Inlägg från: tvillingmamma74 |Visa alla inlägg
  • tvillingmamma74

Bugaboo Donkey

Vi väntar tvillingar runt årsskiftet och tänkte slå till på en Donkey Twin, vi har varit så galet nöjda med vår Cameleon så ingen annan vagn känns riktigt tänkbar.

Planen är att beställa från Holland, och jag har sett att flera här nämnt Kids Room som en återförsäljare i Holland. Men jag hittar ingen sån butik när jag googlar - inte i Holland i alla fall. Någon som kan hjälpa?

Vi tänkte beställa från Holland i dagarna, eftersom kronan sannolikt försvagas mot euron när riksbankens räntesänkning träder i kraft 12 september.

• tvillingmamma74

I väntan på svar om Kids Room har jag mejlat med Babyplus och Moeders Mooiste, och fått snabba och informativa svar av båda. Det skiljer 50 euro till Babyplus fördel för vagn, Maxi Cosi-adapter, ståplatta + adapter och frakt, inte så stor skillnad i pris alltså och deras service förefaller likvärdig.

Någon som har erfarenhet av en, eller båda, som kan tippa vågskålen åt något håll? Annars får det helt enkelt bli Babyplus, 50 euro är ändå 50 euro.

• tvillingmamma74

Hm, om tjat kan få ner priset kanske jag skulle informera MM om BP:s bud och se om de prutar?

BP hade någon typ av betaltjänst där man kunde välja bland flera betalsätt, bland annat kunde man pröjsa med vanligt Visa. Det låter ju mindre krångligt - och dyrt - än det du beskriver.

Synd på valutaändringen, vi har velat och undrat om euron nått botten mot svenska kronan eller skulle sjunka ytterligare under hösten. Vi hade kunnat vänta med beställningen till november och ändå fått vagnen i tid, förmodligen. Men det är svårt att i förväg känna till exakt rätt tidpunkt att hoppa på, och lätt att vara efterklok...

Ändå så kapar vi cirka 5000 kr på priset jämfört med om vi handlar samma grejer i Sverige.  Det blir till och med billigare än om vi handlat begagnat i Sverige, så att importera känns helt rätt.

• tvillingmamma74

Nu är vår Donkey beställd! Det blev Babyplus. Så himla nöjd med beslutet att importera från Holland och att göra det nu, inte senare!

Vi beställde:

Bugaboo Donkey Twin, svart bas och rött topset
    Ståbräda + adapter till ståbräda
    Twin-adapter till Maxi Cosi

Inklusive frakt gick det på 12 532 kr, gårdagens växelkurs.  För samma grejer hade vi nog pröjsat över 18 000 i Sverige. Hade vi handlat begagnat i Sverige hade det sannolikt blivit ett par tusenlappar dyrare och då hade vi inte haft garanti.

Ska säga att jag lusläste den här lååånga tråden innan vi slog till. Så tack till er som bidragit med erfarenheter och tips!     

• tvillingmamma74

Skulle behöva lite råd angående åkpåsar från er som redan har er Donkey. Jag är lite förvirrad här...

När jag läser om cocoon på nätshoppingsajter verkar de bara vara tänkta för Bugaboo Bee. Passar de verkligen i Donkeyn?

Sedan - behöver man verkligen en cocoon? Bebisarna föds runt årsskiftet om allt går enligt plan och då kommer det att vara vinter deras första månader i livet. Men kan man klara sig med vanlig åkpåse i liggdelen som sedan går att fortsätta med i sittdelen? Låter ju mer ekonomiskt och praktiskt.

Och så åkpåsar - går det att återanvända den åkpåse vi hade till Cameleon eller är måtten helt fel? Måste det vara de nya som ska passa alla Bugaboo-modeller eller är det hittepå för att få sälja mer?

Hur har ni gjort och hur har det funkat?   

• tvillingmamma74

Kom på en sak som säkert ni som redan har Donkeys kan svara på. Medföljer det madrasser till liggdelarna? Har aldrig sett det nämnas i någon specifikation av vad som ingår, men heller inte att det går att köpa som tillbehör - är det underförstått att madrassen hör till?

• tvillingmamma74
    sommar2010 skrev 2012-09-24 12:20:46 följande:
    Tvillingmamma74: det medföljer madrasser :0)
    Tack för svar! Köpte vår förra begagnad så det var inget jag funderade över då. Men nu hade jag börjat undra om vi missat något väsentligt....
  • tvillingmamma74
    jennaevelina skrev 2012-09-28 14:54:47 följande:
    Hej!
    Nu känner jag mig ju totalkorkad som frågar men kan jag verkligen inte ha mitt bugaboo babyskydd på donkeyn?

Jenna
    Jag förstår inte frågan, har bugaboo haft egna babyskydd? Vi hade en Maxi Cosi Cabriofix som gick att fästa på Camen med hjälp av adapter, och samma ska funka på Donkeyn (bara med annan adapter).
  • tvillingmamma74

Ni som har åkpåse från Elodie details: funkar den med selen när man byter till sittdel? Jag tänkte satsa på en Bugaboo åkpåse för att vara säker, men skulle egentligen vilja ha Elodies rockabilly dot...

• tvillingmamma74

Luella: Tack för svar! Men om de glider är det ju inte så bra förstås. Det är ju glattare yta på Elodies, i varje fall på Rockabilly Dot, än på Bugaboos egna.

• tvillingmamma74

Min vagn skickades i dag från Babyplus, hoppas allt ska vara bra och rätt med den. Beträffande frakten, kan det inte vara någon bokföringsgrej bara? På vår Babyplus-faktura var det med frakt, det framgick också när vi fick prisuppgift, men å andra sidan också en rabatt på alltihop som var en större summa än frakten. Man kan ju se det som att man fått frakten + lite till gratis då.

• tvillingmamma74

En mono tror jag att man köper utomlands för 9000, men med den där rabatten är kanske skillnaden inte nog stor för att motivera köp utomlands.

Vi tjänade dock 5500 kr på att köpa vår Twin + ståbräda + adapter till ståbräda + adapter till bilbarnsstol från Holland. 12500 kr kostade det inklusive frakt, hade kostat över 18 000 i Sverige.

• tvillingmamma74

Testade Elodie Details regnskydd på en liggdel, tyckte det passade bra så jag ska skaffa ett till den andra också. Det finns säkert andra som är lika bra men jag tycker att de prickiga är så fina...

• tvillingmamma74

Tyvärr gnisslar och knarrar vår också, i varje fall på ojämnt underlag ute i kylan. Än så länge avvaktar vi med att reklamera, risken verkar ju vara stor att man efter mycken möda och stort besvär får ett nytt knarrande chassi...

Svar på tråden Bugaboo Donkey