• spigg

Bugaboo Donkey

Här pratar vi om ALLT som har med Bugaboo Donkey att göra!

Ställ frågor, svara på frågor - allt som handlar om Donkeyn är rätt sak att diskutera här.

Innan du ställer en fråga, kolla in om svaret kanske redan finns i vår FAQ här nedan!

Vill du se bilder eller lägga upp bilder, gå med i vår grupp och kolla in bildtråden:
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bugaboo-donkey-bildtrad-392

-----

FAQ
    (Under konstruktion!)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-03 21:40
    - - - FAQ - - -

- Vad är det för innermått på sittdelen?
    Själva sätet där barnet sitter är 27 cm brett och 24 cm djupt.
    Från sittplattan och upp, dvs ryggstödet, är det ca 50 cm, och från sittplattan och ned, dvs till fotstöder, är det ca 25 cm.

- Mitt barn är för lång för Cameleon, kommer h*n få plats i Donkeyn?
    Kanske. Suffletten på Donkeyn går högre upp än på Camen så det finns lite mer marginal för längre barn i Donkeyn.

- Vad är det för mått på liggdelen?
    Liggdelen till donkeyn är ca 78 cm lång och bredden upptill är ca 30 och sedan smalnar den av nedåt, då blir den ca 26 cm.

- Hur mycket väger vagnen?
    13 kg som singelvagn, 15 kg som duo/twin.

- Vad är maxvikten?
    17 kg per säte, men i verkligeheten orkar den nog med lite mer.

- Hur mycket tar varukorgen?
    Den undre tar 10 kg, sidokorgen tar 5 kg.

- Hur bred är vagnen?
    74 cm i duo, 60 cm i mono.

- Passar de gamla Bugaboo-tillbehören även till Donkeyn?
    Parasoll och mugghållare funkar med fäste nr 2 på den smala delen och fäste nr 3 på den tjocka delen av chassit. Övriga tillbehör såsom åkpåsar och sittdynor fungerar i vagnen, men det har kommit nya som sitter perfekt.

- Ingår regnskydd?
    Ja, och det är samma skydd till sittdelen som till liggdelen.

- Det där med lufthjulen, hur funkar det?
    Det kommer med en liten pump med vagnen, smart att alltid ha med sig. Däcken tar upp till 30 psi, så för att få dem rätt pumpade kan jag tipsa om att använda en fot-cykelpump med tryckmätare. Då vet man att man har rätt mängd luft i däcken, och det är mycket enklare att pumpa upp däcken första gången med en sådan pump.

- Vilka babyskydd passar på Donkeyn?
    Följande modeller från Maxi Cosi passar med adaptern för Donkey:
    Pebble, Cabriofix och Citi sps.

- Vad finns det för färger på Donkeyn?
    Alla kombinationer går att se här:
    www.bugaboo.com/color-chooser-bugaboo-donkey

- Går det att ha ståbräda till Donkeyn?
    Ja, och det är samma som till alla Bugaboos men man får köpa till en särskild adapter för Donkeyn.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-01 11:52
    SÖKFUNKTION
    Högst upp till höger i den svart/gråa menyn över trådstarten finns det en vit ruta där det står "Sök i tråden". Använd dig gärna av den för att lättare hitta svar på sådant du undrar över och som kanske redan har diskuterats i tråden.
  • Svar på tråden Bugaboo Donkey
  • Quirall

Använder ni som har adaptern babyskyddet mycket på vagnen? Jag har aldrig riktigt förstått vitsen med det, men det kanske är smidigt/praktiskt? Är osäker på om jag skall köpa med det eftersom jag nog inte riktigt förstår användningsområdet..

• TheMaraja

Jag använde babyskyddet rätt ofta på vagnen. Dottern somnade alltid i bilen och det var väldigt praktiskt att slippa lyfta ur henne när vi var framme och skulle handla eller gå på stan.

• Catox9
    Quirall skrev 2012-06-04 21:39:20 följande:
    Använder ni som har adaptern babyskyddet mycket på vagnen? Jag har aldrig riktigt förstått vitsen med det, men det kanske är smidigt/praktiskt? Är osäker på om jag skall köpa med det eftersom jag nog inte riktigt förstår användningsområdet..

Jag har ingen adapter till Donkey'n men däremot hade jag det till min första vagn "slagskeppet" Emmaljunga Modial.. Det är jättebra tycker jag!
    Jag har en skitkass rygg, det var toppen att kunna plocka med lillkotten (som jag hade då) direkt på vagnen och gå och handla ex.. Istället för att böka med liggdelar och trassla/flytta henne...
    När jag hälsade på på jobbet kunde jag köra ända fram till porten med vagnen och sen bara bära in babyskyddet genom dörren.
    Det är smidigt men man ska nog tänka igenom ifall man själv kommer ha så mkt nytta av det.
    Vet inte vad en sån kostar till Donkey'n heller men jag betalade 400pengar för min och det var värt det från första användandet kan jag säga!    
  • Hejåhå

Jag hade adapter till camen och använde det endast 3-5 ggr. Skulle man handla längre perioder i köpcentrum blev det till att lyfta över bebis i liggvagnen eftersom de sover bekvämare i den. Skulle man bara in och handla en snabbis på mataffären så satte jag bilskyddet i kundvagnen.
    Det kommer kanske vara annorlunda m två kids, så jag fegade och beställde en adapter på samma gång från Pramworld. Man får ju ändå samma pris för den när man säljer i andrahand.

• jahl

Ni som sytt egna suffletter, har någon av er sytt till en solskärm och/eller vädringslucka...? Blir ju så varmt därunder.... Har för övrigt en twinadapter som aldrig använts till salu om ngn är intresserad. 500 kr.

• jean1
    Quirall skrev 2012-06-04 21:39:20 följande:

Vi använder vår adapter jättemycket! Gjorde det även till dottern när hon var bebis och vi hade en Cameleon.

Där vi bor har vi ca 50 m till garaget och med en tvåårig dotter som inte alltid vill gå till bilen är det nästan ett måste att kunna ha babyskyddet på chassit så at jag kan bära henne om det behövs. Även bra när man har mycket pacning som ska in från bilen, då kan man lasta det i varukorgarna och köra allt inkl babyskyddet istället för att bära allt. Använder det också mycket om man ska göra några snabba ärenden i affärer, då kan han lika gärna sova vidare ostört i babyskyddet istället för att jag ska lägga över honom i vagnen den korta stunden.

Väl värt pengarna för oss iaf!    
  • jean1

Är det någon här som använder Bugaboos åkpåse av den äldre modellen i Donkeyns sittdel? Hur är passformen?

Jag ska köpa en ny åkpåse till vår vagn, har den nya modellen nu men vill ha en annan färg (hur kunde jag köpa tråkig grå?? )  och funderar på om jag då ska köpa den äldre modellen som jag tycker är finare och bättre, men vill ju såklart att den ska passa bra också !

• Quirall

Okej tack för alla svar! Jag kommer nog hoppa över det, när dottern var liten vaknade hon inte när jag flyttade henne från babyskydd till vagn så hoppas det blir samma med denna lilla, ville inte ha henne för länge i skyddet heller utan ville att hon skulle få sträcka ut sig och ändra läge :)

• Hejåhå

Igår kom pärlan! Det tog kanske en halvtimme att sätta ihop allt. Tur att man har en cameleon sedan innan för annars hade det nog varit svårare. Idag blir det premiärturen ute! Det kliar i fingrarna att sy en dyna också :)

• BeautifulFlower

Kommer våran dotter,som i vinter bli 3 år få plats i en donkey med overall på? Hon är idag ca 90cm lång och är 2,5 för tillfället...är sugen på en donkey men vill inte att hon ska behöva sitta trångt..

Svar på tråden Bugaboo Donkey