• Anonym

Nya fröken är muslim. Byta dagis?

Vad sa föreståndaren?

• Anonym

Vilka är dina argument?

Jag skulle inte ha bytt förskola, om det var någon istället som var med i t.ex. livets ord eller jehovas vittnen som började där skulle du då också byta förskola?

• Anonym

hade inte ens funderat över att det skulle vara ett problem....så ser det ut i dagens samhälle, vissa är svenskar, vissa inte, vissa har andra religioner. Det är ju hennes kompetens som räknas.

• Anonym

Jag skulle inte byta fsk bara för att en fröken var muslim. Jag tar för givet att hon är professionell nog att inte försöka påverka barnen religiöst, likväl som jag tar för givet att en kristen fröken inte skulle göra det.

Slöja ser jag inte som ett problem, så länge ansiktet är fritt så tycker jag de är ok.

Skulle vi märka att en personal försökte föra över sin religiösa övertygelse på vårt barn (oavsett religion) då skulle jag ta kontakt med rektor och föra diskussion och ta beslut utifrån dess svar i frågan.

• Anonym
    Anonym (...) skrev 2011-08-02 21:29:19 följande:
    Okej så länge som hon inte försöker få barnen att tro på religionen, som jag även hoppas att andra religiösa förskolepersonal inte heller gör. Okej med en satanist också, bara det som sagt inte påverkar hur de är på jobbet. Vad de gör på fritiden spelar ingen roll.
    varför tror du att en muslim skulle få barnen att tro på deras religion MER än en kristen förskolefröken? En kristen lärare eller jude för den delen skulle inte försöka på samma sätt som en muslim eller??
  • Anonym
    Anonym (SD backare 100%) skrev 2011-08-02 21:34:04 följande:
    Jag hade bytt direkt utan tvekan. Vi fick in en sån på våran skola och vi föräldrar såg till att få bort henne och snabbt också. Man har ju fortfarande rätt i dagens samhälle att VÄLJA om man vill vara mångkulturell eller INTE. 

'en sån'? En människa alltså, som du och jag.

Att vara mångkulturell innebär så mycket mer än att välja förskolelärare. Äter du enbart svensk mat? Lyssnar du bara på svensk musik? Du har alltså aldrig varit utomlands heller i take it...
  • Anonym
    Anonym (mamma) skrev 2011-08-02 21:37:55 följande:
    Det som oroar mig är att hon inte delar våra värderingar (grundläggande Svenska värderingar)
    grundläggande svenska värderingar behöver inte vara måttstock för det perfekta. Finns ju många svenskar som absolut tycker att tex mamman ska vara hemma och pappan arbeta. Tror inte man behöver gå längre än till självaste fl för att se att de flesta svenskar lever i total ojämställdhet som det är.
  • Anonym

Man är väl för i helvete inte rasist för att man inte gillar en viss religion? Läs på vad rasism är egentligen.
    Är man lika mycket rasist om man vill byta förskola för att en förskolelärare bär kors?

Jag gillar inte någon religion överhuvudtaget, kristendom, islam, hinduism whatever, är jag rasist då?

• Anonym

Har hon slöja över anisktet? Det måste vara mkt obehagligt.

• Anonym
    Anonym (mamma) skrev 2011-08-02 21:36:42 följande:
    Ja, jag har träffat fröken.
    Föreståndaren sa att dom är tydliga med att hon inte får låta religionen påvårka arbetet. Men det gör det bara genom att hon bär sjal anser jag.

Fröken hade dessutom tagit en diskusion ( i samband med mamma pappa barn lek) med min dotter om att mamman är hemma med barnen och pappa jobbar. 
    Det går liksom emot alt vi försöker lära våran dotter.

Det handlar alltså inte bara om hennes religion, utan den här fröken verkar ha en helt annan syn på jämställdhet.
    Dessutom bryter fröken och pratar dålig Svenska. 
    Huga vad du nu är tångyntFörvånad
Svar på tråden Nya fröken är muslim. Byta dagis?