smoolan skrev 2012-12-20 10:08:07 följande:
För alla som undrar - jag ringde kemikalieinspektionen och enligt dem är det inte farligt att ha sitt barn i en vagn impregnerad med flamskyddsmedel. Det finns massor av tillåtna sorter och de som är förbjudna är det i hela EU där ju UK ingår. Så under förutsättning att de följer lagen så är det ofarligt. Däremot kan det ju vara onödigt att impregnera, för hur ofta tar en vagn med ett barn i eld. Det kan kanske hända om man röker när man är ute med vagnen. Vilket man väl bör undvika ändå av andra skäl. Man kan ju också fråga innan man köper vagnen vilket medel det är behandlat med och kolla m kemikalieinspektionen innan så att det är ok.
Du har redan fått vagnen va? Alltså jag är inte så nojig av mig, hur många barn hör man om som far illa i uk pga flamskyddsmedel liksom, det är säkert ingen fara...har du den hemma så är det ju som det är, jag skulle inte välja att köpa den, men jag skulle inte oroa mig om jag redan hade den hemma. Och nu har du ju fått svart på vitt att det inte ska vara någon fara:)