• Philippa

    Hur få en tonåring att vakna på morgonen??

    Min 17 åriga son vaknar inte på morgonen trots TVÅ väckarklockor på olika ställen i rummet....

    Hur få han att vakna själv utan mig ruskande och skrikandes på morgonen?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-02 14:58
    Väckarklockorna är på högsta volym!

  • Svar på tråden Hur få en tonåring att vakna på morgonen??
  • Philippa
    straw2008 skrev 2011-08-03 08:46:56 följande:
    Ööööh väcka ett så stort "barn" ??

    Strunta i att väcka honom o låt honom ta konsekvenserna, då kommer han vakna - LOVAR !

    Annars har han ju ett liv famför sig som arbetslös, eller med extremt fria tider då.
    Jag har provat det flera gånger och då sover han över fram till lunch..... så den metoden funkar inte......
  • cicci85
    Philippa skrev 2011-08-03 08:59:45 följande:
    Jag har provat det flera gånger och då sover han över fram till lunch..... så den metoden funkar inte......

    Men han måste ju lära sig själv att vakna, han kommer väl att flytta hemifrån inom de närmsta åren... Om han vill komma på ett sätt så han lär sig vakna får väl han själv komma på en lösning...
  • sockerbecca

    Jag tror på att du helt enkelt säger åt honom, jag vågar inte väcka dig längre eftersom du försover dig när jag inte är hemma då. Lös detta själv. Du måste sen förstås vara konsekvent och inte gå och in och väcka honom, låt honom försova sig.

    Låt honom starta tråden på FL och fråga efter tips! Eller vad han nu väljer att göra. Få sparken kanske, tja då får han lära sig den vägen. Utan motivation lär han ändå inte ha så stor hjälp av dina råd.

  • mamma 10

    Herregud........ Tycker du själv att det är en bra lösning att stå och skaka om honom och försöka väcka honom flera gånger varje morgon? Kommer du attf fortsätta med det när Han blivit myndig, fått fast anställning osv?Är det inte dags for honom att bli vuxen snart?

  • straw2008
    Philippa skrev 2011-08-03 08:59:45 följande:
    Jag har provat det flera gånger och då sover han över fram till lunch..... så den metoden funkar inte......
    Men vaddå funkar inte ? Låt honom förlora sitt sommarjobb då ? Ser inte problemet riktigt ?

    Har aldrig hört talas om någon som är abetslös pga att personen inte kan stiga upp, någon gång måste han väl lära sig ?

    Iskallt vatten ??

    Ser inte problemet så jag skulle kunna väcka VEM SOM HELST på 2 sekunder.

    Iskallt vatten är väl en jättebra lösning om du VILL väcka honom ?
    Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • GrodanHopp

    Mitt ex var likadan. Tillslut så sa jag: Jag väcker dig en gång o somnar du om så får du skylla dig själv!! Det tog ett tag men han lärde sig.
    Anledningen till att jag väckte honom övht var för att min sömn inte skulle bli lidande... De e svårt att sova när hela rummet låter som ett flygalarm...

  • Fru U

    Det är lätt att säga att ts ska skita i att väcka honom men alla har inte lätt för att vakna oavsett konsekvenserna.

    För egen del kan jag krasst konstatera att jag hade flera alarmklockor när jag flyttade hemifrån, utplacerade lite varstans i lägenheten. Jag gick upp och stängde av dem i sömnen och somnade sen om.

    ts, pluggar han annars? kommer han upp då?


    har ont i handen o skriver därför som en kråka. FL fixa mobilsurfappen!
  • LillaLady

    Men han själv måste väl inse att detta är ett problem??
    Han är ju ändå snart vuxen.
    Han måste väl kunna komma med en idé själv om hur han ska kunna vakna?? Glad


    Dum spiro, spero
  • sockerbecca
    Fru U skrev 2011-08-03 10:38:56 följande:
    Det är lätt att säga att ts ska skita i att väcka honom men alla har inte lätt för att vakna oavsett konsekvenserna.

    För egen del kan jag krasst konstatera att jag hade flera alarmklockor när jag flyttade hemifrån, utplacerade lite varstans i lägenheten. Jag gick upp och stängde av dem i sömnen och somnade sen om.

    ts, pluggar han annars? kommer han upp då?
    Då är det väl bättre att han lär sig hur han ska göra för att vakna själv nu när bara ett sommarjobb står på spel. Han lär ju inte bo med sin mamma resten av livet. Han är ju ändå 17 år gammal.
  • Fru U
    sockerbecca skrev 2011-08-03 10:42:25 följande:
    Då är det väl bättre att han lär sig hur han ska göra för att vakna själv nu när bara ett sommarjobb står på spel. Han lär ju inte bo med sin mamma resten av livet. Han är ju ändå 17 år gammal.
    Jo det hjälpte mig enormt mycket när jag flyttade hemifrån som 18åring. Vissa har svårt för att vakna så är det bara.

    För ett sommarjobb så kanske man inte vill investera i fancy (dvs dyra) alarmklockor som gradvis ökar ljuset i rummet (whats the point - det är sommar och ljust ändå ) och som kanske inte skulle fungera.

    Jag kommer från en lång släkt med sjusovare som alla i unga år haft svårt att stiga upp. Ni må tycka det är daltande att andra väcker men det är inte alltid så lätt att lära sig vakna på en viss tid.
    har ont i handen o skriver därför som en kråka. FL fixa mobilsurfappen!
Svar på tråden Hur få en tonåring att vakna på morgonen??