Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Nya fröken är muslim. Byta dagis?

Anonym (tja) skrev 2011-08-09 17:17:28 följande:
    Man kan ha vissa privata värderingar o ändå va en utmärkt pedagog om de värderingarna inte är för starka eller många. Finns många muslimer som gör ett utmärkt jobb i förskolan. Sen håller jag med om att mycket svenskt försvinner. Man behöver inte utplåna det som är svenskt för att gilla andra länders influenser.

Ahem. En liten logisk fråga då - om folk verkligen gillade det svenska, tror du inte att de skulle hålla kvar vid det då? Du tror inte att de "svenska" saker som försvinner gör det för att folk just tröttnat på dem, eller inte tyckte de var så bra till att börja med?
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Anonym (Babel) skrev 2011-08-09 17:11:51 följande:
    Jag skulle ha samma tankar du TS!
    Jag tycker inte att det är sunda värderingar att förtrycka kvinnor men det är ju min personliga åsikt. På förskolan har man en läroplan som säger att alla är lika värda och man jobbar med genusperspektiv! Jag tror inte att en muslimsk kvinna kan göra det på ett "korrekt" sätt enligt hennes värderingar!
    Då skulle jag inte heller vilja att hon tog hand om mitt barn på dagarna!

Fattar inte varför Sverige måste utplåna sig självt och sina värderingar och traditioner, det behöver man inte vara rasist för att tycka! Vilket annat land i världen rättar sig så efter sina invandrade invånare som Sverige?

Tänk om USA skulle komma på tanken att barnen inte skulle få sjunga deras nationalsång 4 juli!

Klart vi ska ha invandrare i vårt land men de måste respektera oss lika mycket som vi respekterar dem och att det är Sverige vi ska vara även i fortsättningen!

Sverige har blivit som en väldigt osäker person som inte vet vilket ben den ska stå på!

Lustigt det där, man kan bli helt bindgalen på burkan, men talar man om VERKLIG jämställdhet blir de lika bindgalna också. Watch and learn:

Du tycker alltså att våra kvinnlig förskollärare ska få gå barbröstade, om de manliga får göra det?  Eller hycklar du som en höna när du tycker att "slöjan är kvinnoförtryck"?

Vad dillar du om? Det finns en stor ömsesidig respekt mellan svenskar och invandrare. "Nationalister", SD-are och "invandringskritiska" (läs smygrasister) är en helt annan fråga, däremot.     
  • Dorian Ertymexx
    Anonym (tja) skrev 2011-08-09 17:18:41 följande:
    Ändå har jag som förskollärare under 20 år sett svenska barns språk skadas av EN person stora brister i språket. Att läsa o se är skillnad.

Läsa? Jag kanske inte var tydlig. Jag har varit språklärare. Och barns språk skadas inte. Just språkinlärning är inget som fastnar och aldrig kan förändras. Hade det varit så hade det ju varit en dödssynd (så att säga) att prata bebisspråk med små barn, eller hur?
  • Dorian Ertymexx
    Anonym (tja) skrev 2011-08-09 17:26:54 följande:
    Nej, det har ju blvit fult att gilla Sverige.

Säger SD, "nationalister" och andra som tycker att "gilla Sverige" är likställt med att få basha invandrare och muslimer öppet (verbalt och/eller fysiskt). De flesta andra tycker att det är helt OK att gilla Sverige, faktiskt.
  • Dorian Ertymexx
    Anonym (tja) skrev 2011-08-09 17:27:33 följande:
    I förskolan får inte manlig personal gå barbröstad.

Jasså inte? Varför inte då? Vad är det för konstigt förtryck? Och varför är det OK att man inte får visa bringan, men ACK så hemskt när man väljer att skyla litet mer än bara bringan?
  • Dorian Ertymexx
    Anonym (tja) skrev 2011-08-09 17:30:08 följande:
    Det är inte ok klädkod där. Inte bikini eller badbyxor heller.

Varför inte det?

Verkar vara jääääkligt snävt hur mycket (eller litet) man ska ha på sig... Inte keps heller då, förstår jag.  
  • Dorian Ertymexx
    Anonym (tja) skrev 2011-08-09 17:35:41 följande:
    Allt utom det jag skrev går bra. Andra yrken har också klädkoder.

Så varför får man ha keps men inte slöja (och såvitt jag vet får man ha slöja, utom för hysteriska föräldrar)?
  • Dorian Ertymexx
    Anonym (tja) skrev 2011-08-09 17:39:19 följande:
    Slöja, men sån som täcker ansiktet kan cheferna neka.

Du menar burka eller niqab.
  • Dorian Ertymexx
    Nenne666 skrev 2011-08-09 17:58:37 följande:
    Och när orden uppfattas fel skadas även stavningen.

Då borde skånska förbjudas!?
  • Dorian Ertymexx
    Nenne666 skrev 2011-08-09 18:22:04 följande:
    Att rätta till ett felinlärt språk vore synd att påstå av någon som säger sig jobba med språk, då man borde veta att det ligger ett ganska stort arbete bakom.
    Att BVC och skola arbetar för att lära  rätt från början borde inte vara en nyhet.

Jag har 3 barn och har haft kontakt med bvc, skola och omsorg i 14 år och även logopeder. Kan man påverka barnen rätt är det att rekommendera. Ser man detta som nåt konstigt eller ett litet problem så vet man inte vad man snackar om.

Att dra till med att danskar inte ska snacka med sitt barn lägger bara diskussionen på en jäkligt löjlig nivå.
    Dorian Ertymexx skrev 2011-08-09 18:12:21 följande:
    Då borde skånska förbjudas!?
    Eeeh va?

Skånska borde, med det du skrev, försvåra stavningen något enormt, eftersom väldigt litet låter som det stavas. Bara rikssvenska (och även det med mycket modifikation) borde tillåtas, "för barnens bästa".
Svar på tråden Nya fröken är muslim. Byta dagis?