• Padméa

Hur lång tid efter förlossningen tog det innan er foglossning blev bättre?

Hej, hopp!

Födde barn 22 juli, alltså för 10 dagar sedan. Hade gräslig foglossning denna graviditet och var i princip sängliggande under de sista tre månaderna. Under graviditeten sa barnmorskor och sjukgymnast (som jag fick akupunktur av, träning kunde jag se mig i stjärnorna efter..) att foglossningen skulle bli SÅÅÅ mycket bättre efter förlossningen för att så småningom försvinna helt. Känner INGEN skillnad ännu, vilar och hoppar på mina kryckor precis som när jag var höggravid.

Stödbältet gör fortfarande för ont att sätta på. Jag fortsätter att använda tensen som vanligt och hasar på rumpan upp och ner för trappan hemma med benen tätt ihop (litet tips för er andra drabbade med trapp). Har ringt sjukgymnasten för jag ville fortsätta med akupunkturen för att försöka hjälpa läkningen på traven men hon säger att det inte behövs, att jag bara ska vilaRynkar på näsan. Nu säger hon helt plötsligt att det kan ta upp till 1,5 år tills fogarna är helt läkta!!!

Försökte mig på en liten promenad på 100m utan kryckorna fem dagar efter förlossningen, ville så gärna stoltsera med vagnen! Det resulterade i att jag fick så ont att min väninna fick springa och hämta kryckorna och jag bölade av både smärta och besvikelse. 

Har fått en tid hos kiropraktor om en vecka, hoppas mycket på det. Min sjukgymnast misstänkte att jag hade ett diskbrock förutom foglossning med tanke på hur min smärta satt. 

Oj, vilket långt gnäll, sorryFlört!

Skulle gärna vilja veta hur det varit för er andra med svår foglossing? Någon som känner igen sig? Har ni några tips? 

Tacksam för svar, kämpa på alla andra med trasiga gravidkroppar!!

• Svar på tråden Hur lång tid efter förlossningen tog det innan er foglossning blev bättre?
  • Fru Plommon81

Oj vad jobbigt! Jag hade också foglossning, dock inte så illa att jag behövde kryckor. Det tog nog 1-2 månader innan det kändes ok igen och det händer att jag fortfarande känner av det idag, åtta månader senare. Så håll ut och ha tålamod, hoppas att du kan få hjälp av kiropraktorn!

• Nemiia

Jag hade för jävlig foglossning och låg mest i sängen sista två månaderna samt gick med kryckor längre sträckor. Det blev väl bättre efter några mån men än idag 1,5 år sednare har jag problem med fogarna. Det är som en knivsmärta, som strålar ner i benen. Tydligen kan det om man har otur ta väldigt lång tid. Jag ska faktiskt söka sjukgymnast nu och se om dom kan hjälpa mig.

• Emlis

Jag har gått till kiropraktor och blivit av med foglossningen! Hon konstaterade att jag var så sned i bäckenet efter graviditeten att det var därför jag hade så ont. Sen bara allt var på rätt igen blev det bara bättre och så småningom fick jag börja träna upp mag- och ryggmusklerna för att hålla stabiliteten. Nu tränar jag regelbundet och har inte ont i vanliga fall, men om jag står mycket en dag kan jag känna lite, men då räcker det med att ligga på spikmattan en stund så ger det sej.

• Mariamx

Jag hade foglossning redan i v8, som bara förvärrades till jag fick missfall i v13, vi´lket är väldigt ovanligt tror jag, men jag har drabbats av det flera gånger. Den försvann först 2-4 veckor efter "mini-förlossningen" jag hade. Du som har varit gravid hela vägen, tänker jag, behöver förmodligen ordentligt med tid för att kroppen skall återställas.

• skånegås

Efter 2,5 vecka kunde jag gå runt kvarteret utan bälte och sedan blev det lååångsamt bättre dock tyvärr med en del bakslag. Lillen är nu 4 mån och jag känner av det...
    Försök att använda bältet, gör det ondare borde det inte vara foglossning eller något annat. Men tänk på att vara försiktig och inte bära snett, tungt eller snedbelasta. Det du kan göra är att spänna magen nedanför naveln. Det stabiliserar bättre än bälte. Och ta det lugnt och träna bra (även knipövn) så har du större chans att bli bra.

• Padméa

Tack ska ni ha! Ja, magstödet jobbar jag med, liksom knipövningar. Skönt att få använda några små muskler i alla fall! 

• Blitz

Hade problem till iaf 10 månader efter förlossningen. Märker av de ibland nu efter 13 månader.. Fast det har blivit bättre och inte lika påtagligt.. Men sen har ja inte tränat ordentligt över huvudtaget, bara promenerat som en dåre vilket inte hjälpt. Obestämd

• hannis

Min foglossning var helt borta en vecka efter förlossning vilket jag är väldigt tacksam för.

• Klant och Fjant

2-3 år efter förlossningen och några turer hos sjukgymnasten så var jag hyffsat bra, iaf så att man bara kände av det ibland, så länge man inte ansträngde sig för mycket. Nu efter 5.5 år är det mycket sällan, oftast vid mens.

Tyvärr tog det lång tid för min del Obestämd

Svar på tråden Hur lång tid efter förlossningen tog det innan er foglossning blev bättre?