• scrapparlotta

Tunna revben?

Köte tunna revben i affären här om dagen....för det är ju så gott, men jag har aldrig gjort det själv. Hur gör man? Måste man koka dom lite först? Skulle vara kul att grilla dom kanske.....nån som har tips och recept på hur man gör? Marinader eller kryddor???

• Svar på tråden Tunna revben?
  • Selfish Geene

grilla dom länge på indirekt värme.
    Pensla på rikligt med bbq-sås och "stacka" dom (stapla ribbsen på hög sista timmen och häll bbq-sås över dom så att den rinner ner över alla lager, stapla om dom då och då) 

• Underbara ungar

Spareribbs??

Jag brukar ta Caj-P´s grillolja eller grillkrydda och vanlig olja, lite salt o peppar. Lägger revbenen i ungsfast form eller på en plåt och ställer in det i ugnen på 175-220 grader beroende på tjocklek, vänder spareribbsen ungefär två gånger. Sista 10 minuterna kör jag med "grillen" på för att få lite yta.
    Allt som allt brukar det ta ca 40 min. Än så länge är det ingen som klagat på smaken  

Axel o5o92o * Enya o7o824 * Isaac o91211 * viktigatankar.blogspot.com
  • carnitas01

Röstar på low-and-slow också.
    Har du klotgrill så du kan köra indirekt värme?

Isåfall dra bort membranet bak på revbenen, kleta sedan in revbenen i vanlig senap.
    Och avsluta med en rub av 1,5dl socker, 1msk paprika,  2msk salt, 1msk hel svart peppar(mortlas), 2tsk vitlökspulver, 1msk chilipulver och ½tsk cayenne.

Har man flera spjäll så kan man snurra spjällen och ha dom ståendes.
    Penslar med äppelcidervinäger varje 45min-1h i grillen.
    Och samtidigt så slänger man på rökflis eller bitar av något trevlig trädsort, som äpple, al eller en.

Och detta blir fullkommligt utsökt, lite BBQ sås till är jävligt gott.
    Gör en egen som är är kraftigt ketchupbaserad, men för jävla god

Och detta är bara en av många olika ribs recept.
    Denna kallar man St louis ribs.

• Sale

Jag gör en hounungsgalze (hounung, samabal olek, grillolja, lite sokcer för färgens skull, dijongsenap och vingäger). Den får koka ihop i cikra 10 minuter och sen pensla på och revbenen in i ungen. Ny pensling cikra var 10 minut på vändning, totalt cirka 40 minuter (men jag brukar göra längre för jag vill ha mer glaze...)

• scrapparlotta

Oj vad många goda tips jag fått....Nu har vi bara en enkel kolgrill....blir kanske svårare att få det färdigt på en sån eller? Dom behöver inte kokas innan? Mums vad hungrig jag blir på detta nu.....får åka och handla lite sen....

• carnitas01
    scrapparlotta skrev 2011-08-02 11:46:31 följande:
    Oj vad många goda tips jag fått....Nu har vi bara en enkel kolgrill....blir kanske svårare att få det färdigt på en sån eller? Dom behöver inte kokas innan? Mums vad hungrig jag blir på detta nu.....får åka och handla lite sen....
    Om du kokar dom så kan du få ett liknande resultat som low and slow, men når itne riktigt fram.
    Man kan koka med div. peppar, morot lök och liquid smoke som får ersätta rökspån/rök träet.
    Sen får du pensla med en glaze eller BBQsås det sista efter du fått färg på dina revben, och "bränna in detta".
    Så får du en en viss BBQ känsla i alla fall.

Men gott råd skaffa dig en klotgrill och testa low-and-slow, så kommer du får smaka på något fullständigt fantastiskt, när dina spjäll är klara.
  • principessan

Jag gör som crycandy!!! De är sååååå goda!!

• Candygirl xxx
    principessan skrev 2011-08-04 12:37:41 följande:
    Jag gör som crycandy!!! De är sååååå goda!!
  • carnitas01
    Candygirl xxx skrev 2011-08-02 16:58:37 följande:
    Jag kokar revbenen innan jag grillar dom. Använder mig utav detta recept av Leilas Lindholm :

www.recept.nu/1.291497/leila_lindholm/huvudra...
    Har du så du kan köra indirektvärme i grillen?
    För då föreslår jag att du slutar att koka dina revbenspjäll, för kör man dom 3-4h grillen istället så blir slutresultatet extremt bra.
    Par nivåer över om man kokar dom, kan jag lova.
    Viktigt att man inte har för hett i grillen ca110-125g.
    Och en del rökspån eller liknande går åt.
  • Selfish Geene

jag vill slå ett slag för "liquid smoke", lite fuskigt förståss men man slipper rökspånet och kan köra med vanliga briketter (bättre än kol när man behöver glöd länge)

Att tända grillen med sk "skorsten" är också ett hett tips, då blir köttet garanterat fritt från otäck tändvätskesmak/odör, Weber har en fin för ett par hundringar men det finns för typ 79 spänn på vanliga bensinmackar eller typ ÖoB.

Men Weber-grejjerna hålls betydligt snyggare efter ett par användningar än de billigare alternativen 

• carnitas01
    Selfish Geene skrev 2011-08-04 16:53:14 följande:
    jag vill slå ett slag för "liquid smoke", lite fuskigt förståss men man slipper rökspånet och kan köra med vanliga briketter (bättre än kol när man behöver glöd länge)

Att tända grillen med sk "skorsten" är också ett hett tips, då blir köttet garanterat fritt från otäck tändvätskesmak/odör, Weber har en fin för ett par hundringar men det finns för typ 79 spänn på vanliga bensinmackar eller typ ÖoB.

Men Weber-grejjerna hålls betydligt snyggare efter ett par användningar än de billigare alternativen 
    Liquidsmoke är bra, men smakar tyvärr lite artficiellt mot den riktiga varan, men brist på annat så är den perfekt.

Skorstenarna är bra, även eltändarna.
    Webers grejer har ju en helt annan kvalitet än det andra som finns, och håller betydligt bättre.
    Så rent ekonomiskt tror jag weber är billigare i längden.
  • Thylen

Koka dem i coca cola, lite hackad apelsin, hackad chili och vitlök. Släng dem sen på grillen och pensla med nån rökig marinad. Mums

• Candygirl xxx
    carnitas01 skrev 2011-08-04 16:45:11 följande:
    Har du så du kan köra indirektvärme i grillen?
    För då föreslår jag att du slutar att koka dina revbenspjäll, för kör man dom 3-4h grillen istället så blir slutresultatet extremt bra.
    Par nivåer över om man kokar dom, kan jag lova.
    Viktigt att man inte har för hett i grillen ca110-125g.
    Och en del rökspån eller liknande går åt.
    Nix tyvärr inte. Hade jag kunnat  så hade jag nog provat att grilla revbenen så som du föreslår. Så nu får det bli på det andra sättet istället.
  • carnitas01
    Candygirl xxx skrev 2011-08-04 18:34:24 följande:
    Nix tyvärr inte. Hade jag kunnat  så hade jag nog provat att grilla revbenen så som du föreslår. Så nu får det bli på det andra sättet istället.
    Hoppas du får chansen att pröva någon gång.
    Säger inte att detta leila recept är dåligt eller inte gott, för det tror jag definitivt att de är.
    Men blev sur på henne när hon sa man måste koka revbenen annars går det inte.
Svar på tråden Tunna revben?