Inlägg från: apanssonsmamma |Visa alla inlägg
  • apanssonsmamma

Att vara unga föräldrar- Alltid negativt?

Fick min dotter vid 22, anses ungt i sthlm.
    Jag förstår inte heller grejen.
    Fast o andra sidan tar jag inte åt mig eftersom jag hade fast jobb med månadslön, var förlovad, hade lägenhet osv.

Men det känns trist att folk har så mkt fördomar.

• apanssonsmamma
    Mimmlas skrev 2011-08-03 13:24:21 följande:
    Det är dock väldigt stor skillnad på 22 och typ 16-17.
    Det är ingen som reagerat på att jag är "ung" nu när jag är gravid och precis har blivit 24.
    Men så ser jag mig inte som ung mamma heller, känner mig inte utpekad alls.
    Har två barn om 8 veckor och är 25.
    Det är inte helt vanligt i sthlm.
    Men självklart, jag hade aldrig skaffat barn vid 16, för då var Jag inte klar med mig själv än, helt klart inte.
    Men jag hade en kompis som fick barn när vi gick i 2:an på gymnasiet hon är ett år yngre än mig och har 2 barn idag.
    Hon har varit den bästa mamma jag har i min kompiskrets så.. trist att folk har fördomar.

Däremot kanske inte tjejer som micah.myshowroom.se/ höjer ryktet hos "unga mammor" utan snarare lever upp till fördomarna om dom.
    Men det finns ju kassa människor och föräldrar i alla åldrar.
  • apanssonsmamma
    Mimmlas skrev 2011-08-03 13:38:38 följande:
    Det beror nog på vilka kretsar man umgås i. Väldigt många av mina vänner i sthlm har skaffat barn när de är 23-26. Och ju äldre man blir desto fler blir det. 
    Jo men samtidigt är det mycket man missar när man är så pass ung också. Hjärnan är inte färdigutvecklad på de grundläggande plan som behövs för att fostra ett barn på ett säkert och förutseende sätt. Och det är ju inget en mamma kan ändra, hur bra hon än är trots ålder.

Ja det är nog inte direkt någon bra reklam nej. Men hon är fortfarande bara barnet och det märks.
    Det är ju en typisk grej som unga mammor gör, att de måste hävda sig. När man blir äldre och tryggare i sig själv så har man oftast inte det behovet. En annan typisk grej som vi sett i denna tråd är att de klagar på äldre föräldrar, och hävdar att det skulle vara bättre att vara ung för att man orkar mer osv.
    Det är inte orken som avgör om man är bra förälder utan insikten om att fostra ett barn.

Speciellt killar ligger ju senare i utvecklingen, det är därför många känner sig redo först i 30 års åldern. Killar väntar på att de är redo mentalt medans kvinnor går på känsla och biologisk klocka. 
    Ja, det är ju onödigt att klaga på föräldrar oavsett om man nu är 35 eller 20.
    Min farsa va 35 när jag föddes, visst har han inte hängt med lika mkt som min mamma som va 25 men det har nog med hans personlighet o göra istället för ålder haha :D

Jaja, tycker mammor kan stötta varann istället för att tävla.
    Det är ingen som kommer vinna pris ändå.
  • apanssonsmamma
    Mimmlas skrev 2011-08-03 13:52:53 följande:
    Fast 35 är ju ingen ålder, min pappa var 46 när jag föddes. 
    Men jag förstår inte vad folk pratar om egentligen när de säger inte orkar och inte hänger med.
    Farsan jagade nog mig lika mycket som mamma när jag rymde iväg till grannarna för att tigga godis :P

Jo det är sant, däremot borde man verkligen försöka ge ungdommar som aktivt planerar barn lite insikt i hur svårt och jobbigt det är. Jag räknar med att jag kommer bli så trött att jag grinar, ifall det inte blir så är det toppen. Men många yngre förväntar sig en liten docka att ta hand om och när de får en kolikbebis blir det panik.
    Näe priset ligger väl i att man fostrar en människa som är trygg i sig själv och kan stå för sina åsikter. Som inte faller för grupptryck när alla andra smygröker osv. 
    Ja jag hade nog fått en chock vilket som, 20 eller 35 år.
    Min dotter föddes med magproblem värre än kolik.
    Vi låg inne på Astrid Lindgren 3 första veckorna.
    Vår dotter skrek 15 timmar per dygn i FYRA månader.

Där tror jag inte heller åldern spelar in faktiskt.
    Hade blivit uppgiven och tänkt "ska det vara så här?" oavsett ålder.
    Så där är också en fördom.

O hur förbereder man en 16 åring på hur jobbigt det kan bli?
    Jag tror att det endast är erfarenheten om hur jobbigt det kan bli som kan visa på fakta.
    Jag hade hört om kolik innan men tänkte "jaja dom skriker lite på kvällen, bebisar skriker.."
    Men hade ALDRIG kunnat vänta mig det vi fick uppleva första tiden.
Svar på tråden Att vara unga föräldrar- Alltid negativt?