bodde i ett gammalt hus och blev aldrig av med dem, de bodde under/bakom golvlisten så hur mycket jag än städade och mördade kom det bara nya. Till slut blev jag så less att jag klistrade igen springan mellan listen och golvet men Karlssons Klister. Sen såg jag dem aldrig mer!

  • Äldre 3 Aug 18:20
    #11
    krokus skrev 2011-08-03 15:38:10 följande:
    Pälsängrar är läskiga djur! Jag bodde i ett gammalt hus och blev aldrig av med dem, de bodde under/bakom golvlisten så hur mycket jag än städade och mördade kom det bara nya. Till slut blev jag så less att jag klistrade igen springan mellan listen och golvet men Karlssons Klister. Sen såg jag dem aldrig mer!
    Haha, det ska jag testa om det behövs med action så att säga
  • Äldre 3 Aug 18:23
    #12

    Enligt två personer på kundtjänst så ska man inte behöva tvätta alla kläder/textiler i garrderoben. Bara det jag tror ska vara utsatt och så. Dock kör jag på, med vissa undantag från 60 grader. Fryst en heldel också och så skakat vädrat allt där inne. Imorn kommer Anticimex och sprutar och funderar på om jag ska måla om i garderoben å spackla springorna sen.

  • 1978
    Äldre 3 Aug 20:32
    #13

    Jag hade också tvättat rubbet! Bara för att veta att man gjort allt man kunde för att dräpa de små elakingarna.

  • Äldre 3 Aug 20:40
    #14

    Passa på att städa köket också! De lever gärna i kökslådor och liknande. Vet inte vad de äter där men trivs gör de...

    På Rusta finns jättebra och BILLIGA vacuumpåsar till kläder och liknande. Har köpt på mig ett stort gäng. Sen småsaker jag är rädd om har jag lagt i plastpåsar med zip-lock, finns ganska billigt på IKEA. Fördelen med dem är att de blir platta och lufttäta... 

  • Äldre 10 Aug 21:30
    #15

    Tack för alla tips!

    Jag har fortfarande inte flyttat in något i garderoben, men inte hittat någon mer larv där som tur är. Dock hittade jag en stendöd mitt på badrumsgolvet i morse och jag såg den inte igår. Hur f*n hamnade den där!? USCH!

    Sen köpte jag vanlig olja som man värmer som doftar röd ceder som jag droppade på kaffefilter och nu stinker det sånt i garderoben, haha! Testade lavendel innan Anticimex kom men gud vad jag hatar den lukten.

    Ska köra storstäd av kök på lördag. Hittade ju som sagt två i skafferiet, och städade det totalt. Får ta resten av skåpen med.. 

  • 1978
    Äldre 13 Aug 19:55
    #16

    Hur går det för dig?

  • Äldre 16 Aug 16:26
    #17

    Jo tack, bra Jag har inte sett något mer sen Anticimex var här och har börjat lägga in kläderna i garderoben igen (fast det känns äckligt). Har lite kvar att tvätta (det jag har fryst tänkte jag köra igenom ändå) och dränkt med olja som luktar ceder så det krigas för fullt haha!

    Hoppas verkligen att dom är borta/döda för gott och att jag bara fått in en omgång så att säga..

    Tack för all er hjälp! 

  • 1978
    Äldre 19 Aug 16:27
    #18

    Gott att höra!

  • Thu 1 Dec 2022 19:58
    #19

    Försvann dina odjur? Vi har precis fått problem med pälsänger och jag har total panik, kan inte sova eller äta går bara runt med ångest över dessa kryp. Jag vet att de inte är farliga men de är så äckliga :( 

    sen läser man hur omöjliga de är att bli av med, vilket spär på min panik ännu mer!

Svar på tråden Pälsängrar - frågor!