• Mattias 81

Får mamma resa iväg utan att berätta något för någon?

Jag och mitt ex flyttade isär nu i helgen och jag sov min första natt i den nya lägenheten.
    Nu på morgonen tyckte jag att det var lite jobbigt och ville hälsa på min dotter.

Inget svar på mobilen och ingen hemma.
    Ringer hennes föräldrar och de vet inget heller.
    Lyckas via hennes kompis få veta att de åkte iväg idag på obestämd tid.

Har förstått att jag inte har någon rätt att få veta var barnen är eller hur de mår då vi har gemensam vårdnad.

Men är det verkligen så?

Har mitt ex gjort moralisk fel men juridiskt rätt?

Finns inget jag kan göra åt detta?

• Svar på tråden Får mamma resa iväg utan att berätta något för någon?
  • Anonym

Klart hon får åka bort.. hur länge blir hon borta?

Ni måste sätta er ned och snacka ihop er om hur ni ska ha det när det gäller sånt här så ni är överens....

• Dalton

Ditt ex har ingen skyldighet att meddela dig vad hon gör då hon har barnen.

Se till att snabbt få ett schema på umgänge och boende så vet du iallafall när du får träffa dem.

• Anonym

Självklart får hon åka bort, det är inte så att hon måste säga till dig om precis allt dom gör. Dock om det infaller då du har schemalagt umgänge, då måste hon säga till om det blir ändrat. Men vad hon gör med ert barn på sin tid har du inte med att göra.

• Yastyria
    Anonym skrev 2011-08-02 15:32:26 följande:
    Klart hon får åka bort.. hur länge blir hon borta?

Ni måste sätta er ned och snacka ihop er om hur ni ska ha det när det gäller sånt här så ni är överens....
    Det står i TS: Obestämd tid.

Det är ju en alldeles ny separation och de har antagligen inte haft tid att diskutera det än.

Det kanske är helt rätt och riktigt att hon gör så ur juridisk synpunkt, men jag anser att det är ett ganska fult beteende. Vuxna människor borde kunna prata med varandra. Å andra sidan vet jag ingenting om separationen, TS eller hans ex, så jag kan egentligen inte uttala mig.
  • Mattias 81

Hon ska ha barnen de närmaste 3 veckorna. Därefter är det varannan helg tills mars då yngsta flickan blir inskolad på dagis och mitt ex kan börja jobba.

Det är självklart att hon ska få åka iväg med barnen, det tycker jag med men jag vill kanske få veta att de åker, vart de åker och när ungefär de kommer tillbaka.

Min son hade första dagen på dagis igår och nu idag åker de iväg.

Vad jag vet nu så har de åkt till "havet". Vilket är minst 15 mil bort oavsett vilken kust hon valt, en bra lång resa utan att informera någon.

Särskilt som hon fick mig att ringa och berätta när vi åkte och när vi kom fram när jag åkte med barnen till mina släktingar förra veckan.
    Jag berättade även hur barnen mådde och vad de gjorde kontinuerligt under min nästan 1 vecka långa tur med barnen.

Kanske jag som gjorde fel?
    Kanske bara skulle ha gett mamman ett lång FU-finger och sagt att jag kommer tillbaka när jag kommer tillbaka?
    Sånt känns bara lite onödigt omoget.

• Anonym

om hon ska ha barnen i tre veckor så får hon åka vart hon vill, kompisen visste nog inte när hon skulle komma hem och kunde nog inte svara när du frågade.
    jag berättar inte för mitt ex vad jag gör med barnen och när. huvudsaken barnen vet vad vi ska göra och när...du har samma rättighet när du har barnen behöver du inte säga vart ni ska åka. dock är det ju snällt att informera vart man ska... sen svarar jag inte alltid när mitt ex ringer för han tokringer mig 3ggr om dagen ibland...

• Yastyria
    Mattias 81 skrev 2011-08-02 16:02:24 följande:
    Kanske jag som gjorde fel?
    Kanske bara skulle ha gett mamman ett lång FU-finger och sagt att jag kommer tillbaka när jag kommer tillbaka?
    Sånt känns bara lite onödigt omoget.
    Som sagt: Vuxna människor bör kunna prata med varandra. Hon kanske är som några av FL mammorna som anser att mammor har rätt att få veta allt, men pappor bryr sig inte om sina barn så de behöver inte veta någonting?

Hoppas att det löser sig, att dom har trevligt och att hon hör av sig. Du har iofs inga egentliga rättigheter. Dina barn har rätt till dig och sin mamma (det verkar alltid komma bort i alla diskutioner om vårdnad av någon anledning), inte tvärtom.
  • Mattias 81

Kanske bara är det faktum att separationen är ny som jag blir lite orolig.

Är inte van att inte få veta var mina barn är.
    Särskilt inte då jag precis varit hemma i 2 månader som föräldraledig så blir det lite av en chock att inte ens få veta att barnen lämnat länet.

Jag kan ju bara hoppas att inget händer och om något händer att hon har någon form av kontaktuppgifter till mig vad gäller barnen.

Hon behöver väl känna sig "fri" och utan krav men det kan väl vänta tills jag har barnen tänker jag.

Hon kunde också ha berättat för mig igår då vi umgicks hela dagen och även åt middag ihop.

• Anonym (Samma)

Jag tycker bara det är konstigt. Jag brukar Messa och tala om om vi åker bort ngt längre. Sen när de ska till sin pappa, talar jag om lite vad som hänt och vad vi gjort. Så han vet, om barnen berättar eller frågar om ngt. När barnen är hos pappan, hör jag inte ett pip. Mer än dagen innan de ska komma" vilken tid lämnar jag" Trevlig kommunikation. Synd om barnen, som ska medla mellan pappa och mamma. Han pratar aldrig med mig.. Jag har slutat försöka.

• Mattias 81

Barnen får ju inte komma i kläm så kommunikationen är ju extremt viktig mellan de vuxna oavsett hur svårt det är.

Min son är 4 år så han kan ju säga till om han vill till pappa men min dotter är 7 månader gammal och har inte den förmågan precis.

Problemet är väl också ifall det finns brister i tilliten.
    Har ju inte med saken att göra men min sambo var otrogen och lämnade mig indirekt för den andra mannen.
    Så jag har lite svårt att lita på henne när hon säger saker men relationen mellan oss blir ju inte bättre av att hon gör något såhär bara för att hon har juridisk rätt till det.

Svar på tråden Får mamma resa iväg utan att berätta något för någon?