• spigg

Bugaboo Donkey

Här pratar vi om ALLT som har med Bugaboo Donkey att göra!

Ställ frågor, svara på frågor - allt som handlar om Donkeyn är rätt sak att diskutera här.

Innan du ställer en fråga, kolla in om svaret kanske redan finns i vår FAQ här nedan!

Vill du se bilder eller lägga upp bilder, gå med i vår grupp och kolla in bildtråden:
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bugaboo-donkey-bildtrad-392

-----

FAQ
    (Under konstruktion!)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-03 21:40
    - - - FAQ - - -

- Vad är det för innermått på sittdelen?
    Själva sätet där barnet sitter är 27 cm brett och 24 cm djupt.
    Från sittplattan och upp, dvs ryggstödet, är det ca 50 cm, och från sittplattan och ned, dvs till fotstöder, är det ca 25 cm.

- Mitt barn är för lång för Cameleon, kommer h*n få plats i Donkeyn?
    Kanske. Suffletten på Donkeyn går högre upp än på Camen så det finns lite mer marginal för längre barn i Donkeyn.

- Vad är det för mått på liggdelen?
    Liggdelen till donkeyn är ca 78 cm lång och bredden upptill är ca 30 och sedan smalnar den av nedåt, då blir den ca 26 cm.

- Hur mycket väger vagnen?
    13 kg som singelvagn, 15 kg som duo/twin.

- Vad är maxvikten?
    17 kg per säte, men i verkligeheten orkar den nog med lite mer.

- Hur mycket tar varukorgen?
    Den undre tar 10 kg, sidokorgen tar 5 kg.

- Hur bred är vagnen?
    74 cm i duo, 60 cm i mono.

- Passar de gamla Bugaboo-tillbehören även till Donkeyn?
    Parasoll och mugghållare funkar med fäste nr 2 på den smala delen och fäste nr 3 på den tjocka delen av chassit. Övriga tillbehör såsom åkpåsar och sittdynor fungerar i vagnen, men det har kommit nya som sitter perfekt.

- Ingår regnskydd?
    Ja, och det är samma skydd till sittdelen som till liggdelen.

- Det där med lufthjulen, hur funkar det?
    Det kommer med en liten pump med vagnen, smart att alltid ha med sig. Däcken tar upp till 30 psi, så för att få dem rätt pumpade kan jag tipsa om att använda en fot-cykelpump med tryckmätare. Då vet man att man har rätt mängd luft i däcken, och det är mycket enklare att pumpa upp däcken första gången med en sådan pump.

- Vilka babyskydd passar på Donkeyn?
    Följande modeller från Maxi Cosi passar med adaptern för Donkey:
    Pebble, Cabriofix och Citi sps.

- Vad finns det för färger på Donkeyn?
    Alla kombinationer går att se här:
    www.bugaboo.com/color-chooser-bugaboo-donkey

- Går det att ha ståbräda till Donkeyn?
    Ja, och det är samma som till alla Bugaboos men man får köpa till en särskild adapter för Donkeyn.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-01 11:52
    SÖKFUNKTION
    Högst upp till höger i den svart/gråa menyn över trådstarten finns det en vit ruta där det står "Sök i tråden". Använd dig gärna av den för att lättare hitta svar på sådant du undrar över och som kanske redan har diskuterats i tråden.
  • Svar på tråden Bugaboo Donkey
  • mimmiv

Hej

Är det någon som har donkey sun breezy solskydd? Är den bra?

• linaloo
    Stefanie skrev 2012-01-20 16:35:46 följande:
    Jag undrar hur många gånger ni donkeyproffs har fått svara på samma frågor era stackare, men här kommer en till!

Hur funkar det med betalningen till Pramworld? Jag har pengar på kontot vid löning, kan jag beställa den redan nu eller betalar man på en gång? Och hur gör man det när det är annan valuta? Jag har aldrig handla online från något annat land än Sverige och har verkligen noll koll.

Vill ju beställa innan de slutar med rean, men har som sagt var inte pengarna förrän nästa vecka...
    Jag mailade dem rätt sent på eftermiddagen och sa att jag ville beställa. Dagen efter ringde de upp på förmiddagen och tog kortuppgifterna. På kontot så kommer det se ut som när du betalat på internet på en utländsk sida. 

Det du borde kunna göra om du vill se till att få samma pris (ifall de nu skulle ta bort 10%). Är att maila och fråga om pris och frakt. Du kan ju passa på att fråga vilka färger det finns på sufletter eller dyl också, så att det verkar som att du behöver tänka lite. För då har du fått prisuppgiften på pränt (i mailet), sen när du ska beställa(när du fått pengarna) svarar du på samma mail och skriver "nu vill jag beställa.." för då har du ju mailet med offerten. 

Freja 7 april 2011 ♥
  • Berry85

Hejhej. Funderar att beställa en donkey, men undrar nu om någon vet hur det fungerar ,med babyskydd. Tänkte att jag skulle passa på att beställa babbyskydd och adaptrar om jag ändå ska beställa hem en vagn. Men kom på att det kanske är dumt då man inte vet hur frakten går till. Det kan ju blir skador på ett babyskydd som inte syns eller märks men som påverkar säkerheten på det. Vad tror ni?
    Jag undrar också vilket babyskydd ni kör med? Jag tänkte köpa maxi cosi cabriofix (för visst funkar den på donkeyn?) Men har hört att även akta graco funkar. Vilken är att föredra?  

• Lindsey

Blä punka på bakhjulet... Någon som har lagat punka på sin vagn? Har ingen aning som hänt. Får väl lämna in det imorrn annars...
    Så surt, detta var det enda jag var skeptisk till när jag köpte donkeyn, hade hellre haft punkteringsfria hjul, någon som vet om det finns att köpa ist? Jag använder den liksom inte ens speciellt mycket just nu och ändå lyckas jag få punka, tycker det känns så jobbigt att den risken alltid finns särskilt om man ska åka iväg någonstans. 

Ellie 101016 ♥ Lillebror bf 120307 ♥
  • Fujji
    NaBas skrev 2012-01-20 14:30:33 följande:
    Tant Mutti: kommer det bilder i bildtråden på dina suffletter? Min moster har sytt upp några åt mig som jag får nästa vecka. Det blir kul och.göra om vagnen lite :) Kommer lägga upp bilder när dem blir klara:)

Hur har det gått för dig med sufletterna? Ska bli spännande och se hur de ser ut... :)
  • Fujji
    Lindsey skrev 2012-01-21 12:47:41 följande:
    Blä punka på bakhjulet... Någon som har lagat punka på sin vagn? Har ingen aning som hänt. Får väl lämna in det imorrn annars...
    Så surt, detta var det enda jag var skeptisk till när jag köpte donkeyn, hade hellre haft punkteringsfria hjul, någon som vet om det finns att köpa ist? Jag använder den liksom inte ens speciellt mycket just nu och ändå lyckas jag få punka, tycker det känns så jobbigt att den risken alltid finns särskilt om man ska åka iväg någonstans. 

Men fy så trist! Värsta oturen, jag har aldrig fått punka på mina luftdäck, haft tre olika vagnar! Så du kanske har gjort bort din gång nu...
  • Lindsey
    Fujji skrev 2012-01-21 19:16:40 följande:
    Men fy så trist! Värsta oturen, jag har aldrig fått punka på mina luftdäck, haft tre olika vagnar! Så du kanske har gjort bort din gång nu...
    Man får ju hoppas det! Har haft två andra vagnar med punkteringsfria däck tidigare så jag har ingen erfarenhet alls av luftdäck innan. 
    Ellie 101016 ♥ Lillebror bf 120307 ♥
  • jean1
    Berry85 skrev 2012-01-21 08:21:39 följande:
    Hejhej. Funderar att beställa en donkey, men undrar nu om någon vet hur det fungerar ,med babyskydd. Tänkte att jag skulle passa på att beställa babbyskydd och adaptrar om jag ändå ska beställa hem en vagn. Men kom på att det kanske är dumt då man inte vet hur frakten går till. Det kan ju blir skador på ett babyskydd som inte syns eller märks men som påverkar säkerheten på det. Vad tror ni?
    Jag undrar också vilket babyskydd ni kör med? Jag tänkte köpa maxi cosi cabriofix (för visst funkar den på donkeyn?) Men har hört att även akta graco funkar. Vilken är att föredra?  

Vi har haft Maxi Cosi till vår dotter och kommer använda samma till lillebror som kommer nu i vår. Vi var riktigt nöjda med det babyskyddet. Smidigt och lätt och vår dotter satt alltid bekvämt i det.
  • Berry85
    jean1 skrev 2012-01-21 21:48:38 följande:

Vi har haft Maxi Cosi till vår dotter och kommer använda samma till lillebror som kommer nu i vår. Vi var riktigt nöjda med det babyskyddet. Smidigt och lätt och vår dotter satt alltid bekvämt i det.

Ok. Tack. Då blir det nog en maxi cosi.

Jag undrar lite över tillbehör till donkeyn.. Vad är nödvändigt att ha? Jag tänkte nog strunta i åkpåse till min stora son (1,5). Han har ändå alltid overall när det är kallt och vi har aldrig tidigare använt åkpåse till honom. Men till den lilla som kommer i slutet av mars kanske det kan vara bra med någon åkpåse. Eller hur gör ni till era små? Åkpåsen verkar ju vara skräddarsydd för sittdelen och när det är dags för sittdel till den lilla så är det ju sommar och varmt. Hur gör ni som har liggdelen? Har ni åkpåse? 
    Jag tänkte beställa tillbehör samtidigt som jag beställer vagnen, men det verkar inte som att pramworld har de senaste bugaboo tillbehören. Jag har förstått att det kommit en ny åkpåse och sittdyna som ska passa donkey bättre än de tidigare. Men de som finns på pramworld verkar vara den tidigare varianten. Är det någon som har beställt dessa tillbehör därifrån? Hur passar de?

Kommer säkert fler frågor unde loppets gång, men hoppas att någon kan svara.. :)

• Syster Norr

Berry85: vi har precis inhandlat åkpåse, äldre modellen till vår donkey. Det enda som skiljer är att denna modell inte har hål för snäppet där man ändrar sittläget och sen ska modellen i sig vara lite smalare. I övrigt passar den toppen i donkey. Vi har en 2-åring och jag tycker det är perfekt med åkpåse när vi är ex på stan, slipper ha en varm overall. Den äldre modellen säljs ut lite överallt så passa på att fynda.

Svar på tråden Bugaboo Donkey