apanssonsmamma skrev 2011-08-03 13:27:03 följande:
Har två barn om 8 veckor och är 25.
Det är inte helt vanligt i sthlm.
Men självklart, jag hade aldrig skaffat barn vid 16, för då var Jag inte klar med mig själv än, helt klart inte.
Men jag hade en kompis som fick barn när vi gick i 2:an på gymnasiet hon är ett år yngre än mig och har 2 barn idag.
Hon har varit den bästa mamma jag har i min kompiskrets så.. trist att folk har fördomar.
Däremot kanske inte tjejer som
micah.myshowroom.se/ höjer ryktet hos "unga mammor" utan snarare lever upp till fördomarna om dom.
Men det finns ju kassa människor och föräldrar i alla åldrar.
Det beror nog på vilka kretsar man umgås i. Väldigt många av mina vänner i sthlm har skaffat barn när de är 23-26. Och ju äldre man blir desto fler blir det.
Jo men samtidigt är det mycket man missar när man är så pass ung också. Hjärnan är inte färdigutvecklad på de grundläggande plan som behövs för att fostra ett barn på ett säkert och förutseende sätt. Och det är ju inget en mamma kan ändra, hur bra hon än är trots ålder.
Ja det är nog inte direkt någon bra reklam nej. Men hon är fortfarande bara barnet och det märks.
Det är ju en typisk grej som unga mammor gör, att de måste hävda sig. När man blir äldre och tryggare i sig själv så har man oftast inte det behovet. En annan typisk grej som vi sett i denna tråd är att de klagar på äldre föräldrar, och hävdar att det skulle vara bättre att vara ung för att man orkar mer osv.
Det är inte orken som avgör om man är bra förälder utan insikten om att fostra ett barn.
Speciellt killar ligger ju senare i utvecklingen, det är därför många känner sig redo först i 30 års åldern. Killar väntar på att de är redo mentalt medans kvinnor går på känsla och biologisk klocka.