• Emmelhie

Någon som har fått planerad igångsättning?

Efter månader av stor förlossningsskräck och fast inställd på planerat snitt har jag nu tänkt om och vill gärna föda vaginalt. *stolt*
    Men är fortfarande lika rädd, och min BM rådde mig till att få planerad igångsättning.

är rädd att inte hinna få bedövning å vill slippa stress eftersom det är 5 mil till förlossningen härifrån.

Men med planerad igångsättning hinner man ju allt det där.

någon som vill dela med sig av sina erfarenheter av planerad igångsättning ?

kramar

• Svar på tråden Någon som har fått planerad igångsättning?
  • Smilie

Igångsättning gör oftast att du får en mycket jobbigare förlossning..
    Kroppen sköter annars större delar utan att du märker av det speciellt mycket, när de sätter igång dig å blir det INTENSIVT. du skall öppnas på så kort tid.,
    Jag blev igångsatt sist pga att jag inte öppnade mig och hoppas verkligen få slippa det denna gången

• Emmelhie

tack för svaret...

Jag vill ju gärna låta det vara bara å sköta sig själv, men för min syster tog det från att hon märkte sin första värk tills Tindra var ute, bara 2 timmar och hon hann inte få bedövning.

Och då var förlossningen fortfarande i Motala, där vi bor, men nu har den flyttats 5 mil.
    Vill verkligen inte föda utan bedövning osv

• StinaLisa

Låter ju märkligt att din BM rekommenderar igångsättning just när du är rädd för smärtan och förlossningen. Igångsatt förlossning är ofta mycket besvärligare, ondare, häftigare, kan leda till verkningslösa pinvärkar och slutar oftare i kejsarsnitt.

Själv ska jag bli igångsatt vid fulltid om det inte börjat själv då, pga större risker vid överburenhet för mig (pga ålder, IVF och GBS-infektion). Jag är lättad över att slippa gå flera veckor över tiden pga de ökade riskerna då, men det känns läskigt att det mycket sannolikt blir igångsättning. Så om det för dig "bara" gäller förlossningsrädsla tycker jag det låter helkorkat med igångsättning.

• Emmelhie

jo, det kanske låter helkorkat men det måste ju vara bättre än snitt eller hur ?
    För är man riktigt rädd så är det inte kul att veckorna går så fort..

helst vill jag inte alls.
    Vill bara ha bebisen hos mig nu..

• Dunken

Jag har blivit igångsatt mina 3 graviditeter...Dom har gelat mig på fm...1:a kom 01.51 .2:a kom 20.19 3:e kom 01.43..Så det har tagit några timmar.Visst gör det ont men det gör det när man föder barn*blink*..Gör det som du känner känns rätt..Det går bra..Lycka till!!kramiz=)

• Emmelhie

Dunken:
    Tack!

Förstår inte hur folk ska klaga på mig.
    Jag vill bara ha erfarenheter å berättelser, inte moralkakor..

När jag skrev att jag ville göra snitt var folk på mig som aldrig förr å jag var en dålig människa.
    Och när jag har vågat ta mod till mig och kan sträcka mig till planerad igångsättning så har dom problem med det oxå..

För skulle jag bara låta det flyta på och sedan komma in till förlossningen å inte hinna få bedövning eller så, skulle jag få panik å allt skulle låsa sig.

tack för ditt svar å självklart gör det ont att föda barn.. =)

Men det är det väl värt det när man får upp bebben på magen efteråt =)

• Emmelhie

vill bara kommentera oxå att jag menade ingen här i forumet som har klagat på mina val =)

det är min omgivning..
    så ni behöver inte ta åt er =)

kramar

• chris mamma

hej,jag har blivit igångsatt 2 gånger varav 1 gång i linköping där jag antar att du kommer att föda om du bor i motala,jag bodde i motala då,jag har inte tyckt att igångsättningarna har varit jobbiga,första var väl ganska jobbigt för då tog det 3 dar innan det kom igång så jag gjorde inget annat än att vanka i korridorena på förlossningen men när det var igång så var det inte alls särskillt jobbigt,tycker absolut att du ska ta en planerad igångsättning om du har möjlighet till det,då kan man styra lite själv,har du frågor så svarar jag gärna, lycka till...

• Vintersol80

blir om det inte är fullt på förlossningen igångsatt imorgon och berättar gärna när jag är klar om jag nånsin blir klar.

Anledningen till igångsättningen är att jag ahft migrän hela graven hela tiden och orkar helt enkelt inte mer. jag kan tillägga att jag är skitnervös både för att dem ska säga stopp och nej det är fullt idag och för att ja för själva förlossningen helt enkelt. det enda jag vet är att jag inte vill ha snitt om jag kan undvika...

skulle också helst föda genom ett mirakel....

Kram

• 4barnsMom

Jag blev igångsatt med min första och det var bara positivt. Det gick fort och visst gjorde det ont, men min dotter kom spontant och det var ännu ondare... Jag hann ju med att vara på plats vid min första förlossning och fick EDA nåja, nästan i tid iallafall. Det tog 3,5 timmar från första värken.

Min "normala" förlossning var ju bara bilfärden på en timme en plåga och så kom hon fort och jag hann inte få EDA i tid, den värkade väl vid krystvärkarna ungefär... Tog ungefär lika lång tid som första.

Svar på tråden Någon som har fått planerad igångsättning?