Inlägg från: emkalo |Visa alla inlägg
  • emkalo

Bugaboo Donkey

Hejhej,

Vi (läs: jag) funderar på Donkeyn till vintern/våren då syskonet kommer i februari. Storasyster blir då 2 år o 5 månader. Jag undrar dock, ni som har den, kommer den in utan problem genom dörrar på bussarna i Stockholm, i duo-läge (dvs 74 cm bred)?

Vi bor på Ekerö och åker både "blå buss" (som de blåa innerstadsbussarna nr 1-4) samt röda mer old fashion bussar. Vissa av dem är utformade som de blåa låga bussarna och vissa är gamla, med upphöjning. Då måste man upp för 2-4 trappsteg.

Vad är era erfarenheter?

• emkalo

Tack för svaret! Just de bussar vi åker mest är blå buss o ibland röd buss. Då är det 50/50 om dem röda bussarna är gamla eller nya (låga precis som de blå). Men det löser sig nog. Först ska jag övertala maken

• emkalo

Är det ngn av er som har eller känner till hur donkeyn får plats i en Volvo V50, ihopfälld? Det gäller främstmed en liggdel o en sittdel. Dessa tas givetvis bort innan ihopfällnibgen för att få plats med vagnen ordentligt!

• emkalo
    spigg skrev 2011-10-20 21:33:46 följande:
    Jag har en bild i bildtråden på hur mkt plats en Donkey med två sittdelar (vilket väl tar mindre plats än 1 sitt + 1 ligg) ser ut i en Opel Astra Kombi. Jag vet, inte det du frågade men då kanske du får ett hum.

Jag har försökt få in Donkeyn i mono, med bara en sittdel, i min mammas Ford Fiesta och chassit gick in i bakluckan men inte sittdelen. Kanske hade det gått om man verkligen hade pusslat.

Som sagt, inte ett svar men iaf lite mer info!
    Tack, jag ska kolla! Vill ju inte står där med vagnen och sen får den inte plats i bilen Dock borde den ju gå in, i värsta fall får man väl ta av hjulen etc. Men det är ju mera meck!
  • emkalo

Spigg, bra recension o galet fina sufletter Ni som beställt o fått hem vagnen, kan ngn av er berätta hur mycket man måste göra o hur svårt det är att sätta ihop vagnen? Jag ska beställa en duo från USA som antingen min mamma kan ta hem (krävs att vagnen är ytterst lätt att sätta ihop) eller en kompis som åker. Men vad är det som Ska göras? Sätta på hjulen? Montera tygerna på sitsarna? Sätta på sitsarna? Montera tygerna på sufletterna? Ngt mer? O ni som köpt i USA o fraktat hem, tog ni hem vagnen omonterad i kartong? Det vore ju det bästa för vagnen. O ni som satte ihop o checkade in den på specialbagage (?) vad paketerade ni den i? Vill egentligen inte köpa bugaboos travelbag. Varken min mamma eller kompis kommer ha barn med sig. Min kompis åker dock buisnessclass o har väldigt mycket tillåten bagagevikt Tacksam för svar.

• emkalo
    smoolan skrev 2011-10-24 10:09:58 följande:
    Det är urlätt att sätta ihop vagnen. Egentligen handlar det bara om att fälla upp chassit, sätta på hjulen och montera ligg och sittdel. Mitt problem har ju varit pumpning av däcken. Men i helgen tog vi med dem till en mack och pumpade upp dem så nu är vi på banan ska man bara våga ta "oskulden" på vagnen också och köra ut med den i det hemska höstvädret...
    Tack! Så det största problemet är att få luft i hjulen? Men är det ngn här som de facto lyckats med detta enbart genom den medföljande pumpen? Låter som att många tar till andra verktyg! eftersom den bara ska fraktas hem (utan barn och packning i) så kanske det räcker med att man får tillräckligt med luft för att kunna rulla?
  • emkalo
    Silvera skrev 2011-10-24 23:25:38 följande:
    Jag köpte min i USA, men den var redan ihopsatt i affären, och då fanns det ännu inte någon resväska till Donkeyn.(det fanns till Cameleon, men den skulle inte passa till Donkeyn sade försäljaren, annars hade vi köpt den också)

Så jag plastade in liggdelen och underredet på flygplatsen för kanske 30 dollar, och så checkade jag in den som mitt bagage. Den for i väg på bagagebandet. Tog upp den ur plasten och vecklade upp den när jag kom till Arlanda, och gled förbi tullen... Just pga tullen, är det inte att rekommendera att du tar hem den i originalkartongen. (om du nu inte vill betala tull och avgifter förstås...Drömmer)
    Be din mamma/vän att dessutom skicka hem kvittot till Sverige med post, så att de inte har kvittot med sig... 
    Hmmm...jag låter som värsta smugglaren, hahaha... Tungan ute
    haha, tack för tipset! Äh, alla vill väl komma billigare undan. Vill de inte att man ska köpa vagnar utomlands får de väl sluta ta så oskäligt mycket betalt (gäller alla vagnar i Sverige!). Vi kommer ju köpa en ny från affär, som levereras till hotellet. Där får min kompis sätta ihop den. tror dock inte hon hinner skicka hem kvittot tyvärr, men å andra sidan så borde ju jag få "kvittot" när jag betalar den via nätet här hemifrån. Ev kan jag låna en sån där travelbag för Cameleon (får åka tom till USA och fylld hem), som jag faktiskt har läst och hört ska passa till samtliga bugaboos vagnar?! Jag tänker nog inte köpa en sån själv, eftersom vi inte har ngr planer alls att resa närmaste året. Men om den åker hem uppackad, men i travelbag, borde det ju vara såsom du åkte, oavsett om man rullar ut den från ankomsthallen eller om den åker i bagen?!
  • emkalo
    Catox9 skrev 2011-10-24 19:45:45 följande:
    Svarade tidigare men till fel namn..
    Jag har min Donkey i V50, inga problem. Dock använder jag den som mono just nu eftersom nya bebisen inte levereras förrän i början på nästa år, då kommer jag byta bil till något större men det är mest för att vi inte får plats med en Maxi Cosi Mobi och ett babyskydd i baksätet.. Eller ja det får plats men knappt något annat och ingen vuxen över typ 175 :P

I bakluckan finns plats för liggdelen men kanske inte så mycket matkassar och annan packning..
    Jag plockar alltid bort sittdelen och varukorgen innan jag fäller ihop och plockar in vagnen, vet inte ens om det funkar att ha kvar grejerna och sen fälla vagnen, inget jag har provat iallafall :)

Lycka till med vagn och bil :)         
    Tack, jag läste sist och förstod att dte var till mig! Jag tror det får plats bra. Jag utgår från att jag kommer göra den till mono och ta av sitt- och liggdel för att sen fälla ihop och så får man stapla de andra delarna för sig.

Vi har en Britax Hiway bak, passagerarsida idag. Airbag fram, som vi måste avinstallera denna gång. Ska testa om det funkar att ha babyskydd fram och hiway bak på passagerarsida, blir kanske för trångt. I annat fall får väl den lille sitta bak han med, men jag tyckte dte var så jobbigt med första barnet eftersom hon i perioder skrek som tusan och jag blev allmän trafikfara när jag skulle försöka få i henne nappen etc.

Tror att maxi cosi mobi är lite större (eller tar lite merplats), vi testade den på Babyproffsen o de rekommenderade hiway:en till v50 eftersom den tar minst plats i. Den sitter egentligen jättebra i mitten men då får det inte plats ngn annan bilbarnstol på sidorna.

Summa summarum är att Donkeyn får plats Tack för infon!
  • emkalo
    Catox9 skrev 2011-10-24 19:37:21 följande:
    Min pappa tog hem en donkey till mig från USA. Han monterade den typ mitt i natten på hotellet, det var enligt honom inga större problem.
    Men ja hela vagnen ska monteras.
    Han fixade med påse/väska på flyget för deras (Bugaboo's) väska var såå dyr!
    Det kommer säkert gå jättebra :) Lycka till!   
    Tack för infon!
  • emkalo
    knyttenasmamma skrev 2011-10-26 09:15:55 följande:
    Hej!
    Vi har en donkey twin edition som står i vardagsrummet, ännu oprövad. Vi är förstagångsföräldrar och väntar snart hem våra vackra tvillinggossar. Vi har ingen tidigare erfarenhet vad det gäller barn/barnaccessoarer. Vi funderar nu på inköp av åkpåsar, och undrade om vi  av er experter kunde få intelligent input i frågan.

* Vilken åkpåse använder ni i era donkeys?
    * Ni som inte har bugaboos egna åkpåsar vad använder ni, och hur funkar det?
    * Är det värt att satsa ca 1000 kronor på buggans egna jämte tex Bozz basic för ca 300kr? Någon som har specifika erfarenheter av just den åkpåsen?

Tack för svar! 
    Har inte ännu donkeyn men jag har funderat på samma sak. En vän som har Cameleon sa till mig att Bugaboos egna åkpåsar inte var särskilt varma och att vi skulle kolla upp andra som fick plats och som var varmare!

Vi ska beställa en Donkey, inför syskon som kommer i februari. Till honom har jag köpt en Brio shiny åkpåse. Har inte ens testat men är säker på att den funkar att ha i liggdelen (man får väl vika och ha sig). Han komme rju ändå ha fleeceoverall på sig så han bör inte frysa. Men till storasyster får vi hitta ngn åkpåse som funkar. Har sett bild i bildtråden på att Brios vanliga åkpåse verkar sitta bra.
Svar på tråden Bugaboo Donkey