• Theresan

Kamrem och vattenpump

Hej!

Jag har en Renault clio 1,2 från 00 som jag nu behöver byta kamrem på. Den verkstad jag brukar använda vill ha 6700 för byte av kamrem och vattenpump. Jag kan ingenting om bilar så ni som har erfarenhet, är det ett vettigt pris? 

• Svar på tråden Kamrem och vattenpump
  • Rabarbapuppa

Jag tror det.
    Jag har en Golf-kombi, vattenpumpen gick på den och då var det lika bra att ta kamrem på samma gång. "Min" verkstad hade semesterstängt, så VAG fick göra det - 9200. (vilket är ganska dyrt)

• StilaM

Det är ett omfattande arbete att byta kamrem. Jag skulle räkna minst 5000 för bara det, sedan ska du ju betala för vattenpumpen och bytet av den också. Jo. Jag tror det är rimligt.

• Theresan

Tack för svaren. Jag kan som sagt ingenting om bilar så ibland känns det som att vem som helst skulle kunna lura mig.

När jag hade inne bilen (på torsdagen) gick min kylare sönder, något verkstaden hävdar inte var deras fel eftersom skadan fanns där innan. Men jag är tveksam. Jag köpte bilen av min bror i september förra året, då var det inget fel på kykaren. I februari/mars besiktigade jag bilen och inte heller där hörde jag något. Efter besiktningen hade jag inne bilen på samma verkstad för att de skulle gå igenom hela, jag hade nämligen ett oidentifierat ljud i bilen. De hittade en del olika fel men ingenting om kylaren.

Jag undrar också varför de inte ringde med en gång när de såg att kylaren var skadad, när de tidigare har hittat problem på vägen har de ringt med en gång och frågat om de ska åtgärda. De borde ha ringt och sagt "Hej, din kylare är skadad och riskerar att gå sönder om vi fortsätter, ska vi fixa den?" Här väntade de istället till slutet av dagen, har sönder kylaren och hävdar att skadan fanns där innan.

Det känns inte bra det här och jag tycker egentligen inte att jag ska behöva betala 2800 extra för kylaren. Det känns som att de borde ha garantier för sådant. Har jag några rättigheter på min sida? 

Jag har inte tagit upp detta med dem än, när de ringde blev jag bara ledsen för den ökade kostnaderna och tankarna om att något inte stämmer har kommit nu.  När jag hämtar bilen idag fredag, eller på måndag så kommer jag åtminstone ifrågasätta detta med kylaren. Finns det något mer på min sida förutom det jag redan nämnt?

• Rabarbapuppa

Hej,

Tre saker:

1) Vad var din bil inne för? Slog du slag i saken o lämnade in för det där kamremsbytet och vattenpumpen som du pratar om ovan, eller var det det man alltså gjorde i detta verkstadsbesök?

2) Sa man vad det var för fel på kylaren då? (om man vet det är det lättare att avgöra om det är ett rimligt förslitningsfel som kan uppstå, eller om det är en skada som är så märklig att den bara rimligen KAN vara orsakad av deras egen klantighet)

3) Vad var det för verkstad, är det en auktoriserad Renault-verkstad eller är det nån Kalle på Hörnet? (det kan ju också vara en väsentlig skillnad i fråga om garantier när det kommer till märkesverkstad eller bara vem som helst)

Att de i samband med ett specifikt jobb inte ringer dig angående en potentiellt annat fel, det behöver inte vara konstigt.
    Om man t.ex. lämnar in en bil för bromsbyte, då kommer inte mecken att ringa och säga att man ev. har lite dålig fart på klimatanläggningen. Det hör liksom inte till. Men en kylare är ganska uppenbart, för om bilen står o sölar kylarvatten (om det nu är det?), då är det liksom ganska uppenbart att man bör ringa kunden på direkten, så det kan jag i så fall hålla med dig om att det är märkligt, men du får som sagt utveckla lite grann.

• Theresan

Jag lämnade in bilen för byte av kamrem och vattenpump, inte för att något var fel på dem vad jag vet, men det var fem år sedan sist så det var dags. Att det blev just nu har med min semester att göra, annars är jag i behov av bilen.

Verkstaden ringde strax innan stängning i går och informerade om kylaren. Den hade gått sönder när de gjorde ett sista obligatoriskt test på bilen. Kylaren gick alltså inte sönder under själva bytet av kamremmen och vattenpumpen, utan när allt var klart. Detta hävdade de berodde på att kylaren redan innan var skadad, något de alltså borde sett innan de gjorde testet. Hade de ringt mig innan den gick sönder och sagt att risken fanns hade de ju haft ryggen fri sedan.

Ska jag ringa verkstaden om mina tankar innan de byter kylaren eller ska jag ta upp det när de är klara och jag ska hämta bilen? 

• Lindreas

Jag tänker att kylaren likaväl kunnat gå sönder när du var ute och körde, det behöver inte vara något som verkstaden gjort fel.

• Rabarbapuppa

Okej, ja det är ju en lite lurig situation detta.

Vi kan ju i alla fall rimligen konstatera att de inte verkar ha varit inne med några verktyg och konkret klantat sig så att kylaren brustit, under själva kamrems och vattenpumpsbytet. För det är ju inte under arbetet som kylaren börjar fela (man tycker du kunde få veta VAD som är trasigt på den?) 

Man kan säga som så, sabbar man kylaren fysikt, så att den läcker vatten, då spelar det ingen roll om bilen är ute i drift, eller om den står på ett garagegolv - vatten kommer läcka ut synbart om man råkar orsaka en sådan skada.

Istället finner de uppenbarligen under testet av bilen efter kamremsbyte och vattenpump (de testar att kylsystemet och pumpen fungerar som det ska, genom att provköra och konstatera att motorn når rätt driftstemperatur, ca 90 grader) att kylaren är paj. Alltså att det är just DÅ den pajjar.

Det här är fullt möjligt. Låt oss säga att inloppsröret till kylaren, kanske i slangfästet, är rostat. Det kan mycket väl stå o hålla tätt på ett verkstadsgolv under det att andra arbeten utförs. När sen bilen körs, och trycket ökar i systemet, så väljer det slangfästet eller delen av kylaren att ge upp! Oturligt nog JUST då.

Då kan det vara lite svårt för en mekaniker att ha siat om att just detta skall ske, när han ju varit fokuserad på kamrem och det jobb han utfört. Därför kommer beskedet lite sent och chockartat.

ObS - ovan är bara en teori eller ett exempel på hur det skulle kunnat gå till. Som ytterligare exempel ska jag nämna följande: För två somrar sedan var jag påväg med min dåvarande Audi för bromsbyte hos min verkstad. När jag svänger upp på trottoarkanten till verkstaden smäller det till vänster fram - bilen lutar lite, jag tittar in under skärmen - vänster framfjäder brusten!

Det hade PRECIS lika gärna kunnat hända när min meck var ute o testade bromsarna efter utfört byte samma eftermiddag!

Summa summarum: Kylaren måste lagas, så om du ifrågasätter nu eller senare, spelar i mitt tycke ingen roll. Ring o ta ett snack och säg precis det du tänker här ovan. Förklara för dem hur du ser på saken och låt dem bemöta och svara på dina frågor.

/Puppa.

Svar på tråden Kamrem och vattenpump