• Selfish Geene

är det ok att välja ett barn med DS

Deltog i en annan tråd som handlade om att antalet barn barn som föds med DS stadigt minskar i Danmark, sannolikt beroende på att fler väljer abort efter att fostret diagnostiserats med syndromet.

Några opponerade sig med motiveringen att "alla behövs även personer med DS" (kommer inte ihåg om det var den exakta formuleringen, men jag fick uppfattningen att det var andemeningen)

Min fråga är följande:

Skulle det vara etiskt riktigt om några föräldrar medvetet valde att få ett barn med Downs syndrom? (vi får låtsas att man kan gå in och ge fostret en extra kromosom 21 på konstgjord väg)

Då skulle antalet barn med DS öka igen (förutsatt att någon vill ha ett barn med just DS förståss).

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden är det ok att välja ett barn med DS
  • Alvi

Alltså... jag svarade Ja, men jag har ingen riktig motivering... bara typ frågan "Varför inte?"... Sorry...

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Selfish Geene
    Alvi skrev 2011-08-02 20:55:40 följande:
    Alltså... jag svarade Ja, men jag har ingen riktig motivering... bara typ frågan "Varför inte?"... Sorry...
    Att leva med DS innebär inga fördelaren men en hel del bekymmer för bäraren .
  • Alvi
    Selfish Geene skrev 2011-08-02 21:00:06 följande:
    Att leva med DS innebär inga fördelaren men en hel del bekymmer för bäraren .
    Det MÅSTE väl ändå inte innebära bekymmer??
    Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Selfish Geene
    Alvi skrev 2011-08-02 21:01:33 följande:
    Det MÅSTE väl ändå inte innebära bekymmer??
    för flertalet av barnen gör det det
  • Mijjo

svarade NEJ ,,,
    du menar som att ta fram en labbråtta?

man ska inte medvetet ändra i våra kromosomer av den anledning,,,möjligtvis i andra fall som tex genetiska sjukdommar.

men sen är det inte riktigt att "ta bort" dom foster som bär på den extra genen heller,varför ge människor rätt att välja sin avkomma? Varför skulle man inte kunna acceptera att alla inte blir perfekta?

har man inte haft kontakt med barn med DS så finns det ofta förutfattade meningar,,, borde i såffall bli en regel på att man måste se och vistas kring DS människor innan man ska ge ett beslut......kan ju tala om att dom har ett speciellt utseende men supergoa "typer" Kyss,,,,, skulle aldrig för egen del ens komma på tanken att välja bort mitt barn för en sån oväsentlig sak som en extra kromosom av den sorten.

• Sarah f
    Selfish Geene skrev 2011-08-02 21:02:58 följande:
    Framför allt kan man inte i förväg veta hur mycket ett barn med DS kommer att påverkas.
  • Mijjo
    Selfish Geene skrev 2011-08-02 21:02:58 följande:
    ok, vad bygger du det på? erfarenhet?
  • Suck och suck

Det är väl inte sunt att önska ett barn sjukt medvetet? Så Nej.

• Selfish Geene
    Mijjo skrev 2011-08-02 21:04:43 följande:
    svarade NEJ ,,,
    du menar som att ta fram en labbråtta?

man ska inte medvetet ändra i våra kromosomer av den anledning,,,möjligtvis i andra fall som tex genetiska sjukdommar.

men sen är det inte riktigt att "ta bort" dom foster som bär på den extra genen heller,varför ge människor rätt att välja sin avkomma? Varför skulle man inte kunna acceptera att alla inte blir perfekta?

har man inte haft kontakt med barn med DS så finns det ofta förutfattade meningar,,, borde i såffall bli en regel på att man måste se och vistas kring DS människor innan man ska ge ett beslut......kan ju tala om att dom har ett speciellt utseende men supergoa "typer" Kyss,,,,, skulle aldrig för egen del ens komma på tanken att välja bort mitt barn för en sån oväsentlig sak som en extra kromosom av den sorten.
    varför är det inte ok att välja bort DS? Det handlar ju inte bara om strävan efter "perfektion" utan även om att ett barn ska slippa födas med skador som sannolikt innebär lidande för honom/henne
  • Sarah f
    Mijjo skrev 2011-08-02 21:05:42 följande:
    ok, vad bygger du det på? erfarenhet?
    Hm, är det inte ganska vedertaget att människor med DS har lite knepigare att klara vardagen? Att abstrakta begrepp saknar mening för dem? Att många har handikapp kopplade till sitt syndrom?
Svar på tråden är det ok att välja ett barn med DS