Inlägg från: Anonym (mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mamma)

Nya fröken är muslim. Byta dagis?

Lindis1974 skrev 2011-08-03 20:52:14 följande:
    Men kära nån.. det om att hon har en niqab kom du inte på förrän någon annan här inne sa just det ordet.
    Innan dessa så nämde du inte ett ljud om att det var en heltäckande slöja som var anledningen.
    Jag vet inte vad det kallas faktiskt. Det var någon annan i tråden som rättade mig.
    Hon har en lång svart "sjal" som döljer allt utom ögonen. 
  • Anonym (mamma)
    Anonym (hmm?) skrev 2011-08-03 21:02:47 följande:
    Tycker det är konstigt att TS pratar om att fröken försökt lära hennes barn att mamman ska stanna hemma och pappan ska jobba........Är det inte så att fröken själv jobbar på dagiset? Då låter det lite som ett påhitt att hon skulle ha sagt så till TS barn. Varför jobbar hon själv isf? Om hon skulle ha dom värderingarna?
    Varför skulle mitt barn ljuga om det menar du? 
  • Anonym (mamma)
    StoraD skrev 2011-08-03 20:56:40 följande:
    Det är inte hennes tro? du har ju flera ggr sagt att det är för att muslimer som grupp/religion tycker si och så (ogillar homosexuella, jämställdhet osv), att de (hela högen) har värderingar som inte stämmer med era svenska värderingar. 

Kan du inte istället tala med era barn, berätta att "er fröken vill skyla sig, men vi vill inte göra det" - om du nu är så noga med allas lika rättigheter - så kan du väl lära dina barn att människor är olika, istället för att lära dem att muslimer är farliga och konstiga och måste undvikas?

Slutligen tycker jag att du själv saknar grundläggande svenska värderingar - tolerans, jämlikhet och allas lika värde. Jag vill inte att du ska vara förskolelärare åt mitt barn och lära det värderingar som vi inte står för.  
    Har jag fel? Är muslimer ok med bögar?
  • Anonym (mamma)
    Anonym (21-åring) skrev 2011-08-03 20:56:53 följande:
    Så du är kristen eller tror på någon annan religiös tro?

Hon bär slöja och är tydlig med varför (även om förklarar lite vrängt eftersom att slöjan är frivillig och är nu mest en kulturell symbol, inte religiös). So what!?

Min sambo är muslim och inte ser jag något annorlunda med honom jämfört med andra killar eftersom att han är uppvuxen här i Sverige med muslimska föräldrar som har bott länge i Sverige. Det är alltså inget stohej om slöja eller ojämlikhet när man är religiös, det är traditionerna och kulturerna som spelar in!
    Nej, vi har ingen religion. Och jag tycker inte att ref till bilbeln eller koranen eller någon annan bok är ok på ett dagis.

Hurvida slöja är frivillig eller inte har jag ingen aning om, är inte speciellt insatt i vad som står i hennes bilbel.

• Anonym (mamma)
    Hedebris skrev 2011-08-03 21:05:31 följande:
    nä.. jag accepterar bara skånska, arabiska, albanska, pashto, engelska och möjligtvis dalmål. Allt annat förkastar jag!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    ge er
  • Anonym (mamma)
    Hedebris skrev 2011-08-03 21:08:43 följande:
    nej, inte alla kristna, inte alla människor, inte alla skåningar....

man kan aldrig generalisera som du gör...eller kan kan man men det är inte så sunt
    Men tycker inte det ALLA muslimer att homosexualitet är fel ? 
    Precis som att ALLA muslimer inte äter griskött?  
  • Anonym (mamma)
    Hedebris skrev 2011-08-03 21:10:52 följande:
    ge dig
    Håll dig till ämnet. Är det så svårt? 
    Skapa en egen tråd om du vill prata skit med någon. 
  • Anonym (mamma)
    Hedebris skrev 2011-08-03 21:14:22 följande:
    min kollega är muslim och äter griskött... vad hon tycker om homosexuella har jag faktiskt aldrig frågat henne. Men eftersom det i läroplanen står att man ska lära barnen att alla är lika värda så tror jag inte jag kommer få svar på den frågan verken genom tal eller kroppsspråk från henne. Hon behandar alla lika. Jag har andra muslimska kompisar som inte har ngt problem med homosexuella.

känner bara en muslimsk homosexuell... men tror det är relativt vanligt...
    Då är inte din vän troende muslim

islam-svarar.se/pages/content/view/62/35/ 
  • Anonym (mamma)
    Anonym (Byt dagis!) skrev 2011-08-03 21:14:57 följande:
    Det är väl MINST lika illa?
    Ja verkligen. Jag hade reagerat lika starkt på det. 
    Men det som gör muslimer något "jobbigare" är att dom inte accepterar kontakt med män, och att dom döljer sig. 
  • Anonym (mamma)
    Umm Elias skrev 2011-08-03 21:16:02 följande:
    På barnens nya dagis får inte manliga anställda byta blöjor, tack och lov.
    Är det sant? 
    Är inte det konstigt?  
  • Anonym (mamma)
    Bubbelhubbel skrev 2011-08-03 21:18:33 följande:
    absolut inte, du verkar inte ha någon kunskp whatsoever när det kommer till muslimer
    Jag trodde det stod i koranen? 
  • Anonym (mamma)
    Bubbelhubbel skrev 2011-08-03 21:27:15 följande:
    det är en tolkningsfråga!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!11
    Jasså? 
  • Anonym (mamma)
    Tonårsmamman1 skrev 2011-08-03 21:25:14 följande:
    Men ditt barn kommer ju hela livet att träffa folk som inte har dina värderingar. Både svenskar och invandrare. Har du frågat  övrig svensk personal på dagiset vad de anser om religion, homosexuella osv?
    Vad händer om du får reda på att en svensk fröken inte gillar homosexuella, skullde du byta då också?
    Vad hennes fröknar tycker eller tror bryr jag mig egentligen inte om.
    Sålänge dem håller sina åsikter för sig själva.

Min dotters farbror är bög, därför är det viktigt för mig att ingen fröken på min dotters dagis delar med sig av åsikter om att det är fult. 

Det som gör att det är känsligt med just fröken är att min dotter ser upp till sina fröknar.
  • Anonym (mamma)
    vintersippan skrev 2011-08-03 21:25:25 följande:
    om du står för dina åsikter till 100% så kan man ju undra varför du skriver under anonym signatur?... hm
    Man har rätt att vara anonym. Tror att det står i reglerna att man inte får diskutera det? 
  • Anonym (mamma)
    Bubbelhubbel skrev 2011-08-03 21:30:28 följande:
    ja det är det!! herregud har bott i flertal muslimska länder och rest dom är knappast som du beskriver dom! alla är inte emot homosexualitet...det beror helt och hållet på vem du frågar... däremot känner jag vääääääääääääldigt jävla många här i sverige som är homofober!!
    då får man äta griskött också? 
  • Anonym (mamma)
    Anonym (katastrof!) skrev 2011-08-03 21:30:59 följande:
    mycket du vet om religion helt plötsligt! det finns olika slags troende muslimer. Det är så olika från land till land. Europeiska muslimer är så annorlunda från de som kommer från Afrika och Asien. Man lever efter samhället man bor i och anpassar sin tro efter det. Det är de värderingar och den synen på livet och människorna omkring dig som spelar roll inte vad du stoppar i dig. Synden kommer från munnen! och i ditt fall från fingertopparna!
    Google. 

Läser inte alla samma "bibel"  
  • Anonym (mamma)
    Hedebris skrev 2011-08-03 21:31:41 följande:
    så enl dig är man inte "troende" kristen om man äter griskött m.m
    Nej.

Åter till tråden. 
  • Anonym (mamma)

Jag lämnar tråden

• Anonym (mamma)

Jag är helsvensk och placerade barnen medvetet på ett dagis med en "flyktingavdelning" för att de skulle få chansen att vidga sina vyer och inte bli så inskränkta. Min yngstas favoritfröken kom från Libanon. Nu bar hon inte slöja, men det hade varit helt ok för mig om min barn hade haft även en sån fröken. Däremot hade jag gärna sett att fler män med utländsk bakgrund arbetar på dagis. Min kille numer är kurd och jag har aldrig träffat så barnkära män som kurder med så stort tålamod med barnen. Även om min svenska man nog var bättre på att vara föräldraledig och ta ett större ansvar för barnen än vad dessa män gör hemma.
    Jag skulle inte vara orolig för språkutvecklingen heller, då jag läste och pratade mycket med mina barn. De skulle förmodligen ha hjälpt sin fröken att prata korrekt svenska, då vi alltid varit noga med att korrigera grammatiska felaktigheter.
    För övrigt verkar svensk-kunskaperna vara undemåliga även bland svenskar på FL... 

Svar på tråden Nya fröken är muslim. Byta dagis?