• spigg

Bugaboo Donkey

Här pratar vi om ALLT som har med Bugaboo Donkey att göra!

Ställ frågor, svara på frågor - allt som handlar om Donkeyn är rätt sak att diskutera här.

Innan du ställer en fråga, kolla in om svaret kanske redan finns i vår FAQ här nedan!

Vill du se bilder eller lägga upp bilder, gå med i vår grupp och kolla in bildtråden:
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bugaboo-donkey-bildtrad-392

-----

FAQ
    (Under konstruktion!)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-03 21:40
    - - - FAQ - - -

- Vad är det för innermått på sittdelen?
    Själva sätet där barnet sitter är 27 cm brett och 24 cm djupt.
    Från sittplattan och upp, dvs ryggstödet, är det ca 50 cm, och från sittplattan och ned, dvs till fotstöder, är det ca 25 cm.

- Mitt barn är för lång för Cameleon, kommer h*n få plats i Donkeyn?
    Kanske. Suffletten på Donkeyn går högre upp än på Camen så det finns lite mer marginal för längre barn i Donkeyn.

- Vad är det för mått på liggdelen?
    Liggdelen till donkeyn är ca 78 cm lång och bredden upptill är ca 30 och sedan smalnar den av nedåt, då blir den ca 26 cm.

- Hur mycket väger vagnen?
    13 kg som singelvagn, 15 kg som duo/twin.

- Vad är maxvikten?
    17 kg per säte, men i verkligeheten orkar den nog med lite mer.

- Hur mycket tar varukorgen?
    Den undre tar 10 kg, sidokorgen tar 5 kg.

- Hur bred är vagnen?
    74 cm i duo, 60 cm i mono.

- Passar de gamla Bugaboo-tillbehören även till Donkeyn?
    Parasoll och mugghållare funkar med fäste nr 2 på den smala delen och fäste nr 3 på den tjocka delen av chassit. Övriga tillbehör såsom åkpåsar och sittdynor fungerar i vagnen, men det har kommit nya som sitter perfekt.

- Ingår regnskydd?
    Ja, och det är samma skydd till sittdelen som till liggdelen.

- Det där med lufthjulen, hur funkar det?
    Det kommer med en liten pump med vagnen, smart att alltid ha med sig. Däcken tar upp till 30 psi, så för att få dem rätt pumpade kan jag tipsa om att använda en fot-cykelpump med tryckmätare. Då vet man att man har rätt mängd luft i däcken, och det är mycket enklare att pumpa upp däcken första gången med en sådan pump.

- Vilka babyskydd passar på Donkeyn?
    Följande modeller från Maxi Cosi passar med adaptern för Donkey:
    Pebble, Cabriofix och Citi sps.

- Vad finns det för färger på Donkeyn?
    Alla kombinationer går att se här:
    www.bugaboo.com/color-chooser-bugaboo-donkey

- Går det att ha ståbräda till Donkeyn?
    Ja, och det är samma som till alla Bugaboos men man får köpa till en särskild adapter för Donkeyn.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-01 11:52
    SÖKFUNKTION
    Högst upp till höger i den svart/gråa menyn över trådstarten finns det en vit ruta där det står "Sök i tråden". Använd dig gärna av den för att lättare hitta svar på sådant du undrar över och som kanske redan har diskuterats i tråden.
  • Svar på tråden Bugaboo Donkey
  • BejbyBoo
    Emmazz skrev 2011-08-03 21:38:32 följande:
    Är det någon av er som köpt vagn i USA som fått betala skatt på den?
    Hur menar du?
    Skatt tillkommer i USA på alla varor, olika mycket dock beroende på i vilken stat man är (priset de uppger är alltid exkl skatt om inget annat står).

Sen beror det ju på om man skickar hem den till Sverige, då är risken stor att man får betala tull och skatt här i Sverige också. Men jag var på plats i USA och köpte den och rullade därmed hem med den precis som vanligt - dvs inga tullavgifter eller skatter. 
    ♥ Älskade E, född december 2008 - Älskade liten, beräknad december 2011 ♥
  • Lillla My
    Mamma Tes skrev 2011-08-03 15:58:33 följande:
    Du har nog rätt. Om det blir en tjej som tittar ut så får jag väl sälja dynorna och köpa rosa istället.

Ingen annan färg tycker jag du ska ha, utan svart eller blå. Du kan ju ha andra färger på filtar istället. 
    Jo, det är ju lite så jag tänker, färgglada tillbehör. 
  • Emmazz

Tack flakeZ för svaren! Vet du hur mycket skatt de la på vagnen? Ska ev åka till USA och funderar då på att köpa vagnen där, men är lite orolig att jag kommer få betala extra skatt och tull då som son inte kommer åka med och då kommer jag ju ha en vagn men inget barn! Vet du hur mycket jag skulle få betala i så fall?

• Silvera
    Emmazz skrev 2011-08-03 21:38:32 följande:
    Är det någon av er som köpt vagn i USA som fått betala skatt på den?
    Jag köpte min i Florida, och rullade den genom tullen med oskyldig min... Med lokal skatt och diverse tillbehör(extra solskydd, mm) betalade vi ca 1300$.

Jag har tyvärrr ingen aning om vad tullavgiften ligger på i Sverige, men tror att det ändå blir billigare totalt att betala den om du "åker fast" än att köpa en Donkey i Sverige.
  • Emmazz

Silvera: köpte du en duo? Blev det ca 9500kr? Hade du barn med dig på resan? Frågan är om det blir billagare att köpa från England om man åker fast i tullen efter att man köpt i USA!

• Antho

Idag kom vår vagn från England med ups, var bara hemma från landet en snabbis och tog emot den och monterade den så premiärturen får vänta, men än så länge är är vi nöjda, den är så fin så :) Emmazz, varor upp till 4300 SEK får man ta in utan skatt och tull, därefter kan du se på Tullverkets hemsida vad avgifterna blir. Jag räknade på 1500 usd och då skulle skatt och moms landa på ca 2.700 SEK.

• Silvera
    Emmazz skrev 2011-08-03 22:41:22 följande:
    Silvera: köpte du en duo? Blev det ca 9500kr? Hade du barn med dig på resan? Frågan är om det blir billagare att köpa från England om man åker fast i tullen efter att man köpt i USA!
    Köpte en mono, på Buybuybaby. Har bebisen i magen än så länge! Glad Donkeyn väntar i klädkammaren under tiden...

1300$ är i dagens penningvärde 8269 SEK, men när vi köpte vår, så var dollarn lite billigare ändå. Vi borde köpt tillbehör till en DUO på en gång, men de hade bara inne en omgång med sandfärgad solskydd och liggdelslock.

Hmm... det är ju upp till dig, men hur stor är risken att åka fast för en barnvagn? Det är ju bara att dra den igenom tullen, de har ju ingen aning om du hade med dig den innan du åkte... Barn eller inte. 

Jag har bara följt med lite lätt i diskussionerna bland de som har importerat från UK och Nederländerna, men nog verkar USA ligga till bättre i pris,och om du ändå ska dit, så spar du ju in på frakten också. 
  • Emmazz

Tack Antho och Silvera! Det verkar ju nästan som att det kommer bli billigare eller i alla fall samma även om jag mot förmodan får tulla in vagnen=) låter ju toppen! Har också min lilla i magen ända till mars men hade tänkt använda den i vinter då den vagnen jag har nu har väldigt små framhjul och jobbig att köra i mycket snö!

• Fujji

Jag har nu vaer i onktakt med.en butik i San Francisco som säger att vagnen måste beställas från dom i butik och leveransen då är två.veckor minst från de beställer. suck! Ska jag försöka få.lontakt.med.någpon annsn butik? bitiken.ibSF tog 1499 för vagnen... Är.ni.många som.köpt.den.helt osedd?

• Fujji

Urdäkta stavningen, har en ny telefonn som jsg tydligen inte kan hantera...

Svar på tråden Bugaboo Donkey