Ok att sola topless & be min man att smörja in henne?
Jag ställer frågan här för att se vad folk "i allmänhet" har för åsikter i frågan. Är det jag som överreagerar och är pryd, eller har jag rätt att reagera? Idag var min systers dotter, 17 år, här och badade i vår pool. Jag, min man och våra två barn var här, den äldsta är 3 år och den yngsta nyfödd. Systerdottern och min familj har bra kontakt med henne vilket delvis beror på att hennes mamma har haft en del problem. Mamman, alltså min syster har haft en del alkoholproblem och inte kunnat vara en "riktig" mamma i perioder. Jag och min min man har varit mycket barnvakt till henne och nu på senare dagar mer som extra-familj. Idag var hon här och badade - inget konstigt med det men hon badade och solade topless... Hon var inte ett dugg blyg utan gick omkring helt öppet, pratade med mig och min man, fikade och solade. Varken jag eller någon som jag känner solar toppless så jag har svårt att relatera till "hur man beter sig då". Men det känns iaf bättre om man försöker vara lite diskret, tex ligger på mage eller tar med sig en handduk om man fikar med andra då... Hon bad min man att smörja in henne med sol-lotion (på ryggen) och smörjer helt obrydd och öppet in sina bröst med solkräm framför honom. Han verkar bli lite generad och vikerr undan blicken, men säger ju såklart ingenting. Jag undrar nu om jag är överkänslig som stör mig... Kanske för att jag själv är nyförlöst och inte känner mig som den mest attraktiva kvinnan såhär med 20 kg övervikt, bristningar och celluliter... Nu har jag tänkt llte på hur hon annars klär sig och visst, hon klär sig mer utmanande än de flesta, men hon är ju bara 17 år och det är väl modet för ungdomar att ha djupa urringningar, kort-korta kjolar och tajta toppar... Jag tycker att det är olämpligt att sola topless så öppet och be någon, speciellt en man, att smörja in henne.. Vad tycker ni? Ska jag säga till nästa gång? Vet inte hur jag ska göra för att inte såra eller bete mig som en häxa.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-02 21:17
Hej, återigen vill jag tacka för alla svar! Jag har läst allt noga och begrundat, och idag blev det ju (tyvärr?) fint väder så systerdottern kom hit och badade igen. Min man har semester och var ju också hemma. Återigen tar hon av sig bikiniöverdelen och solar lika oblygt som vanligt, så jag försöker låta helt naturlig och säger: "du kanske kan ta på dig överdelen?" Hon säger då att hon inte vill ha märken efter bikinin och att hon skäms för att sola topless. Jag kommer inte på något annat att säga, så saken rann liksom ut ur sanden... Efter en stund, när min man kommer ut, frågade hon honom om han kunde smörja in henne. Turligt nog säger han typ: "nej, jag vill inte bli kladdig, låt x (mig) göra det". Hon svarade då "men vaddå, det finns väl tvål och vatten inomhus, förresten kan du ju skölja av dig i poolen med mig". Sedan frågor hon honom om han gillar hennes nya stringbikini, smörjer in sina bröst och är odiskret... Usch, det kändes bara så konstigt allting, hon har ju aldrig varit såhär förut! Funderar på att kanske fråga min syster, dvs hennes mamma, om hon märkt någon skillnad på dottern, men jag vill ju inte hålla på och dra upp onödiga saker som en annan moraltant...
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-03 21:58
Tack för alla svar, jag läser dem alla noga och begrundar. Tyvärr har jag inte haft tillfälle att prata med systerdottern eftersom hon inte var här idag. Något som bekymrar mig är att jag och barnen reser bort nästa vecka. Miin man avslutar sin semester och börjar jobba. Jag och barnen åker till mina föräldrar som bor utomlands för de vill så gärna träffa sina barnbarn och speciellt den nyfödda såklart! Min syster ringde hit idag och var så tacksam för att mannen inte reser bort för då kan ju dottern komma hit och bada, samt att han har lite uppsikt över henne (hon har varit lite strulig och min syster är orolig för att hon också ska börja dricka och "stöka"). Jag känner bara: nej, det här blir för jobbigt! Innerst inne är jag nog rädd för att systerdottern skall fortsätta bete sig "utmanande" och vad min man ska tycka. Hjälp, vad ska jag göra? Jag kan ju knappast ställa in resan, det gör jag bara inte men något måste ändras innan jag blir tokig. Usch, så ledsen.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-05 20:16
Är så tacksam för alla kommentarer och råd som jag fått. Tyvärr är allt uppåt väggarna nu, systern och hennes dotter är arga... Jag tog till mig av er som sa att jag borde prata med min man och vara ärlig, pratade med honom om hur jag kände och han sa att han förstod. Mina tankar och oro blev ännu värre när min systerdotter i veckan sa att hon ville bo hör i några dagar eftersom hon och mamman var osams (igen). Hon har ju bott här tidigare, men det var ju innan hon förändrades och då har jag alltid varit hemma. Vi har aldrig reflekterat över det, men nu könde jag annorlunda. Jag sa till systerdottern att hon var tvungen att lösa problemen med sin mamma istället för att fly hit, vilket i och för sig är något jag helhjärtat tycker. Min syster blev galen när hon hörde det, ringde hit och skällde ut mig för att jag läggermig i deras relation och att jag inte vet vad jag pratar om eftersom jag är oförstående och egoistisk. Min systerdotter har ringt hit flera gånger (senast ikväll) för att jag ska ändra mig, hon behöver verkligen bo hår nästa vecka säger hon. Känns som om jag satt mig i den här saxen för att jag inte vågar vara helt ärlig, men hur ska jag kunna var det utan att syster och hennes dotter blir ännu argare? Jag vill inte förlora dem, älskar dem båda men de kommer aldrig att förstå att jag är orolig och känner obehag för situationen... Så ledsen nu, känns jobbigt att behöva vara en sån egoist....
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-09 20:02
Hej, vill tacka dör allt engagemang och kommentarer från er! Jag läser dem vördnadsfullt och förundras över alla fina människor där ute. Jag är bortrest nu och hinner inte skriva mycket, men jag vill säga att min syster ringde våra föräldrar och klagade på hur jag nekade systerdottern och lade mig i deras liv. Föräldrarna vill inte att vi ska vara osams såklart och menade att, visst, systerdottern kan bo hos mig och min man. Jag orkar inte blanda in dem i det här så det blev som det blev...systerdottern ska nu bo hos oss den här veckan jag är borta. Det sista systerdottn sa till mig (på skämt) var att hon skulle se till att min man är hemma efter jobbet och att hon kan sina knep. Vaddå, undrade jag, och hon sa att hon hade "roliga" kläder som brukade väcka intresse... !?!? himla tråkigt skämt när jag är så nere ändå. Min man säger att han inte bryr sig om hennes ev uppmärksamhetsförsök och fåniga beteende och att jag inte behöver vara orolig. Jag litar på honom men det känns så jobbigt... Om hon beter sig som hon gjort den sista tiden kommer hon nog gp runt ned bara trosor hela dagarna i vårt hem och försöka få uppmärksamhet. Nu ska jag bara föröska stå ut de här dagarna, skriver mer sen ev imorogn när jag pratat med min man på telefon så får ni uppdatering. Behlver jag vara orolig eller ska jag slappna av och njuta av att problemet med min syster och mig är löst?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-14 20:58
Hej igen, orkar nog int skriva mkt ikväll men jag ska iaf uppdatera. Jag har ombokat flygbiljettem hem för jag orkar inte åka hem med barnen till mannen. I torsdags ringde han och ville att jag skulle komma hem tidigare om det gick, jag frågade vad som hänt och efter många om och men berättar han att att det hänt något. Jag fick dra ur honom att han och systerdotterrn kysst varandra... Hon hade köpt vin och ville dela på flaskan, sedan hade det alltså hänt. Jag har aldrig gråtit så mycket i hela mitt liv, det är en mardröm! Men för att göra saken värre sms:ade systerdottern och skrev att mitt äktenskap var "kört", att de "hånglat" och att det "kunde hänt mera om inte jag sagt ifrån". Jag orkade inte svara på sms:et eller ringa någon av dem, vet inte vad jag ska säga eller göra. Sitter nu hemma hos mina föräldrar och funderar på vad som händer i framtiden med mig och barnen. Har inte berättat för någon annan för jag skäms så, hur fan kan han kasta bort vårt liv ihop såhär??? Antar att han ljuger nu med när han ändå är kapabel till otrognes med min systerdotter, hon som är som en syster/"dotter" till mig. Fy, nu gråter jag igen!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-17 21:40
Tack för allt stöd, jag har läst alla kommentarer noga och grubblat massor de senaste dagarna. Tråden har spelat ut sin roll nu när den inte handlar om den ursprungliga frågan, men jag uppdaterar nu iaf för det är skönt att skriva av sig, få synpunkter och nya perspektiv. Jag vill inte berätta för de som känner oss om situationen innan jag vet utgången. Jag sa till min man att jag inte orkar komma hem (för att prata) innan systerdottern har flyttat ut och jag pratade med henne om det. Hon förstod inte utan tyckte att jag överdrev eftersom hon anser att vårt äktenskap ändå är över, att jag kan bo kvar hos mina föräldrar tills jag hittat ett nytt boende. Efter många turer gick hon med på att bo på hotell som vi betalar. Min syster vill absolut inte ha hem henne men vet ingenting om vad som hänt, men tycker att jag sviker henne iom att vi "kör ut henne på gatan". Usch, det är en soppa! Jag gråter vid tanken på att låta barnen gå igenom en separation, yngsta är ju bara nyfödd och de behöver ett tryggt hem. Nu vet jag tyvärr inte vad som är rätt att göra, jag hoppas att det blir tydligare när jag kommer hem imorgon,