Inlägg från: Tant Mutti |Visa alla inlägg
  • Tant Mutti

Bugaboo Donkey

Vet inte hur man räknar ut växlingskursen med Visa-betalning, men det har dragits 11243 kronor från mitt kort.

• Tant Mutti
    höstäpple skrev 2011-12-08 20:08:13 följande:
    Man beställer den alltså som twin, dou eller mono?
    Om man vill ha en liggdel och två sittdelar är det dou om ska ha?

Hur funkar det när de ringer upp? Vad frågar dem så man isf är någorlunda förberedd!
    Jag glömde skriva att det var duo jag beställde :) Då ingår en liggdel och två sittdelar och två suffletter. Liggdelen är väl egentligen bara ett tyg som man spänner på sittdelen, om jag har förstått det rätt.

De bekräftar det man har skrivit i mailet att man vill beställa. Sen får man uppge bankkortsnummer på telefon. Känns sådär, men Donkey går ju inte att beställa via nätet. 

Leveranstiden är 5-7 arbetsdagar så det är ju väldigt mycket snabbare än många andra ställen! 
  • Tant Mutti
    höstäpple skrev 2011-12-08 19:52:53 följande:
    Då ligger det nog på 11 ungefär!
    Hur länge gällde julrabatten?
    Jag vet inte hur länge det gäller. Visste inte ens att det var 10 procents rabatt förrän hon ringde upp.
  • Tant Mutti
    LillaVild skrev 2011-12-10 15:35:04 följande:
    Fick du alltså 10% på hela vagnen? För andra har tydligen fått höra att rabatten bara gäller på tillbehör och inte på Donkeyn?!
    Ja, jag fick 10% på hela vagnen :)
  • Tant Mutti
    EEE skrev 2011-12-11 13:21:54 följande:
    Jag har inte beställt vagnen än men mejlat Pramworld två gånger och fått samma prisuppgifter. Konstigt nog fick jag till svar i senaste mejlet att de prissänkt Donkeyn sedan tre dagar tillbaka. Men saken är den att jag fick samma pris för vagnen när jag skrev mejl i slutet av november. Det där med att den sänktes för tre dagar sedan stämmer ju inte, förhoppningsvis ville dem bara vara snälla och ge kommande rabatt, eller? Nu hoppas jag inte priset hinner ändras tills det är dags för mig att beställa. OM det nu blir en Donkey!Tungan ute

Väger duon mycket, fraktas den i flera paket? Tyckte frakten var lite dyr när jag jämför med fraktkostnaden för min senaste vagn som beställdes i maj i år. Då betala jag £26 och nu vill de ha £60, det är ju mer än dubbelt så mycket men jag kan ju verkligen inte tänka mig att Donkeyn väger dubbelt så mycket än vad min andra vagn väger.
    Jag fick mejl om att paketet har lämnats till TNT. Det är två kollinummer så jag antar att den skickas i två paket. Kanske därför frakten blir dyrare?
  • Tant Mutti
    VeronicaNyberg skrev 2011-12-12 17:50:05 följande:
    Hur tusan ringer man pramworld? Får bara till svar att det inte finns något sådant nummer?
    Jag ringde till Pramworld och det funkade. Landsnummer 44 + telefonnummer (ta bort första nollan).
  • Tant Mutti
    VeronicaNyberg skrev 2011-12-15 19:45:55 följande:
    Hur meddelar pramworld att vagnen har skickats? Nån som vet?  De sa att de skulle informera mig när de skickade den.
    Jag fick trackingnummer på mail, leverans via TNT. På TNT:s hemsida knappar du in trackingnummer och kan följa hur det går med leveransen.
  • Tant Mutti

Nån som vet om man kan sy suffletter i teflonbehandlat tyg? Tänkte att det var smart om det tål lite väta.

• Tant Mutti
    LillaVild skrev 2011-12-18 05:16:07 följande:
    Det kan man säkert, teflon är ju det som med ett annat varumärkesnamn kallas gore-tex. Men tänk på att det är väldigt giftigt...
    Det visste jag inte. Känns ju sådär att ha i en barnvagn... Helt sjukt att man har teflonbehandlade matdukar då egentligen!
  • Tant Mutti
    Tant Mutti skrev 2011-12-18 08:07:17 följande:
    Det visste jag inte. Känns ju sådär att ha i en barnvagn... Helt sjukt att man har teflonbehandlade matdukar då egentligen!
    Googlade lite och såg att teflon blir giftigt först vid +260 grader, då det avger en giftig gas. JAja, vi får väl se hur jag gör.
  • Tant Mutti
    jean1 skrev 2011-12-19 22:09:26 följande:

Hej!

Är en lycklig ägare till en Bugaboo Cameleon men nu väntar vi barn nr 2 och syskonvagn är aktuell. Donkeyn finns evt som alternativ (priset tar emot, även om man får valuta för pengarna) men jag skulle vilja höra ärliga åsikter om vagnen, för och nackdelar. 

Har mest varit inne på en Mountain Buggy Duo (Vi har en UJ och är nöjd även med den, men inget slår buggan)   men det som gör att jag tvekar inför en sådan syskonvagn är att jag inte har lust att sätta bebis i en sittdel vänd från mig när den dagen kommer... så det är väl det största plusset med Donkeyn, att kunna ha barnen mot sig. Att ha den som enkelvagn är inget vi kommer att nyttja då vi kommer behålla båda våra singelvagnar.

Så, få höra nu, allt bra och dåligt med Bugaboo Donkey 

Om ni inte kommer använda den som singelvagn så finns det ju billigare syskonvagnar med vändbara sittdelar tex Basson duo.

Donkey i duoläge, plus och minus enligt mig:
    + Stor varukorg
    + Svängbara och stora luftpumpade hjul
    + Smal för att vara syskonvagn i bredd
    + Teleskophandtaget kan göras väldigt kort (bra när man vill få plats på bussen tex)
    + Teleskophandtaget kan göras långt (bra om man är lång)

–  Regnskyddet är svårt att få på
    – Bältet är tajt
    – Jag har lite problem att fälla sittdelen och hitta rätt läge, men det är nog en vanesak. 
  • Tant Mutti

Hej på er! Jag håller på och försöker göra ett mönster till en sufflett, men har lite svårt att förstå hur jag ska sy kanaler till bågarna. Om jag syr ett extra framtycke i innertyget så kan jag få till kanaler till de två främre bågarna. Men hur göra jag med kanal till bågen längst in?

Nån som har sytt sufflett som kan förklara?? 

Sen undrar jag om ni har sytt "hål" för handtaget på baksidan? Hur har ni gjort då i så fall? 

• Tant Mutti

Akeroe: jag har sytt en sufflett och det blev helt ok med tanke på att jag inte är särskilt duktig på att sy. Önskar att jag hade haft den här sybeskrivningen innan jag började, det är den första jag har hittat där man delar med sig av måtten:

pimpmybuggy.blogspot.com/2011/06/sew-your-own-bugaboo-canopy.html

Ska sy en till syskondelen också, så då ska jag justera lite med dessa mått!

• Tant Mutti

Tusan, såg just att mönstret är för Camelon! Jaja, principen är den samma men måtten lite annorlunda!

• Tant Mutti
    EmmaW84 skrev 2012-01-19 13:41:15 följande:
    Har nog frågat om det här innan men är det någon som har länk till beskrivning med mått på hur man sur sufletter till donkeyn? Får min i nästa vecka och behöver något att sysselsätta mig med under tiden, hehe.
    Jag har sytt två suffletter och försökt göra ett mönster, men jag kan tyvärr inte bidra med mått. Jag tycker att det är helt omöjligt att få till mönstret perfekt. Det enda sättet är att klippa, prova, mäta, måla, klippa lite till, prova, nåla mäta... Så jag tror att det är bäst om du har vagnen när du börjar sy!
  • Tant Mutti
    EmmaW84 skrev 2012-01-31 21:52:30 följande:
    Är det någon som har koll på om det finns något annat regnskydd som passar till sittdelen (eller båda, men främst sittdelen) än det som följer med vagnen? Tycker att det är ganska meckigt att sätta fast och otympligt att bära med sig. Dessutom känns det sådär med plasten, hade nog hellre haft tyg. Men sånt där universalregnskydd, funkar det eller blir det för stort?
    Jag köpte två svarta universalregnskydd på Gekås för 99 kronor styck som funkar bra! Det går att dra över sidokorgen när den är i monoläge också.
  • Tant Mutti

NaBas: vilka fina suffletter! Kul att ha så många att byta med. Jag har likadana prickiga som du!

• Tant Mutti

En fråga om Facebook-gruppen: Jag gick med när den var alldeles nystartad men gick snabbt ur den igen för man blev helt spammad. Så fort nån skrev ett inlägg så blev det en ny notifiering i Facebook. Går det att stänga av? För i så fall vill jag gärna vara med i gruppen igen!

• Tant Mutti

Cattiwik: jag tycker att vagnen är kanonbra i snö och is! Har kört Emmaljunga med fyra fasta hjul och jag tycker Donkeyn är minst lika bra.

Ang köp i utlandet kommer du ner i pris flera tusenlappar. Själv köpte jag från Pramworld och betalade 1049 pund inkl frakt för duovagn.

Spigg: kanske skulle gå att lägga till några FAQ i trådstarten?

• Tant Mutti
    EEE skrev 2012-03-22 00:42:15 följande:
    Hm, ganska självklart att utsidan bör vara i något vattenavstötande tyg men vad har ni valt till insidan? Tygåtgång? Någon som vill dela med sig hur ni har sytt dem, tips och idéer på hur man får dem så släta och snygga som möjligt?
    Jag har helt vanligt bomullstyg på utsidan. Om det regnar har jag ju regnskydd ändå! Man kan ju impregnera tyget om man vill.
Svar på tråden Bugaboo Donkey