Inlägg från: themorethemerrier |Visa alla inlägg
  • themorethemerrier

Bugaboo Donkey

kikidil skrev 2013-08-26 22:56:21 följande:

Vi köpte en universalslang på Babyproffsen i helgen, så nu är däcket lagat. Men grymt irriterande var det! Och så förstår jag inte hur en annars så genomtänkt och dyr vagn kan komma med en så usel pump. Helt värdelöst!
    Pumpen är jättesmart, men det endast om man vet om att man kan öppna upp änden på handtaget av den. För i pumpens handtag finns en förlängning som skruvas på pumpen och ventilen, då är det lätt som en plätt att pumpa.
    roxylady skrev 2013-08-27 13:29:16 följande:
    Visst funkar inte cam2ans sittdel på en donkey eller? 
    Nej det gör den inte.
    roxylady skrev 2013-08-27 14:49:01 följande:
    En sak till. Om man köper en ny Donkey idag. Får man ändå det gamla handtaget som inte går att knäppa av och snurra runt på åt sidan?
    Ingen Donkey har swing away-bygel, det är det bara Buffalo och Cameleon3 som har.

• themorethemerrier
    LovyDovy skrev 2013-10-03 22:22:45 följande:
    Hej!

Ska eventuellt köpa en donkey, men har några frågor först. Vi köpte till suffletten från missoni till Cameleon och nu undrar jag om man kan använda den till donkeyn? Vi har varit så nöjda med den färgglada suffletten och skulle gärna vilja ha den till sittdelen och locket till liggdelen. Alltså ska vi ha en den som duo.

Tacksam för svar!
    Nej tyvärr, Cameleon suffletter på Donkeyn blir inte bra alls. De är mkt bredare så passformen är illa. Sen har Donkeyns suffletter tre bågar och Cameleons bara två, så suffletten hänger liksom bakom sittdelen på ett inte så snyggt sätt. Sen är det även olika lösning på liggdel och liggdeslock så det kommer tyvärr inte heller funka. Cameleon har dragkedja hela vägen runt om och det har inte Donkeyns liggdel.
  • themorethemerrier
    Mamma0211 skrev 2013-10-04 19:56:15 följande:
    Hej! Har försökt läsa lite i tråden men det är så mycket så jag frågar så här istället ;) Våran tjej är nyss fyllda 2 år och ca 87 cm lång, i februari får vi en litet syskon och vi är inne på att köpa en beg. Donkey. Vad tror ni kommer den stora att växa ur den på en gång?
    Nej det kommer hon absolut inte, min son var i våras 4 år och ca 105 cm och satt fortfarande bekvämt i Donkeyn de få gånger han behövde åka vagn! Jag väntar tredje barnet i vinter och min yngsta, blivande mellanbarnet alltså, är 1 m lång nu och hon ska få åka Donkey tillsammans med sin lillebror hela nästa år.
  • themorethemerrier
    Mamma0211 skrev 2013-10-05 08:53:11 följande:
    Bugaboo har inte årsmodeller, så det behöver du inte tänka på. Gå på skicket, kolla att framhjulen inte vobblar, att all klädsel är hel och ren, fäll ihop och upp vagnen, testa att dra den mellan duo- och monoläge osv!
  • themorethemerrier
    kikidil skrev 2013-10-26 14:30:26 följande:
    Ni som använder ståbrädan till Donkeyn, går det att fälla in och ut chassit när adaptern sitter på? Eller måste man montera bort adaptern varje gång man ska ändra från dubbel- till enkelvagn? Och går adaptern/ståbrädan över huvudtaget att ha i båda lägen? Till enkel- och dubbelvagn?
    Adaptern kan sitta på även när du växlar mellan mono- och duoläge! Och ståbrädan funkar utmärkt oavsett om du kör vagnen med ett eller två barn. Oavsett vilket så sitter den alltid lite till höger på chassit, så man behöver inte gå bredvid vagnen för att kunna ta ut steget!
  • themorethemerrier
    Josefine89 skrev 2013-11-06 09:32:20 följande:
    hej! 
    har inte hängt med i tråden från början...men misstänker att ni kan svara på min fråga :)
    har haft min donkey i ett halvår, behöver nu åumpa däcken, får inte pumpen jag fick med vagnen att funka. finns det knep för det kanske?
    sen har det blivit som en "gupprörelse" på ena bakhjulet när jag kör, någon som känner igen detta?

Gupprörelsen kan vara om det är fel tryck i däcket, så börja med att pumpa de ordentligt. Det ska vara 30 PSI i varje däck så allra bäst är om du har en riktig fotpump med tryckmätare eller kan pumpa på en bensinmack. Vad gäller Donkeyns egen pump, om du tittar på den så ser du att det är en grå plupp i änden på handtaget? Pilla loss den så finns det en förlängning inuti handtaget, ta ut och skruva fast den i pumpen så blir det mkt enklare att använda den! :) 
  • themorethemerrier
    vartjagängår skrev 2013-11-07 10:33:18 följande:
    www.babyhuyswebshop.nl/Bugaboo-Donkey-Breezy-.../

Är det den du vill ha? Buffalos suflett funkar men du måste även köpa Buffalos suflettfästen. & ja, ramen passar både sitt och liggdel. :)
    Det är samma fästen, däremot är bågarna annorlunda! Buffalons bågar är längre & bredare så vill man att suffletten ska sitta snyggt och spänt så rekommenderar jag att man även införskaffar Buffalons bågar.
  • themorethemerrier
    väntanärstor skrev 2013-12-10 20:48:32 följande:
    Hej. Tänkte kolla om någon av er vet om dom andra bugaboo stittdelsramar passar till donkeyn? !
    Nej de gör de inte. Bara Donkey-ramarna kan användas på Donkey-chassit.
  • themorethemerrier
    Ellan 73 skrev 2013-12-10 23:02:38 följande:
    Tack för era svar hittills Nu kommer det fler frågor: Den som är all black, har ni haft problem med knirrande chassin? Är den bättre på något sätt? repas det svart lätt? Kan det svarta bli repigt och hur ser det ut då?
    Knarret verkar kunna uppstå på alla chassin tyvärr, tror bara det verkar vara vanligare på de vanliga chassina eftersom att det finns många fler av dem. Det repas inte enklare men djupare repor syns ju bättre iom att chassit inte är svart rakt igenom. Är du rädd för repor, vilket jag förstår för det är jag också!, så köp chassiskydd! Och om repor uppstår så kan man fixa till dem lite med en lackpenna.
  • themorethemerrier
    30maj skrev 2013-12-11 20:23:09 följande:
    Jag upplever att det är svårt att fälla ihop mitt chassi, eller ja det svåra är att pressa upp knapparna på varje sida av handtaget som gör att chassit kan fällas ihop.. Nån annan samma "problem"?
    Det kan vara segt i början, är vagnen ny? För jag tycker att det ger med sig ju oftare man gör det!
  • themorethemerrier
    Sofiafia82 skrev 2013-12-30 16:26:13 följande:
    Jag har inte hunnit använda vår donkey så mkt än men i helgen packade jag in den i bilen för första gången. Den var i monoläge och jag tog bort varukorgen och sittdelen innan. Sen gjorde jag vad jag tror man ska göra när man fäller ihop chassiet (enligt bruksen) och drog först in handtaget så långt som möjligt. Sen drog jag upp spärrarna för att kunna fälla handtaget. Därefter ska det bara vara att dra upp vagnen i mittbygeln (den som sitsen och varukorgen sätts på) och så ska chassit fällas ihop helt. Det gjorde den inte utan jag fick försöka dra i spärrarna samtidigt. Asdrygt.

Hur gör man sen när man fäller upp chassiet igen då? Ska det gå att bara dra i handtaget eller? Jag stog och drog i spärrarna samtidigt som jag försökte fälla ut chassiet för det satt typ fast. Står ju inte i bruksen hur man fäller upp det.

Snälla hjälp mig för jag orkar inte stå och dra hårt för att fälla upp det nu när man är höggravid och allt. Måste ju finnas nåt bättre sätt?!?

Du måste hälla in spärrarna och lägga ned handtaget mot marken, sen kan du lyfta i mittstången!

• themorethemerrier
    Sofiafia82 skrev 2013-12-30 17:05:37 följande:
    Themorethemerrier: tack, men hur fäller man upp det?

Det åker inte ner i marken, stannar några cm ovanför. Du kan sätta foten emellan.

Samma sak vid uppfällning, lyft ut chassi så att det stå med hjulen utfälld, sen tryck in spärrarna och fäll upp handtaget! Klart!

• themorethemerrier
    Mamma0211 skrev 2014-01-25 10:39:02 följande:
    Finns det nån mer lift än Phil&Teds cocoon som passar i liggdelen? För visst har inte Bugaboos egna handtag?
    Om du menar deras Cocoon så nej, den har inte handtag. Jag tror att ganska många mjukliftar går att klämma ned så länge de har en mjuk botten men måttmässigt så är den från P&T som har mest snarlika mått.
  • themorethemerrier
    The75 skrev 2014-02-11 10:38:40 följande:
    Såg dom nya suffletterna som kommer i april hoppas det kommer gå att köpa nya extra sufflett pinnar och fästen så man kan använda dom även fast man har en "gammal" Donkey är det någon som läst något om det?
    Tyckte dom nya suffletterna verkade jätte smidiga och skyddar mycket bättre än dom som finns nu :0)
    Du kommer kunna använda samma bågar och fästen som tidigare!
    Lanita84 skrev 2014-02-11 16:32:41 följande:
    Hej, Någon som vet hur tunga barn man kan ha på donkeyn? Jag vet att maxvikten är 17 kg per sittdel men tänkte att de måste ju ha testats med en högre tyngd. Min minsting väger nämligen 17 kr nu och donkeyn hade varit perfekt för oss om han inte vägt så mycket bara...
    Generellt sett så tål ju vagnar alltid lite mer än vad som anges, vet flera som haft barn på 18 kg i Donkeyn och det har funkat. Men vagnen är ju varken testad med eller godkänd för mer vikt än så, tyvärr.
  • themorethemerrier
    The75 skrev 2014-02-11 22:40:47 följande:
    Hej
    Jo jag tänkte oxå att det skulle funka med dom gammal men om man ser på Buffalo suffletten har den väl 3 st bågar och på donkeyn finns ju bara 2 och om man behöver 3 bågar behöver man ju nytt fäste
    Nej, de har båda tre bågar. Det är Cameleons sufflett som bara har två bågar!
  • themorethemerrier
    loel skrev 2014-04-05 11:05:40 följande:
    Hej! Jag har en Bugaboo Donkey som jag beställde från Babyplus i Holland, jag har använt den i ca 4 månader nu till en tvååring och en 10 månaders. Den funkade super i början men nu har den börjat knarra när man går och den gnisslar när man "gungar" den. Hur har ni som beställt från Babyplus och har haft liknade problem med vagnen? Reklamerade ni chassit och fick ett nytt hemskickat? Måste man skicka tillbaka det gamla chassit och tar det lång tid att få ett nytt? 

Undrar också, när man har sittdelarna framåtvända så upplever jag att det blir väldigt trång när man lägger båda delarna ner, nästan som man får trycka ner dem liksom för att de ska passa i chassit. Plus att jag tycker att suffletterna fastnar i varandra när man drar upp dem. Är det såhär på alla Donkey?  Tycker också att den har blivit svårare och svårare att göra den till Twin från Mono, alltså den har blivit segare och man får liksom använda lite våld för att få till det. Känner mig lite besviken på vagnen då vi ändå lagt ut så mycket pengar på den...

Ni som har fått repor på era chassit har ni några tips på hur man kan få bort dem? :) 

Hoppas på att något har svar på mina frågor! Solig
    Hej!
    Hur Baby Plus sköter reklamtioner har varierat lite på just den punkten, maila dem en film på problemet och fråga hur de gör vid en eventuell reklamation.

Du kan inte ha sittdelarna i liggläge när de är framåtvända! Liggläge för sittdel finns endast bakåt, framåt är det sitt- eller viloläge som gäller. Trycker du ned dem i liggläge ändå så pressas chassit isär mer än det ska vilket det kan ta skada av (t.ex. kan missljud uppstå av det...)

Smårepor kan putsas bort försiktigt med Autosol kromglans!
  • themorethemerrier
    Elmiina skrev 2014-04-05 21:53:02 följande:
    Ni som har kört donkeyn i duo. Hur bred är den i praktiken? Kommer ni igenom dörrar, in i hissar tex? Är det jobbigt att gå i köpcentrum och affärer? Nu har jag visserligen aldrig kört vagn i rulltrappan men kan man göra det med duo? (Försöker få fram en bild utav hur bred den faktist är).
    Den är 74 cm, så den kommer fram överallt! Ja den ryms även i rulltrappor, jag har åkt rulltrappa med min i duoläge (men jag rekommenderar det inte till andra eftersom att det kan bli väldigt tungt och därmed lite farligt).
  • themorethemerrier
    tjej25 skrev 2014-04-28 19:07:40 följande:
    Är ny här så hoppas det är ok att jag hoppar in :)

Har tänkt köpa en donkey mono till kommande bebis i aug/sep. Men tänkte kolla om ni tycker man behöver köpa till olika tillbehör redan nu och vilka isf? Eller är det inte förens bebisen börjar med sittdelen som tillbehör behövs?

Nån som vet när 2015 modell släps? (om dom brukar göra så dvs)
    Hur länge vågar jag vänta innan jag beställer? Tänkte beställa från Holland för att få så bra pris som möjligt :) 
    Bugaboos vagnar har inte årsmodeller, så du behöver inte invänta någon ny modell. De uppdaterar ibland sina vagnar - Cameleon finns t.ex. i tre versioner - men de har inte gått med någon info om att en ny version av Donkeyn skulle vara på väg. Leveranstid från Holland kan ibland vara 2 månader så jag skulle betala absolut senast två månader innan BF.
Svar på tråden Bugaboo Donkey